פרשת ויגש - הרב כפיר ברוך מבורך דדון
כאשר יורד יעקב אבינו למצרים אומר לו הקב"ה שלא לפחד לרדת "כי לגוי גדול אשימך שם" (מ"ו ג'), וכי מה יש ליעקב אבינו לפחד, מבאר הסופרנו (שם) שיעקב אבינו פחד מה יהיה עם חינוך ילדיו במצרים ואומר לו הקב"ה שלא לפחד משום שאם היו נשארים הוא ובניו בארץ ישראל, היו בניו מתחתנים עם גויי הארץ ומתערבים עמהם, אבל במצרים לא יקרה דבר זה משום שהמצרים מתרחקים מן העברים ובזה יהיו שם לעם נבדל.
ומשום כך דואג יעקב אבינו לשלוח את יהודה "להורות לפניו גשנה", וביארו רז"ל שלח את יהודה להקים בתי מדרש. וגם יוסף חשש מהתערבות עם המצרים ומשום כך רצה שישבו בנפרד, ועל כן הושיבם בגושן והציג את אחיו כאנשי מקנה ורועי צאן כדי שישארו ישראל בגלות ללא הטמעות עם הגוים.
ומביא מור זקני הצדיק רבי דוד בן ברוך זצ"ל (שהשבוע חל יום ההילולא שלו בג' בטבת) בספרו לדוד ברוך (עמ' מ"ו) שכל זמן שהיו יוסף ואחיו וכל הדור ההוא קיימים היו מדריכים אותם בדרך ישרה ביראת ה' והיו מוכיחים ומייסרים אותם בעבודת ה', וכל אותו הזמן לא יכלו השונאים לשלוט בהם, אבל מיד כשמתו יוסף ואחיו וכל הדור ההוא נשארו ישראל בלי מוכיח, ואיש הישר בעיניו יעשה ונתנה רשות למשחית ונכנסו בעול הגלות.ע"ש.
דבר זה בא ללמדנו גם לדורינו אנו שכל זמן שאנו עוסקים בתורה ומתנהגים כעם ישראל ולא מנסים להתחקות אחר עמי הארץ אין האומות יכולים לשלוט בנו וכו שאמרו רז"ל (מדרש רבה ס"ה כ') על הפסוק "הקול קול יעקב" שבשעה שיעקב מצפצף בקולו (בלימוד תורה) אין ידי עשיו שולטות.
וה' יזכנו לשמור התורה ללמוד וללמד לשמור ולעשות !!
מעיינה של תורה
“ויגש אליו יהודה“- בעצם, מה טענות היו לו ליהודה, הלא הוא עצמו הוציא את הפסק: ”הננו עבדים לאדוני גם אנחנו גם אשר נמצא הגביע בידו“, ועתה כאשר הקל יוסף על הפסק הזה ואמר: ”האיש אשר נמצא הגביע בידו הוא יהיה לי עבד, ואתם עלו לשלום אל אביכם“ - נמלך פתאום להתנגד לכך? אלא בחילה היה יהודה סבור, כי עתה הגיעה שעתם להיענש על חטא מכירת יוסף: הואיל והם מכרו את יוסף לעבד הריהם, נלקחים עתה כולם לעבדים, לפיכך אמר: ”מה נדבר ומה נצטדק, האלוקים מצא את עוון עבדיך“, כלומר, עוון מכירת יוסף. אבל משראה, שהוא משחרר את כולם ועוצר אצלו דווקא את בנימין להיות לו עבד, נוכח לדעת שאין זה עונש על חטא מכירת יוסף, שהרי בנימין לא השתתף כלל במכירה זו, כי אם סתם עלילת שווא, מיד יצא כנגדו בדברים חריפים.
"שבת אחד משישים לעולם הבא" (תלמוד בבלי, ברכות נז, ע"ב).
שבת שלום לכולם



ציטוט ההודעה
