מדוע אומרים שיכור כלוט ולא כנח- הרב כפיר ברוך מבורך דדון

בפרשתנו מסופר על נח שנטע כרם השתכר מן היין והתבזה ביינו, גם על לוט מסופר כי השתכר ובשכרותו היה עם בנותיו ולא ידע בשכבו ובקומו.
בלשון חז“ל נקרא אדם ששתה הרבה יין שיכור כלוט, ולכאורה מדוע אין אומרים שיכור כנח, והלא נח היה ראשון לשכרות? על שאלה זו עמד הגאון רבי יוסף משאש זצ“ל בספרו נחלת אבות ח“ד, ותירץ, מפני שנח לא היו לו בנות לפחד מן השכרות, אומנם לוט שהיו לו בנות היה לו להיזהר, וכן מספרים על הגר“א, שבא אצלו אדם אחד וסיפר לו שיש לו שתי בנות שהגיעו לפרקן ואין בידו לחתנן, וביקש מהגאון שיכתוב לו המלצה לדפוק על פתחי הנדיבים לרחם עליו במתנם ידם, והגאון כתב וחתם ונתן בידו, האיש יצא מהגאון מלא שמחה וששון, ושם פעמיו לבית מרזח שתה והשתכר וינוע ברחובות קריה ויפול לארץ, וגם המכתב נפל מכיסו ומצאו אחד ממעריצי הגאון, מסר את המכתב לגאון וסיפר כל אשר קרה לאיש השיכור,ואין כבוד לגאון גדול כמוהו להיות כתב ידו וחתימתו ביד שיכור, כאשר הקץ האיש מיינו חיפש אחר המכתב, וכשלא מצאו פנה שוב לגאון, וספרו כי המכתב נפל ממנו, ובכן יואיל לכתבו שוב כמכתב ראשון, חשב הגאון, שאלו האיש מדוע חושב הגאון, אמר לו אני חושב בתירוץ קושיית העולם מדוע תולים בלוט ולא בנוח, ואמרו כי ללוט היו בנות, ויש חובה להיזהר, הבין האיש את התוכחה ויצא בפח נפש מלפני הגאון.
עוד תירץ הרב שנח היה הראשון שנטע כרם ושתה יין, ולא ידע שמשכר, אך לוט היה השני והיה לו ללמוד להיזהר מן היין ומשלא נזהר נשאר למשל ולשנינה לחרפה ולבושה, ע“כ.
גם אנו בראותנו רעת השתייה החריפה נלמד להתרחק ממנה ונזכה לקדש הליכותינו.

"כבוד שבת עדיף מאלף תעניות" (מדרש תנחומא בראשית ג ).

שבת שלום לכולם!!!