למה בתנ"ך יש פרקים שאומרים שעבד עברי עובד 6 שנים, ויש פרקים שעבד עברי עובד 49 שנה,ובשנה ה-50 יוצא לחופשי?
תודה
למה בתנ"ך יש פרקים שאומרים שעבד עברי עובד 6 שנים, ויש פרקים שעבד עברי עובד 49 שנה,ובשנה ה-50 יוצא לחופשי?
תודה
|
|
עבד עיברי הוא אחד שלא יכול לפרנס את משפחתו או שלא יכול להחזיר סחורה שגנב.
עפ"י שמות כ"א העבד משתחרר בתום 6 שנים או שלאחר התקופה מחליט שלא לעשות כן ואדונו רוצע (מחורר) את אוזנו.
עפ"י ויקרא כ"ה העבד משתחחר בתום שנת היובל.
אכן יש סתירה בין שני הדברים.
ישוב הסתירה נעשה עפ"י שני גישות.
1. הגישה המקראית- של חז"ל:
גישה זו אומרת שאין סתירה בין שני הפסוקים וכי כל פסוק מדבר על צד אחר של החוק.
ז"א שבעיקרון עבד משתחרר לאחר 6 שנים אבל אם הגיע שנת היובל לפני אז הוא משתחרר לפני תום ה6 שנים.
בכל מקרה אם העבד החליט להשאר עבד למשך כל חייו. הוא ישתחרר בשנת היובל אם הוא רוצה או לא.
2. הגישה המחקרית- של חוקרי המקרא:
יוליוס ולהאוזן הוא מייסד מחקר המקרא המודרני.
לפיו התורה לא חוברה בעת נדודי ישראל במדבר אלא בתקופה מאוחרת יותר.
לדעת החוקרים נעשו נסיונות להשתמש בחוק בספר שמות לגיי העבדות (הם מסתמכים על ירמיהו). אך נסיונות אלו נכשלו בגלל שהחוק היה "קשה" מידי לאדון.
לכן מחברי המקרא הוסיפו את הפסוק בספר ויקרא שמקל על האדון בכך שהעבד יוכל לרצות תקופה ארוכה יותר של עבדות. לעומת זאת הוא יקבל "תנאים סוציאלים" יותר טובים. למשל בספר דברים ט"ו העבד מוצג כאחיו של האדון ולא כעבד.
בהצלחה