יעקב ראה בחלומו "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, ומלאכי אלוקים עולים ויורדים בו" (בראשית כ"ח, י"ב).
בחלום זה התגלה ליעקב אבינו מהלך ההיסטוריה של עם ישראל, בעיקר ההתנכלויות הבלתי פוסקות כלפיו על ידי האומות השונות.
עליות המלאכים בסולם ביטאו עליה לגדולה של כל אחד משרי האומות ששיעבדו את עם ישראל: בבל, מדי, יון ורומי המכונה אדום.
בעקבות עליית המלאכים - השרים, עלתה גם קרן האומות שהם ייצגו. אלא שכל עליה היתה מוגבלת, וסופה שנקטעה בצניחה רבתי. משמעותה של אותה צניחה היא, שהאומות לא תשעבדנה את עם ישראל לעולם, אלא עם חלוף הזמן - תחלוף גדולתן.
באותו חיזיון נבהל יעקב בראותו שעליית השר של אדום מתמשכת הרבה מעבר לעליית השרים האחרים, עד שנדמה היה ששליטתה של מלכות אדום תהיה חלילה נצחית. בסופו של החיזיון התבשר יעקב, שגם סופה של מלכות אדום יגיע. ואדרבה, בהתאם לגובה עלייתו של שר זה בסולם המעלות, תהיה תוצאת נפילתו - התרסקות מוחלטת.
רק מלכות ה' החופפת על עולמנו היא נצחית, כפי שנראה באותו חיזיון: "והנה ה' ניצב עליו". הקב"ה ניצב על יעקב, המסמל את עם ישראל, כדי להגן על עמו לעד.
יעקב לא צפה בירידת השר של אדום, כי ממשלת אדום פושטת צורה ולובשת צורה. ואמנם, בניגוד לעשרות השנים שבהן כל אחת מן המלכויות שלטו בכיפה, שלטונה של אדום בצורותיה השונות קיים כבר קרוב לאלפיים שנה.
קצה של אדום התעלם בתחילה מעיני יעקב, לא רק מן הסיבה הכמותית, אלא גם מבחינה מהותית.
ירידת כל האומות היתה טבעית - בהגיען לגבול העליון של כוחן ועוצמתן, הן נפלו. לא כן מלכות אדום. בעולם הזה, אכן אין לה קץ. אלא שגם קצה יגיע, על ידי המלך המשיח שהנהגתו תהיה מעבר לממדי העולם הזה.
בתחילה לא יכול היה יעקב לראות את מפלת אדום, והוא נתיירא מכך, כי בדרך טבעית, אכן אין מקום להבנת התבוסה של אדום. אלא שהקב"ה העלה את יעקב לדרגה גבוהה יותר, ובה הוא נתבשר על תופעת אחרית הימים שתחרוג מעבר לכל גדרי הטבע. על אותה תופעה נאמר: "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשיו, והיתה לה' המלוכה" (עובדיה א', כ"א).
גילויים אלו עוררו את התפעלותו של יעקב שהכריז: "אין זה כי אם בית אלוקים וזה שער השמים" (בראשית כ"ח, י"ז). באותה שעה זכה יעקב לחזון הגאולה השלמה!
ארגון ערכים
לרפואת סבי יוסף אוזן בן מרים ולכל שאר חולי עם ישראל שהקב"ה ישלח להם רפואה שלימה רפואת הנפש ורפואת הגוף אמן כן יהי רצון







ציטוט ההודעה