קודם שיורדת נשמת הצדיק האמת לעולם, שהוא האמת לדורות עולם, אזי מכריזין בכל העולמות עליונים שכל מי שיש לו ללמד חוב על זאת הנשמה יבוא, ומסתמא אין גם אחד שילמד איזה חוב חס ושלום על נשמה קדושה כזאת. בתוך כך בא הבעל דבר שהוא הס"מ בעצמו וצועק: אם זה הצדיק יבוא לעולם מה לי לעשות עוד, ועל מה שווא בראתני. כי בוודאי יחזיר למוטב את כל העולם וכל העולם יתקן על ידו בשלמות. אזי משיבין לו להס"מ: זאת הנשמה צריכה לירד להעולם בוודאי. ואתה חשוב לך עצה. ואזי הבעל דבר נותן לעצמו עצה שיהיה הצדיק הזה רשאי לירד להעולם, ואף על פי כן יהיה אור אמיתתו וקדושת צדקתו נעלם וגנוז ומכוסה מהעולם מאד. ומסתמא העצה על ידי שמעמיד עליו איזה מפורסם הדור שיחלוק על זה הצדיק ויעלים אורו בהעלמה גדולה. וזה החולק, מסתמא יש לו להס"מ הכרות עימו מכבר. ולולא שהבעל דבר מתגבר עצמו כל כך בכל דור ודור להעלים אור הצדיק האמת, בוודאי כבר היה תיקון העולם בשלמות. אך אף על פי כן "עוצו עצה ותופר", ו"רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום", והנשמה הזאת יורדת בעולם, ואף על פי שבאמת עובר עליה מה שעובר, אף על פי כן הצדיק הזה כובש מלחמות רבות וסוף כל סוף יתקן העולם על ידו בשלמות .
בדרישת שלום בכל לב ונפש
ישראל דב אודעסר... (אב"י הנחל)
(מתוך מכתב ששלח סבא ישראל הלמיד היקר של רבי נחמן לנשיא זלמן שז"ר לפני יותר מעשרים שנה.. )
![]()
נַ נַחְ נַחְמָ נַחְמָן מאומן
![]()
![]()



ציטוט ההודעה