אייךך ללמוד למבחן?<...הכול פה:

חזרה למבחן + דגשים
הצהרת כורש:
  • מה כוללת ההצהרה: בעזרא פרק א' מופיע ההצהרה בצורה רשמית – ההצהרה ניתנה בשנת 538 לפנה"ס
· כורש מציג את עצמו כשליחו של אלוהים ועושה דברו.
· כורש מלך פרס מאפשר לגולי בבל לחזור לארץ, ולהקים מחדש את בית המקדש.
· כורש מצווה על היהודים שבחרו להשאר בבבל לתרום כסף ורכוש לבניין בית המקדש.
בעזרא מופיע ההצהרה שוב אבל היא כתובה כמסמך ממשלתי פנימי (דרכונה), כנראה מכתב ששלח כורש לפקידיו בנוםח זה מופיעים הדברים הבאים:
· כורש תורם כסף בעצמו להקמת בית המקדש
· כורש מחזיר את כלי המקדש הגזולים
· כורש שולח תוכנית מפורטת של בית המקדש
שימו לב!- כורש לא בנה בעצמו את בית המקדש!! הוא נתן ליהודים רשות לחזור לארצם ובנות את בית המקדש השני.בנוסף הוא תרם כסף והחזיר להם את כלי המקדש שנלקחו מהמקדש הראשון, אבל לא בנה את המקדש.
  • הסיבות להצהרה: למה שמלך פרס יעשה דבר כזה למען העם היהודי?
· גורם דתי: תפיסה דתית של "חופש פולחן" כל אחד יכול להתפלל לאל שלו. כורש לא האמין בקב"ה! הוא האמין שכל אחת יכול להתפלל לאיזה אלים שירצה...
· גורם פוליטי: גורם לנתינים להיות מרוצים ואסירי תודה לשלטון וכך לא ימרדו.
· גורם מדיני: זה שהוא הולך לקראתם יעזור לו כשירצה לכבוש את מצריים הנמצאת ליד ארץ ישראל
· לפי התנ"ך- נשלח ע"י הקב"ה כדי להתחיל בגאולה

  • מקורות נוספים להצהרת כורש:
ישנו ממצא ארכיאולוגי של כתובת מחומר בצורת גליל המתארת לא את זה שכורש הרשה ליהודים לחזור לארצם, אלא
שהגישה הפוליטית-דתית שלו כשליט הייתה שהוא החזיר את העמים תחת שלטונו-לארצם, הרשה להם להתפלל לאלוהים
שלהם ולבנות להם מקדשים. בדיוק כמו שעשה עם היהודים. קראנו לגישה הזו גישה ליברלית. חשוב לדעת שבכתובת הגליל לא מוזכרים היהודים וירושלים!
הכתובת היא הוכחה ש"הצהרת כורש" קרתה באמת.

מה קרה בפועל?: שיבת ציון

אחרי 70 שנות גלות, 50,000 עולים עלו חזרה לארץ ישראל.התיישבו ב"מדינת יהודה" והחלו להתכונן לבניית בית המקדש.
מה היה הרכב העולים?
א. המנהיגים: ששבצר וזרובבל בן שאלתיאל היו- "פחות"= אחראיים. צאצאיו של יהויכין מלך יהודה ולכן הם שושלת מלכות בן דוד
הכהן הגדול יהושע בן יוצדק נכדו של שריה הכהן הגדול –הנהגה דתית. שושלת כהונה
ב. העולים עצמם:
1. עובדים במקדש- כהנים, לוויים, משוררים,עבדים ששרתו במקדש וכו'
2. אנשים בעלי אדמות ביהודה
3. אנשים בעלי ציפיות משיחיות שחשבו שהמשיח מגיע

מה מצאו בארץ – הקשיים:
חורבן, רעב, המון אוייבים מסביב ליהודה, יהודים שהתבוללו ורצו להמשיך לחיות עם הנכרים, אזור יהודה היה פנוי להתיישבות

עזרא ונחמיה:
שימו לב!- הם באו להיות המנהיגים של עם ישראל תחת הכיבוש הפרסי אחרי שבית המקדש היה קיים.הם לא בנו את המקדש.
חשוב לסדר לעצמכם וללמוד מסודר אצל כל אחד מהם:
מה חשוב לדעת עליהם? אופי, סמכויות, פעולות, מתנגדים והישגים:
· עזרא:תכונות אופי: עזרא הסופר, מעתיק ומפרש את התורה. איש רוח, עלה מתוך רצון לחזק את העם ולתקן את מצבם הרוחני של תושבי יהודה שעם הזמן התבוללו עם הנוכרים והפסיקו לשמור על המצוות.
סמכויות: היתר לעלות לארץ עולים במיוחד כהנים ולווים, להפיץ את תורת ה', להביא תרומות מיהודי בבל ופרס לבית המקדש, להחזיר את כלי המקדש ששלח המלך, למנות שופטים ודיינים ע"פ התורה, להעניש ואף להוציא להורג את העוברים על החוקים.
נחמיה: אופי – איש חזק ונמרץ, אינו חושש לעשות רפורמות (שינוים) אפילו שהיו לו מתנגדים רבים. בא לחזק את עזרא לאחר שהגיעו שמועות שעזרא מתקשה לחולל שינוי בעם.
סמכויות: להיות "פחה" (שליט) יהודה, לעשות פעולות כרצונו.
· פעולות שעשה ומשמעותן
· קשיים (כולל אנשים ובעיות בעם ישראל) שעמדו בפניו.
· הישגים
+ השוואה בין עזרה לנחמיה

התרבות ההלניסטית:
למדנו 4 מאפיינים של התרבות: מבנה הערים (פוליס הלניסטית) , מוסדות מרכזיים (איזה מוסדות היו בפוליס ההלניסטית ומה זה מלמד אותנו על התרבות), תרבות הלניסטית (כולל- שפה, דת, מדעים ואומנות, נישואין במשפחה), שלטון (מלוכת מלך )

חוץ מזה- חשוב להדגיש- מה הופך את התרבות ההלניסטית לתרבות אוניברסלית (כלל-עולמית)?
  • היה ערבוב מכוון של אנשים מתרבות יוון והתרבות המזרחית בכל מקום כדי ליצור תרבות עולמית משותפת.
  • הם דיברו שפה משותפת וסחרו במטבע אחד
  • ערכים של תרבות הגוף , ספורט, פילוסופיה הפכו להיות ערכים של כולם
  • מבחינת דת- "סנקרטיזם"- שילוב אלים ואמונות דתיות מכל מיני לתוך המסורת של החגיגות בערים ההלניסטיות

ההשפעה ההלניסטית על החברה היהודית ביהודה:
· מיהו "מתיוון",
· תחומים של השפעה על החברה היהודית: שפה יוונית, שמות יווניים, סגנון בנייה יווני, ערכים ודפוסי חיים הלניסטיים, שינוי באופי ההנהגה היהודית
· דפוסי (דוגמאות) השפעה: ספרות חז"ל: ספר תרגום ה-70 , ספר חכמת בן סירא . מה היו ולמה הם דוגמא להשפעה?
דמויות: משפחת בית טוביה
שימו לב – יש דוגמאות המראות על השתלבות כמו משפחת בית טוביה וכמו ספר תרגום ה-70, ויש דוגמאות המראות על דחיה, כמו ספר בן סירא.
החרפת המאבק בין מתיוונים ללא מתיייונים בחברה היהודית- אנטיוכוס ממנה כהן גדול:
· "יאסון והגמנסיון" – למה מינו אותו, מי היה,איזה עיר בנה בירושלים?
· מנלאוס- פעם ראשונה כהן גדול לא ממשפחת כהונה! מתייון קיצוני

מרד המכבים:
  • למה אנטיוכוס גוזר את גזרות הדת?
  • מה היה תוכנן של גזרות אנטיוכוס?
  • כיצד פרץ המרד?
  • מה היו מטרות המרד? ( 3 מטרות – מלחמת דת לביטול הגזרות, מלחמת אזרחים – נגד המתיוונים, מלחמה לאומית -בשלטון זר)
  • למה הצליח? (מוטיבציה, הקמת צבא גרילה חכם ויעיל המשתמש בתכסיסים ויודע לנצל את השטח, יהודה מפקד בעל יכולת מנהיגות צבאית, היוונים זלזלו במכבים וכן לא שלחו בהתחלה מספיק כוחות לדיכוי המרד הם גם היו עסוקים במלחמות פנימיות)
  • יהודה המכבי והקרבות המרכזיים שלו- מה היה בהם ומה היו ההישגים בכל אחד.
הויכוח בשאלת המשך הלחימה לאחר השלב הראשון (לאחר ביטול הגזרות והחזרת החירות הדתית): בעד הלחימה: הנצחון לא היה מלא מכיוון שהתמנה הכהן גדול אלקימוס שהיה מתיוון. רוצים להשיג נצחון מדיני. נגד: הסתפקו בביטול הגזרות וחידוש עבודת המקדש, עייפות לוחמים

ציוני דרך עיקריים בבניית המדינה החשמונאית וביסוסה:
מה היתה שושלת המלכים של בית חשמונאי (שמות+שנים)
הרחבת תחום השליטה והגבולות? מעמדם, סמכותם ומידת עצמאותם של החשמונאים, פיתוח הכוח הצבאי, יחסי חוץ
(יונתן – עצמאות מוגבלת תחת שלטון בית סלווקוס, מתמנה לכהן גדול ע"י הסלווקים, תפקיד זה עובר בירושה לחשמונאים הבאים. שמעון – מרחיב את המעמד העצמאי של יהודה וזוכה לשחרור ירושלים מחובת תשלום מיסים לבית סלווקוס. כובש את יפו ואת מצודת החקרא בירושלים. מחדש את הברית עם רומא. אספת העם מסמיכה את שמעון ובניו "עד אשר יקום נביא אמת". יוחנן הורקונוס – מרחיב ת גבולות המדינה החשמונאית באדום, שומרון ועבר הירדן. מגייר את האדומים והורס את המקדש השומרונים בהר גריזים. מקים צבא שכירים גדול ליד הצבא העממי. מחדש את הברית עם רומא. יהודה אריסטובלובוס – ממליך את כעצמו למלך וכובש את הגליל. אלכסנדר ינאי- התפשטות הממלכה מגיעה לשיאה. כובש את רוב ערי החוף, נלחם בנבטים בעבר הירדן. אינו מחדש את הברית ברומא ואף קושר קשרים עם אויביה. בכך חורג ינאי מן המדיניות המסורתית של החשמונאים. שלומציון – תקופת שקט ויציבות. היא המלכה ובנה הורקנוס – הכהן הגדול).
הכיתות הדתיות ועיקרי המחלוקת: צדוקים, פרושים ואיסיים:
· מהו המוצא והמעמד החברתי של כל אחת מכיתות?
· מהם ההבדלים בים הכיתות בשאלות: תורה שבכתב ותורה שבע"פ, שאלת ההשגחה העליונה, השארות הנפש ?
· מהו היחס לבית חשמונאי מצד כל אחת מהכיתות?

הלאומיות
הגדרת מהו "לאום" ומהי "לאומיות": ללמוד את ההגדרות של החוקר סמית בספר.
המאפיינים של תופעת הלאומיות המודרנית: תרבות משותפת (מנהגים, לבוש, שירים), שפה, זיקה למולדת – טריטוריה משותפת, היסטוריה משותפת, סמלים וכו'. יש לדעת איך משיגים כל מאפייין (לדוגמא: שפה – הקמת בתי ספר ללימוד השפה, היסטוריה – הקמת מוזיאונים..).
מהם המאפיינים של התנועות הלאומיות שהתגבשו באירופה במאה ה-19? המטרות, המנהיגים (תנועות "מלמטה" ותנועות "מלמעלה"), אופי המאבק (בשם ערכי החופש, השיוויון שהופכים לאחר שנת אביב העמים למאבק כוחני לאיחוד האומה גם על חשובון האזרחים), הצלחות וכשלונות.
הגורמים לצמיחת התנועות הלאומיות באירופה במאה ה-19: למדנו גורמים רעיוניים (תנועת ההשכלה והתנועה הרומנטית) וגורמים כלכליים חברתיים (המהפכה התעשיית, תהליך העיור). חשוב לזכור כי ברקע קיימות המהפכות הראשונות, האמריקאית והצרפתית שלאורם פועלות שאר התנועות הלאומיות, והם הראשונות שיישמו את ערכי תנועת ההשכלה.
דפוסי הגשמה של התנועות הלאומיות ביוון ובגרמניה: יש לדעת מי שלט במדינה, מטרת המאבק, הכוחות הפעילים שהניעו את המאבק, השלבים העיקריים, הגורמים המסייעים והמעכבים בניהול המאבק, תוצאות המאבק.

חשוב לזכור את הוראות המבחן:
ללמוד למבחן ברצינות! לחזור על החומר ולשנן אותו עם מחברת סגורה בבית! במבחן:
v יש לסמן בעזרת קו מה שואלים ומה צריך לעשות בשאלה. לא לשכוח אף חלק של השאלה!
v יש לכתוב תשובה מלאה- משפט פתיחה מסודר ומשפט סיום מסכם.
v יש לחשוב מה אתם רוצים לענות ואפילו לכתוב לכם בצד השאלה בטופס-ואז לכתוב במסודר ומלא במחברת הבחינה.
v קטע מקור- תעזרו ב"חמשת הממים" (מי? מה? מתי? מקום? מדוע?)- כדי להבין את הקטע ואז בתשובה להשתמש בציטוטים מתאימים מתוך הקטע
בהצלחה לכולם!

קרדיט למורה להיסטוריה חגית חח