אלעד קפלן שיחק בגרסת המחשב האישי של ספיידרמן 3. המסקנה: כשעושים את כל השגיאות האפשריות בפיתוח המשחק, גם גיבור הקומיקס המגניב בשכונה לא יוכל להציל את המצב.
אלו מפתחים מסכנים, אני ממש מרחם עליהם. זה נראה כאילו הכריחו אותם, באיומי שוט, לשבת שעות מייגעות מול מסך על מנת לעצב, בעבודת פרך, משחק נוסף בכיכובו של ספיידרמן. זה גובל בהתעללות. לאחר שעות משחק רבות בכותר החדש בכיכובו של איש העכביש, דבר אחד ברור: המפתחים האלה לא אוהבים משחקי מחשב. למעשה, אני לא אהיה מופתע אם עורך הדין ג'ק תומפסון עומד בראש צוות הפיתוח. אין להם שמץ של מושג ממה מורכב משחק טוב, מה מתסכל את השחקן וכיצד מונעים ממצלמת המשחק להתקע בתקרה שוב ושוב.
התוצאה היא ש-Spiderman 3, המשחק שמבוסס על הסרט, הוא לא יותר מפארודיה של עצמו. כל טעות שאתם מסוגלים לחשוב עליה כלולה בתוך החבילה - וגם עוד כמה טעויות שלא חשבתם עליהם. ברוב חלקיו, Spiderman 3 מהנה בערך כמו להתנגש בעץ.
כיצד להפוך לפארודיה של עצמך
לזכותם ייאמר, שהמפתחים יצרו את הבסיס הנדרש למשחק מהנה. ספיידרמן עצמו מפורט, גמיש, אנרגטי ויכול לבצע שלל מהלכים אקרובטיים מרשימים (מהם תראו רק חלק מצומצם הודות לשליטה המסורבלת). בנוסף לכך, העיר ניו-יורק ענקית, מלאת חיים, נראית נהדר גם ביום וגם בלילה ומשתרעת על פני קילומטרים רבים (בהם, למרבה הצער, תיאלצו להתרוצץ). לזנק עם ספיידרמן מבית לבית זה אפילו נחמד למשך חמש הדקות הראשונות של המשחק, עד שתגלו שלאף אחד ברחבי העיר הענקית לא ממש אכפת מכם. אם, לדוגמה, תזנקו מבניין, תצללו לכיוון הכביש ותעופו בחזרה לאוויר, אף אחד לא ישים לב. גם אם תהלכו כאחד האדם ברחובות העיר, בתוך תחפושת העכביש שלכם, תעמדו מול העוברים ושבים, תצלמו להם את השיערות באף ותכניסו אגרוף לאיזה פושע מזדמן – הם עדיין לא ישימו לב. הצילו, מישהו הפך את כל התושבים לבובות קרטון!
אבל עזבו את העיר. ספיידרמן לא נולד בשביל לטייל. לאחר שהמפתחים יצרו סביבה חיה ונושמת (גם אם אפתית לחלוטין לקיומכם), הם נזכרו שאיפשהו בחבילה רצוי שיכלל גם משחק. לא ממש מאושרים מעובדה זו, הם ישבו יחד וחשבו על קומץ המשימות המשעממות והמעיקות ביותר שניתן לדמיין. אתם בטח מנחשים לבד: לנטרל כמויות אדירות של פצצות מוסתרות, להציל אזרחים מעצבנים מבניין בוער ולהילחם בכנופיות של עשרות אויבים זהים. זה לא מרגש אפילו לשניה בודדה. למעשה, אתם האויבים הכי גדולים של עצמכם. בכל שלב תמצאו את עצמכם מתעופפים לכיוון הלא נכון, מטפסים בטעות על צידו של בניין ונאבקים ללא הרף במצלמה של המשחק, שמדי פעם מפתחת חיים משלה ומנסה לברוח אל מחוץ למסך.
יש פעמים במהלך המשחק בהם ספיידרמן מתבקש לעשות משהו יוצא דופן, כלומר, מהלך אקרובטי מרשים. נשמע כיף? יכול להיות. המפתחים דאגו לכך שלעולם לא נדע. ברגע שמזדמן לספיידרמן לעשות משהו ששווה לראות, המשחק נוטל מהשחקן את השליטה בדמות ודורש ממנו ללחוץ על שורה של מקשים בשניה שהם מופיעים על המסך. ממש כמו משחק ריקוד, רק בלי הריקוד. את השליטה תקבלו בחזרה כשתצטרכו לעשות משהו 'מרתק' כמו לנטרל כמה פצצות בעזרת שורת חידות הגיון לילדים בגן.
היות ועלילת הסרט אינה מכילה מספיק תוכן על מנת למלא משחק שלם, המפתחים יצרו מספר עלילות משנה, או אם תרצו, עיסת ספיידרמן טיפוסית, שנראית כאילו חוברה יחד באופן רופף בעזרת קורי עכביש. המשחק אמנם מלא בעשרות משימות, אך הן חוזרות על עצמן שוב ושוב. ושוב. אחת הכנופיות שספיידרמן פוגש במהלך הדרך מורכבת מחבורה של דוגמניות, שמשתלטות על תצוגות אופנה, גונבות דובונים מחנויות צעצועים ומעלות בניינים באש. באחת המשימות בכיכובן תתבקשו לעמוד במשך מספר דקות ולצלם תצוגת אופנה. ב'לצלם' הכוונה ללחוץ שוב ושוב על מקש ה'רווח' בלי ששום דבר מעניין יקרה. לאחר שכמעט תרדמו מול המסך, הדוגמניות יחלו ללכת מכות ובתור גיבורי העיר תתבקשו לעצור אותן.
מערכת הקרבות של המשחק נכנסת לפעולה, בה ניתן לבצע שלל שילובי מכות, שלרוב מורכבים מלחיצות רנדומליות על כמה שיותר מקשים בו זמנית. סיבובים באוויר, אגרופים, בעיטות, הכל תופס. מוכרחים להודות - להרביץ לכת אלימה של דוגמניות זה די מצחיק, אבל רגע, בשביל זה באנו? בלי שום קשר – הדוגמניות די מכוערות.
כל הטעויות האפשריות
מלבד עיצוב המשחק המזעזע, שככל הנראה נעשה על ידי בנו בן ה-3 של המפתח הראשי, המשחק מרוצף באינספור בעיות נוספות. הממשק עומד בראש מסדר הנאשמים. בפשטות, מדובר בהמרה זולה וחסרת השקעה מגרסת הקונסולות. אם אתם מתכננים להשתמש במקלדת ועכבר, תשכחו מזה מיד. סתם בתור דוגמה, ברירת המחדל למקש השימושי ביותר במשחק, זה שמאפשר לספיידרמן לשחרר קורי עכביש, הוא הגלגלת של העכבר. הגלגלת, אגב, גם שולטת במרחק המצלמה, כך שבכלל תמצאו את עצמכם מסתבכים. בעוד שניתן לשנות את סידור המקשים, זה לעולם לא נוח לשליטה בלי בקר מיוחד. המפתחים, כנראה, מעולם לא ניסו את המשחק בעצמם.
לדעתי זה אבסורד - גם על מחשבים חזקים המשחק מקרטע. אין שום הצדקה שמשחק מסחרי, עם תקציב מנופח, לא ילוטש לרמה שבה הוא מסוגל לרוץ על מחשבים סבירים. זה לא כאילו מדובר במלכת היופי של תעשיית המשחקים. ואם בליטוש עסקינן – 'תקלות טכניות' לא מתחיל לתאר את מה שמשתולל בתוך ניו-יורק הוירטואלית. אנשים נתקעים בבניינים, עוברים דרך קירות, המצלמה מסתכסכת עם הזוויות ולעיתים יש משימות שלא ניתן לסיים. המשחק פשוט לא מוכן. ככה זה כשהוא משוחרר בטרם עת, רק על מנת להספיק להגעת הסרט לאקרנים.
גם כשהמשחק מצליח להתחמק מהבעיות הצרות אותו מכל עבר, הוא פשוט משעמם. המשימות לא מעניינות. האויבים לא מעניינים. אותן דמויות חוזרות על עצמן מבלי לגוון, וגם כשמגיעים לקרבות מול האויבים הגדולים, ביניהם הגובלין, וונום ואיש החול, לרוב יש שיטה אחת בטוחה, אך משעממת רצח, לנצח אותם.
יש גם כיף
לא הכל רע. אם מתאמצים, ניתן למצוא כמה וכמה דברים מהנים לעשות עם ספיידרמן. למרבה הצער, אף אחד מהם לא ממש קשור למהלך המשחק. תוכלו, לדוגמה, לקפוץ עם ספיידרמן מבניינים. תאמינו לי, זה פשוט תענוג. בניו-יורק יש אינספור בניינים גבוהים ומכל אחד מהם ניתן לרסק את ספיידרמן הישר לכביש שמתחתיו. נסו ליפול בדיוק מתחת לגלגלים של מכונית חולפת, כך שספיידרמן גם נמעך וגם נדרס. למען האמת, כל עוד לא מנסים אף אחת מהמשימות, המשחק כמעט נסבל ולרגעים נדירים אפילו מהנה. מצד שני, קשה לקרוא לזה 'משחק'.
'עם כוח גדול מגיעה אחריות גדולה' אמר פעם בחור בתחפושת אדומה. מפתחי המשחק קיבלו המון כוח – ליצור משחק מחשב עם גיבור הקומיקס הכי מגניב בשכונה. לכאורה יש לו את כל הנתונים: תנועה דינמית וזורמת, עלילה עשירה ויכולות מיוחדות שהופכות אותו לחזק ומהיר. אני משוכנע שרבים לא היו מתנגדים ליצור משחק בכיכובו של איש העכביש, במיוחד כשיש לו כבונוס גם חליפה שחורה עוצמתית. אנחנו, למרבה הצער, נתקענו עם חבורה של מפתחים שכנראה ממש סבלו מפיתוח המשחק. האם הם נהגו באחריות עם הכוח הרב שקיבלו? לא ממש. הם יצרו עיר יפה ומפורטת בשביל ספיידרמן, אך שכחו להכין לו גם משחק.






ציטוט ההודעה
