קודם כל אני חייב להגיד שראיתי כמה גיימפליי ופשוט נדהמתי.
משום מה בציון הסופי בביקורת הוא קיבל ציון נמוך אבל לדעתי הם טיפה הגזימו.
בכל מקרה מחר יוצא המשחק ל PC ויש למה לחכות :]

מפתחת: Asobo
מפיצה: Codemasters
תאריך יציאה: 2.6.2009
(למחשב: 23.6.2009)
פלטפורמות: PC, X360, PS3
מירוצים ללא חוקים, ללא הגבלת מהירות, בעולם פתוח, לצד טורנדו משתולל וסופות ברקים. הרעיון מגניב, הביצוע ממש לא
כמו כל משחק שמכבד את עצמו, גם Fuel פיזר הבטחות על ימין ועל שמאל. במשך חודשים המטירו עלינו טריילרים בומבסטיים עם מרוצים מטורפים ומלאי אדרנלין שמתרחשים בשטח הפתוח, לצד סופות טורנדו עצומות, בעולם המשחק הגדול ביותר שאי פעם נוצר במשחק וידאו (כ-5,000 קמ"ר, הוא אף הוכר כמשחק בעל עולם המשחק הגדול ביותר בספר השיאים של גינס).
את ההבטחות האלה אמורה הייתה לגבות חברת Codemasters, שבשנים האחרונות מסתמנת ככוח משמעותי בז'אנר המרוצים, עם כותרים מוצלחים כמו Dirt ו-Grid, אבל לא הפעם. בעודי מחכה לשחרורו של Dirt 2 חשבתי כי Fuel יהווה בחירה נחמדה להעביר את הזמן איתה. כמה טעיתי...
המשחק אמנם מכיל את מה שהובטח, פחות או יותר, אך בגרסה הרבה פחות מגניבה ממה שציפינו וראינו בטריילרים. למרות שבתיאוריה השילוב בין מרוצי שטח לבין עולם פתוח ודינמי צריך להיות מגניב, בפועל מעטפת המשחק פשוט אינה חזקה מספיק כדי להחזיק את כל חלקיו יחדיו, והוא מתפורר לחתיכות לא קשורות אחת לשניה ולא מוצלחות במיוחד בפני עצמן.
הטוב - עולם משחק עצום
- חלק מהמרוצים בהחלט ייחרטו בזכרונכם
- המון אתגרים שונים
הרע- אין מה לעשות בעולם העצום
- לא כיף לנהוג סתם ממקום למקום
- הבינה המלאכותית לא החלטית, לא מצייתת לחוקי הפיזיקה ומרמה במרוצים
- הנהיגה לא מעבירה תחושת מהירות ולא מספקת
והנהיגה- המשפט "press up to win" אומר לכם משהו?
טריילר ההשקה של Fuel
רעיון מעולה
ההברקה העומדת מאחורי המשחק דווקא טובה מאוד, זה רק הביצוע הבינוני שמונע מהמשחק למצות את עצמו עד תום. תחשבו על זה: משחק מרוצים מטורף, ללא חוקים, בעולם פתוח עצום עם סביבה דינאמית הנתונה לחסדי הטבע... אם הייתי יכול הייתי מעניק לרעיון הזה אוסקר. תוסיפו לזה משחקיות בסגנון Midnight Club, מרוצים עם יותר זמן אוויר מבואינג 747 ונהגים מטורפים, ותבינו למה הציפיות שלי מ- Fuel היו גבוהות.
ואז הגיע המשחק עצמו, והוכיח שרעיון טוב זה לא מספיק. עולם המשחק באמת עצום בגודלו, אבל אתם יודעים מה צריך כדי שהוא גם יהיה מעניין? – דברים! כן כן, מעבר לסלע פה ושם, צריך שהעולם יהיה מגוון ומעניין. אני מבין שמדובר בעולם פוסט-אפוקליפטי שנוצר לאחר שההתחממות הגלובלית הפכה את ארה"ב לשממה והכל, אבל בטוח נשארו שם יותר דברים מאשר רק שברי בטון וחול.
עולם גדול צריך מערכת ניווט שעובדת
למעשה, גודלו העצום של העולם פועל לרעתו של המשחק, מכיוון שהתמצאות בעולם כה גדול מצריכה מערכת ניווט מצויינת ומפה טובה וקלה להבנה. המשחק אמנם מציע מערכת ניווט, אבל זו תשלח אתכם היישר אל תוך אגמים ותכריח אתכם לטפס על צוקים בדרך ליעדכם, כך שלא תוכלו להסתמך עליה בלבד.
כאן נכנסת לפעולה המפה. בגלל שעולם המשחק כה גדול, תצטרכו לעשות זום כדי להבין איפה בדיוק אתם נמצאים וכדי שכל אותן נקודות צבעוניות יקבלו שמות. הבעייה במפה היא שהיא לא נותנת לכם שום מושג איפה אתם בכלל ולאן מועדות פניכם. מה כל הקטע במפה, אם היא לא עוזרת לנו להתמצא? כדי שיהיה שימוש לכפתור ה-Back בגיימפאד?
המשחק גם נופל לאחת המלכודות הקשות ביותר של עולם פתוח- כדי להתחיל מירוץ או אתגר כלשהו תצטרכו להגיע אליו פיזית בעולם המשחק. בגלל שהעולם כל כך גדול, זה ייקח לכם המון, המון זמן. זמן שהייתם יכולים להשקיע במירוץ במקום בלהגיע אליו. זה ממש משעמם, כי הדבר היחיד שאפשר לעשות בעולם הריק הוא למצוא ולאסוף פריטים חבויים, אשר יפתחו אפשרויות התאמה אישית ודלק, המתפקד בתור המטבע של המשחק.
יוצאים לדרך! למה אתה לא זז?
גם אחרי שהגעתם למרוץ כלשהו, הוא לא ממש ייצא מגדרו כדי לפצות על עולם המשחק הריקני. המרוצים אמנם מעניינים, דינאמיים ולרוב נראים לא רע בכלל- אך הם פשוט לא מאתגרים כלל וחוזרים על עצמם עד לזרא.
בכל מרוץ תוכלו לבחור בין המסלול הבטוח, הארוך יותר, לבין קיצורי דרך מהירים אך מסוכנים. המשחק מעודד אתכם להסתכן ולעבור בקיצורי הדרך בכך שבכל תחילת מירוץ הוא משלח שניים-שלושה נהגים קדימה במהירות מטורפת, ואין ביכולתכם לעשות דבר בכדי לעקוף אותם לאורכו של המירוץ. ואז, לקראת סוף המרוץ, אותם נהגים פשוט יאטו ויתנו לכם לעקוף אותם ללא שום בעיות.
מה זה כאן? שנות ה-90? מירוצים מתוסרטים? בימינו יש בינה מלאכותית, לא? הנהגים לא רק מתוסרטים, הם נוסעים ממש כמו רובוטים: מבצעים כל פנייה בצורה מושלמת, דבוקים לכביש, לא ינגחו אתכם ולא ינסו לעקוף. יופי, עכשיו יש לי מירוץ נגד עצמי.
השעמום במרוצים רק מתגבר והם נמתחים לנצח, ללא שום תחושה משכנעת של מומנטום ומהירות. לא תהיה שום אינדקציה על המסך האם אתם נוסעים מהר או לאט, לא יהיה טישטוש בפניות, סימני בוץ או אבק. תצטרכו להסתכל על מד המהירות כדי להבין.
זהירות, טורנדו לפניך
עם בינה מלאכותית טיפשה ומתוסרטת לא תצטרכו לשים כל כך לב לשאר הנהגים, אלא רק למבנה הדרך ולמד הנזק של רכבכם. כמה סלעים פה ושם אולי ייתנו לרכב עבודת צבע חדשה, אך התנגשות חזיתית בעץ תזכה אתכם בנקודת התחלה חדשה במירוץ, בדרך כלל כמה מאות מטרים מאחורי יריביכם.
גם איתני הטבע מביעים נוכחות, ואתם תפגשו סופות מכל הסוגים והגדלים. למען האמת, המרוצים היחידים שבאמת נהניתי מהם היו אלה שכללו סופות טורנדו ענקיות. תצטרכו כל הזמן לשמור מרחק מסויים מן הסופה, להתחמק מעצמים מעופפים וכמובן ממכשולים דינאמיים שייווצרו על המסלול, כדוגמת עצים נופלים וגושי בטון שינחתו מהשמיים.
איזה מקום אתה? שני? לך חפש ת'חברים ש'ך
כמובן שעם מרוצים קלים ומתוסרטים שכאלה רוב הזמן תזכו במקום הראשון ללא שום בעייה. באמת, צריך רק ללחוץ על ההדק הימני של השלט (דוושת הגז) ולא להתקע ביותר מדי עצים כדי לנצח במרוץ.
במידה ולא תגיעו במקום הראשון, לא תזכו בכלום ותצטרכו לחזור על כל המירוץ מההתחלה. אין שום כבוד למפסידנים כאן. זו אחת התכונות המעצבנות ביותר של המשחק, מכיוון שחלק מהמרוצים דרשו ממני כעשר דקות(!) כדי לסיים אותם- ואז בשנייה האחרונה, בחסות סלע שהופיע פתאום משום מקום, הודחתי למקום השני. ברגעים כאלה לא עניינה אותי לא הביקורת ולא השלט המסכן. פשוט זרקתי את השלט על השולחן, כיביתי את הקונסולה והלכתי להוציא עצבים במקום אחר.
אני אמרתי, אתה לא יכול לעבור כאן!
במירוצי ארקייד, בהם הריאליזם תופס מקום משני לכיף ולאדרנלין, אני מצפה ללחוץ כל הזמן על דוושת הגז, לפנות פניות חדות ב-200 קמ"ש ולטפס על צוקים אנכיים לא שום בעייה. Fuel כנראה פועל בשיטת ה"אני אמרתי" כשזה מגיע לעקביות בעולם המשחק. למשל, בעוד חלק מהגבעות במהלכו של מירוץ בקושי יאטו אתכם, גבעות אחרות, זהות לחלוטין, יעצרו אתכם במקום.
כמו כן, המשחק מגביל אתכם מאוד מבחינת כלי הרכב שתוכלו לבחור בתחילתו של כל מירוץ. יש אמנם מגוון של רכבים, אבל תמיד חלק מהם חסומים. זה כאילו שהמשחק מציע לכם עוגה, מראה לכם אותה, ואז אומר לכם שמותר לכם לאכול רק כפית אחת ממנה. צריך לשמור על הגזרה.
היי, זה לא היה ב-Fallout?
מכיוון ש- Fuel מתרחש בארה"ב שננטשה בעקבות שורה של אסונות אקולוגיים, אין פלא שהוא הזכיר לי מאוד את הנופים של Fallout 3, רק בגרסא צבעונית יותר. אם להודות על האמת, Fallout 3 נראה טוב יותר, עם טקסטורות חדות הרבה יותר ועולם הרבה יותר מגוון וייחודי.
גם המודלים של הרכבים לא מרשימים במיוחד, ופשוט לא מצליחים לשכנע שמדובר בחתיכת פלדה מאסיבית ולא צעצוע מפלסטיק. עבודת הסאונד מוזרה ולא עקבית, כך שלפעמים תשמעו את נהימות המנועים בעוצמה מלאה, פעמים אחרות תשמעו יותר את הסביבה שלכם, ולפעמים רק את ה"קלאקים" של האבנים הקטנות שפוגעות בשלדת הרכב.
טורנדו להמונים
מצב האונליין של Fuel יאפשר לכם לשחק במשימות הקשורות למצב הסיפור במשחק, ולא רק במרוצים ראנדומליים, שזה דווקא נחמד. הבעיה היא שהמשחק סובל באופן כרוני מלאגים ומ'תקיעות', ולא פעם יצא לי לראות רכבים מבצעים טלפורטציה במהלך המירוץ. אפילו הטיימר שסופר את הזמן שנותר למרוץ לא סגור על עצמו במיוחד, והוא ישנה את זמן המירוץ מדי פעם, כשהוא יחליט להתעדכן גם מהנהגים האחרים.
אחרי כל מירוץ אונליין המשחק יזרוק אתכם שוב לעולם הפתוח של הסינגלפלייר, בלי האפשרות להסתובב בו עם חבריכם, לחזור ללובי של המרוץ כדי לעשות סיבוב נוסף או לפחות לתפריט האונליין. מעצבן, וממש לא ברור למה המשחק יצא לשוק בצורה כזו, שמריחה מחוסר-זמן להשלים את העבודה.
סרטון משחקיות ליד סופת טורנדו- החלק הכי כייפי במשחק
השורה התחתונה
הגימיק המגניב של Fuel יצליח לתפוס אתכם לזמן מה, בזמן שתחקרו את העולם הפתוח ותשחקו תופסת עם סופות הטורנדו המאסיביות. אבל במוקדם או במאוחר יגיע הרגע שבו תקלטו את הטריקים המלוכלכים של הבינה המלאכותית ויימאס לכם לנהוג דקות ארוכות ומשמימות ממקום מירוץ אחד למשנהו.
אני עדיין אשמח לראות מירוצי שטח בעולם פתוח ודינמי, אבל כזה שהשקיעו בו והפכו אותו למעניין ומגוון. הסביבה הפתוחה ב- Fuel היא סתם בזבוז של מקום וטקסטורות. עדיף היה להשתמש בכל המקום הזה כדי לאכלס משחק אחר, טוב יותר.
משחקיות – מהנה בתחילה, אך נמאסת מהר
גרפיקה – בכללי נראה טוב, טקסטורות מרוחות
סאונד ופסקול – לא עקבי ומתנהג מוזר
טכני – כשהמסך נהיה עמוס הפריימים יורדים לאילת
אורך חיים – עד שיימאס (וזו לא מחמאה)
מולטיפלייר – מלא לאגים, מסורבל ולא נוח
ציון סופי: 60
מה חושבים מבקרים אחרים?
IGN - ציון 5.1
Gamespot - ציון 6.0
Eurogamer - ציון 5
1UP - ציון C (מקביל ל- 65)
//vgames