קהילות פורומים, הורדות, יעוץ ותמיכה


אשכולות דומים

  1. תגובות: 7
    הודעה אחרונה: 07-02-2008, 17:04
  2. תגובות: 2
    הודעה אחרונה: 27-01-2008, 20:57
  3. [שאלה] מישהו לעזאזאל יודע למה סגרו את האתר??
    על ידי KoKo_LoCo בפורום Counter Strike
    תגובות: 2
    הודעה אחרונה: 14-01-2007, 19:55
  4. תגובות: 3
    הודעה אחרונה: 08-01-2007, 23:42
  5. [שאלה] אפשר להסביר לי, למה עדיין לא פורצים משחקים חדשים?
    על ידי Smirnoff בפורום תמיכה טכנית במשחקים
    תגובות: 12
    הודעה אחרונה: 18-11-2005, 15:08
+ תגובה לנושא
מציג תוצאות 1 עד 2 מתוך 2

[שאלה ותשובה] שאלה ששאלו רב "למה הקב"ה מחריב עולם".

  1. #1
    יהודי בן של האוואטר של MaroKaI
    תאריך הצטרפות
    06/2007
    גיל
    34
    הודעות
    6,141
    לייקים
    12
    נקודות
    0
    מין: זכר

    ברירת מחדל [שאלה ותשובה] שאלה ששאלו רב "למה הקב"ה מחריב עולם".

    קצת ארוך אבל שווה מאוד קריאה!
    תגובות!.

    שאלה:
    נאמר שהקב"ה היה בורא עולמות ומחריבן לפני העולם הזה, למה לברוא ולהחריב וחוזר חלילה למה הקב"ה לא ברא ישר את העולם הזה?

    תשובה:
    כל הענין של בריאת העולם הוא נושא שקשה לנו להבין בדיוק את דרך הבריאה. הרמב"ן אומר בתחילת פרשת בראשית שגם לאחר קריאת הפסוקים בפרשת הבריאה אין אפשרות להבין כיצד הדברים התנהלו. הנושא הזה קשור לסודות התורה.

    ידוע לי שבסודות התורה יש לכל דבר הסבר. בנוגע למה שהבאת שהקב"ה היה בונה עולמות ומחריבן המקור לכך הוא בבראשית רבה ג,ז. שם לומד רבי סימון מאות מיותרת "ויהי ערב" שהיה סדר זמנים קודם לסדר שאנו נפגשים במעשה הבריאה.

    הקב"ה היה ממלא את כל המציאות לפני שהיה את חידוש הבריאה. התהליך של בריאת העולם קשור לכך שהקב"ה צמצם את מציאותו. תהליך הצמצום נוגע לסודות התורה. בתהליך הבריאה שממלאת את החלל שנוצר כתוב שהיו הופעות שונות של מקום עד שהתגבש העולם בהופעה שלו. העולמות הראשונים היו כנראה עליונים יותר וכדי למלא את החלל בעולם שלנו שהינו עולם מגושם יותר היה צריך לפנות מקום ולכן יש להסיר את העולם הרוחני יותר. והרמב"ם במורה נבוכים ח"ב פ' ל"ג התקשה במאמר חז"ל זה.

    וע' בדברי הרמ"א בספר תורת העולה על כך: "ואמרו רבותינו ז"ל (ב"ר ט' ב') שהקב"ה היה בונה עולמות ומחריבן, וכן היה בונה מקדשות ומחריבן, והכל הוא רמז על העולמות שיעברו זה אחר זה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל אין כערכך ה' אלקינו בעולם הזה ואין זולתך מלכנו לחיי העולם הבא אפס בלתך גואלנו לימות המשיח ואין דומה לך מושיענו לתחיית המתים, הרי הורו לנו ארבעה עולמות שיעברו זה אחר זה: והנה הראשונים הם העולמות שבנה הקב"ה ומחריבן זה אחר זה, אף עולם הבא מאחר שיקומו ישני עפר יתבטל ענין עולם הבא ויחזרו נשמות לפגרים מתים, אמנם עולם תחיית המתים אין עולם אחריו למאן דאמר מתים שיחזרו לא ישובו לעפרם (סנהדרין צ"ב ע"א), והשואל אחריו אין לו חלק לעוה"ב, כי אין לשאול מה לפנים ומה לאחור. ולכן בהיות כי ימי בראשית רומזים על ימות העולם כמו שנתבאר מדברינו הקודמים, על כן אמרו רבותינו ז"ל בבריאת העולם שהיה בונה עולמות ומחריבן, ולכן באו גם כן ארבעה מקדשות זה אחר זה".

    כלומר, לפי הרמ"א יש ממש בעולמות האלו שהקב"ה היה מחריבן. אולם במהר"ל בבאר הגולה באר ד' באר בדרך אחרת:

    "וזה מפני שהיה בונה עולמות ומחריבן, והם בריאת דברים שאין בהם בריאה גמורה ואינם מתחברים עם שאר העולם מפני שאין מציאות ממש בהם, כמו תוהו ובוהו וחושך שכלם הם נבראים ביום הראשון כדאיתא בפ"ב דחגיגה ואין בהם בריאה שלימה, שאע"ג שהיה נחשב דבר זה בריאה בעת בריאתן, שכאשר נברא העולם היה תוהו ובוהו א"כ נחשב זה בריאה, מ"מ אח"כ נחרב כאשר נבראה הבריאה אשר רצה השם יתברך, ואז נחרבו אותם שהיה שם מציאות עליהם לפי שאין חבור לבריאה זאת עם שאר הנבראים. ונוכל לומר כי הכתוב מדבר מדבר שהוא עוד יותר בלתי בריאה ובלתי מציאות יותר מן תוהו ובוהו, ובודאי דבר כזה נחרב כשנברא העולם, וזה שאמרו במדרש (ב"ר פ"ג) ג"כ שהי' סדר הזמנים קודם לכן ולא אמר שהי' זמן קודם, כי כל זמן וזמן מאלו ששת ימי המעשה כל אחד ואחד זמן מיוחד שזה נקרא יום ראשון וזה יום שני, וכל אחד מיוחד בפני עצמו שאין זה כזה, אבל הזמן שהי' קודם לכן הוא סדר זמנים לא שהי' זמן מיוחד, שאם היה זמן מיוחד היה הכתוב מספר ממנו רק סדר של זמנים, כלומר ענין הזמן כי הזמן יש בו קודם ומתאחר, אבל לא זמן מיוחד לומר שהי' לפניו ערב ובוקר שזה אינו רק שהי' סדר זמנים קודם דהיינו קודם ומתאחר וזהו סדר זמנים. וזה כמו שאמרנו, כי הכתוב שאמר ויהי ערב ויהי בוקר אינו מדבר מתחלת הערב שא"כ היה לו לומר יהי ערב, רק בתחלה נבראו דברים שהי' להם חורבן כאשר היה הבריאה שהיא יותר עיקר, כי הבריאה שהוא ענין זמן שהי' בו קודם ומתאחר וזה נקרא סדר זמני' לא שהי' זמן מיוחד, אבל הבריאה היתה תוהו ובוהו שאינה ניכרת הבריאה כמו שפירש רש"י ז"ל שכשהאדם בא לקרא לו שם שהוא דבר זה הוא תוהה ונמלך לקרא לו שם אחר ואין כאן בריאה גמורה.

    כלומר, הדברים עמוקים מאד. והם התבררו על ידי גדולי המחשבה. כל טוב.

  2. קישורים ממומנים

  3. #2
    משתמש מתקדם האוואטר של דתh
    שם פרטי
    עוז
    תאריך הצטרפות
    10/2007
    הודעות
    778
    לייקים
    0
    נקודות
    367
    משפט מחץ
    הקדוש ברוך הוא אני אוהב אותך!
    מין: זכר

    ברירת מחדל

    תודה,ישר כוח!
    בברכה, דתh מנהל דתות, אמונות ומיסטיקה=]



+ תגובה לנושא


הרשאות פרסום

  • אין באפשרותך לפרסם נושאים חדשים
  • אין באפשרותך לפרסם תגובות
  • אין באפשרותך לצרף קבצים
  • אין באפשרותך לערוך את הודעותיך


כל הזמנים הם לפי GMT +3. השעה כרגע היא 18:52.
מופעל על ידי vBulletin™ © גרסה 4.1, 2011 vBulletin Solutions, Inc. כל הזכויות שמורות.
פעילות הגולשים
אומנות וגרפיקה
מוזיקה
ספורט
סדרות טלוויזיה
סרטים וקולנוע
קנייה ומכירה
רשתות חברתיות
הבורר 3
פורומי פנאי ובידור
סרטים
סדרות
משחקים
דיבורים
אקטואליה
בעלי חיים
בדיחות והומור
משחקי ספורט
הבורר
מחשבים וטכנולוגיה
תמיכה טכנית
חומרה ומודינג
תוכנות להורדה
סלולארי וגאדג'טים
רקעים למחשב
ציוד הקפי למחשב
אבטחת מידע
תכנות ובניית אתרים
כסף ברשת
אייפון
בריאות ואורח חיים
כושר ופיתוח גוף
דיאטה
צבא וגיוס
יעוץ מיני
מה שבלב
אומנות הפיתוי
יהדות
מיסטיקה ורוחניות
אתאיזם ודתות

נושאים: 2,449,570 | הודעות: 8,150,152 | משתמשים: 315,603 | המשתמש החדש ביותר: upizijoj | עיצוב גרפי: סטודיו עודד בביוף | קידוד: rellect