חגיגות ה-4 ביולי - יום העצמאות האמריקאי – מוציאות מדי שנה את תושבי ארצות הברית לרחובות עם דגלי ענק, זיקוקים, ואיך לא - ברביקיו. בקיצור, התבנית מוכרת. יום חגה של התרבות האמריקאית הונצח באינספור סרטים ובהם משפחות חייכנית הניצבות מאחורי גדרות לבנים בביתם שבפרברים – אחד הסטריאוטיפים האמריקאיים הכי גדולים של הוליווד. בכלל, נדמה שאם ניקח את כל התפוקה הקולנועית של ארצות הברית, אפשר יהיה לסנן מתוכה עשר דמויות מרכזיות (ואת נציגיהן הבולטים)
==================================================
הבד אס שיציל את האומה: וויל סמית' ב"יום השלישי"
==================================================
יותר ממה שהאמריקאים אוהבים גיבורי על, הם נמסים מול סיפורי גבורה של אדם מן השורה המציל את היום. בין אם מדובר בפלישת חייזרים ("היום השלישי"), אנדרואידים ("אני, רובוט") או זומבים ("אני אגדה"), אין ספק שוויל סמית' הפך במהלך השנים למגן האנושי של האומה האמריקאית: בהתאם, הסרט שמסמל יותר מכל את חגיגות ה-4 ביולי הוא "היום השלישי" (במקור: "Independence Day", כמובן), הרווי אווירה פטריוטית לוחמנית כנגד החייזרים, שנראה שהגיעו במיוחד לכדור הארץ כדי לפוצץ שורה של מונומנטים אמריקאים
==================================================
איש העסקים הציני: מייקל דגלאס ב"וול סטריט"
==================================================
דמותו של איש העסקים חסר הערכים ותאב הבצע שורטטה בשורה ארוכה של סרטים, אך אין ספק שגיבור "וול סטריט" המגלמוני גורדון גקו (שעל גילומו זכה מייקל דאגלס באוסקר) היווה את אב הטיפוס לכל הבאים אחריו. גקו, שהמוטו האגדי שלו הוא "תאוות בצע היא דבר טוב", שורטט על ידי אוליבר סטון בתור הנבל הגדול של הסרט - אך קהל הצופים בארצות הברית ראו בו דווקא מודל לחיקוי וגיבור תרבות. גקו, שפעל באסטרטגיה מחושבת היטב להשחתת צעיר נאיבי (צ'ארלי שין), נתפס כסמל להצלחה והפך במרוצת השנים למודל לחיקוי עבור ברוקרים בוול סטריט שראו בו גיבור תרבות.
==================================================
גבר במשבר אמצע החיים: קווין ספייסי ב"אמריקן ביוטי"
==================================================
החלום האמריקאי ושברו מתואר כמעט תמיד דרך תרבות הפרברים, שעברה במהלך השנים מטמורפוזה מפנטזיה בורגנית אולטימיבית למיתוס על בתים מטופחים שמסתירים מאחוריהם סודות אפלים, מרירות וחרטה. מי שהטיב לבטא יותר מכל את האשליה הטמונה בחלום האמריקאי הוא קווין ספייסי, בדמותו כלסטר ברנהם ב"אמריקן ביוטי". לסטר בן ה-42 מנסה להתמודד עם השגרה והייאוש, לצד השנאה והתסכול מצד אשתו הבוגדנית (אנט בנינג) והבוז מצד בתו הדכאונית (ת'ורה בירץ'). טעם החיים נגלה אליו מחדש בדמותה של בת כיתתה החושנית של בתו, הגורמת לו לעבור מטמורפוזה חיצונית ופנימית, ולניצוץ, גם אם קצר טווח, של מימוש עצמי.
=================================================
עכבר העיר
=================================================