מה הם השינויים השנה, כשי"ז בתמוז חל בשבת?
הצום עצמו נדחה ליום ראשון. גם הדינים והמנהגים של 'בין המצרים' מתחילים במוצאי-השבת. ויש חולקים ואומרים שדיני בין המצרים מתחילים כבר בשבת.
יש קהילות (כגון הנוהגות על-פי האר"י ז"ל) הנמנעות מלברך 'שהחיינו' גם בשבתות של 'בין המצרים'. הפוסקים חלוקים ביניהם בשאלה אם גם בשבת זו נמנעים מכך; ומנהג חב"ד להקל בזה. הרבי מליובאוויטש הביע ספק אם יש להתחיל כבר בשבת זו את לימוד ענייני בית-הבחירה, כפי שהנהיג ב'בין המצרים'.
הפטרת השבת שייכת לפרשת בלק, ואינה מההפטרות של 'בין המצרים'.
במוצאי שבת זו יש להקפיד במיוחד על קיום סעודת מלווה מלכה, וראוי גם להוסיף בה, שכן היא סעודת דוד מלכא משיחא, ובימות המשיח יבטלו הצומות.
נער שמגיע למצוות במוצאי השבת (כלומר, שנולד בי"ח בתמוז) חייב בכל-זאת לצום ביום ראשון, בצום הנדחֶה, אף-על-פי שבי"ז בתמוז עדיין לא היה בן חיוב.
מכיוון שהצום נדחה, אם חלה ברית מילה ביום ראשון, הורי התינוק, המוהל והסנדק מתפללים מנחה גדולה (במרכז הארץ השנה אחרי 13:22), אומרים בה 'עננו' ויכולים לאכול אחר-כך (אבל סעודה לקרואים – עושים רק בלילה). לכן יש מקום להקל יותר גם בעניין חולה ויולדת.
מותר לאכול ולשתות במוצאי השבת עד עלות השחר (מי ששוכב לישון ורוצה להשכים לפני עלות השחר כדי לאכול או לשתות – אם בדרך-כלל אינו נוהג לשתות מיד בקומו בבוקר, צריך להתנות לפני שכבו לישון שאינו מקבל עליו את התענית עד עלות השחר).
מי ששכח ואכל בצום, יפסיק מיד ברגע שנזכר שהיום צום, ויוסיף לצום עד סוף היום. הצום מסתיים השנה (בתל-אביב) בשעה 20:20.
(קרדיט לרב יוסף ש. גינזבורג)



ציטוט ההודעה