לרפואת יוסף אוזן בר מרים

אתה לא לבד. ה` נמצא לידך. הוא אוהב אותך. הוא מחכה לך. מספיק לדבר אליו כדי להתחיל ולהרגיש את נוכחותו. בגלל זה נחשבת שיחה זו לדו-שיח ולא למונולוג. ישנם אלפי אמצעים שדרכם מתגלה ה` לאלה שמדברים אליו. ישנם אלפי שליחים שיביאו את התשובות לשאלות ששאלת אותו יתברך בזמן ההתבודדות שלך. לאחר כמה זמן של אימון (הכרה בשפת הסימנים ותרגול של הקשבה נכונה) תיווכח, שקול ה` עצמו מדבר בצורה בלתי פוסקת לכל היצורים. לפיכך, תחושת הבדידות היא רק תוצאה של סירובנו להרגיש בנוכחותו.


המעלה הבלתי מעורערת של ההתבודדות מאפשרת לאדם להרגיש את הנוכחות האלוהית בחייו, לא משנה מהו מצבו. המעלה השנייה היא, אם כן, ברגע שהאדם מודע לנוכחות זו, להסתייע בחסד שלה כדי להבין את הסימנים המובילים להבנת המסרים האלוהיים ולהשתמש בהם לתועלתו.


אם אנחנו רוצים, לא משנה מה ערכנו, קטנים ככל שיהיו זכויותינו - נשמע את הקריאות ש-ה` שולח לנו דרך כל דרגות הקיום שלנו. המחשבות, הדיבורים, המעשים שלנו יקבלו משמעות שונה, נוכל לקלוט בהם רמזים ומסרים שמימיים.
לכל דבר יש משמעות מדויקת מאוד. המושג מקרה הוא המצאה של מי שמסרבים להאריך בחיפוש אחר הסיבה המקורית. זה נכון שיותר קל להמציא כינוי חסר משמעות אמיתית לתופעה מסוימת, מאשר להעמיק בה. לגבי תכונה זו וכל הדומה לה, המשיל החפץ-חיים את דוגמת החיה הנושכת את המקל המכה אותה, בחושבה שהוא סיבת כאבה: לו היה לה רק טיפת שכל היתה מגלה מי עומד מאחורי המקל.


למאמינים ולנאמנים לדברי תורתנו הקדושה גלוי וידוע, שהכל מגיע בזמנו, במקומו ולפי המטרה שלו, מונחה על-ידי הדיוק האינסופי של ההשגחה. אם כן, כל מה שסובב אותנו, בזמן המסוים הזה, מלמד אותנו משהו, בא לסייע לנו ולהאיר אותנו בחיפוש של אותו הרגע.


הדבר הראשון הוא לדעת זאת: אין שום מקרה בעולם. הכל קורה בחסות והכוונת ההשגחה. לאחר מכן, עלינו ללמוד כיצד להשתמש במסרים וליישמם באופן אישי. כלומר, לדעת לשים לב לכל מה שקורה ולקשר אותו בצורה רלבנטית לחיינו, לשיעור אותו אנו צריכים ללמוד. ההתבודדות, דו-שיח קרוב ואינטימי עם ההשגחה, יש בכוחה לפתוח את עינינו ואזנינו הפנימיים, חושיה של הנשמה שלנו. שיטה שקטה זו, כאשר היא מבוצעת באורח יומיומי, מגבירה אצלנו את יכולת ההקשבה והרגישות לכל מה שמתרחש, לאותו צליל שקט, קול דממה דקה, שמנסה לומר לנו דבר-מה חשוב ומכריע עבורנו.


כיצד נדע כי אנו מפרשים נכונה את המסר? במשך צעדינו הראשונים, חלק מהסימנים יהיו לנו ברורים וחלק לא. כאשר נשתדל להגיב מעשית, בהתאם למסרים המובנים לנו, נרכוש מעט הבנה בשפת האיתותים, ובעזרת ה` יתברך נוכל, עם הזמן, להבין את רובם. אולם, השגת חוכמה זו בשלמותה איננה תלויה בידע קודם בלבד אלא בחסד האלוהי, אליו נוכל לפנות בתפילה. לפיכך פתחו אני כנסת-הגדולה את תפילת העמידה במילות הבקשה: "אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה..."

"למנצח" - במלה זו נפתחים פרקים רבים מספר תהילים. מיהו המנצח ואת מי הוא מנצח? המנצח הוא זה, שדרך הטענות שהוא עורך במשך תפילתו הוא מסוגל לשכנע את ה` לעזור לו. והרי הבורא יתברך הוא המנוצח במצב כזה... אך כיוון שכל מה ש-ה` מבקש זה להיות משוכנע ולעזור לנו, זוהי כל שמחתו. לפיכך, הוא נוטע בנו נימוקים שלא היינו חושבים עליהם וכל זאת כדי לשכנע אותו לבוא לעזרתנו.