בגמרא 1 מובאת אימרתו של רבי יוחנן: "אין בן דוד בא, אלא בדור שכולו זכאי, או כולו חייב". המשמעות הפשוטה היא, שהמשיח יבוא דווקא באחד משני המצבים הקיצוניים: או כאשר כל הדור יהיה זכאי, או כאשר כל הדור יהיה חייב. או כאשר הטוב יגיע למקסימום האפשרי, או כאשר הרע יגיע למקסימום האפשרי.
נשאלת השאלה: אם אכן יהיה זה "דור שכולו חייב", באיזה זכות תבוא הגאולה? הלא חטאינו הם סיבת גלותינו, כאומרנו: "מפני חטאינו גלינו מארצנו", וכאשר הדור כולו חייב, איך תבוא הגאולה?
בדברי ישעיה הנביא 2 נאמר: "וירא כי אין איש, וישתומם כי אין מפגיע, ותושע לו זרועו". כלומר, כאשר הקב"ה יראה שאין לעם ישראל כל זכות משלו, יגאל אותו למענו. וכך אמנם אנו אומרים בתפילה: "ומביא גואל לבני בניהם למען שמו באהבה". פירוש: גם אם לא יהיה לעם ישראל שום זכות, הקב"ה יגאל אותו למען שמו.
עצם העובדה שעדיין נשארו עוונות בעם ישראל, אין בה כדי לעכב את הגאולה. את הפסוק 3 : "והוא יפדה את ישראל מכל עוונותיו", מפרש המצודת דוד: "גם העוון לא יעכב הגאולה, כי הוא יפדה את ישראל מן העוונות".
וכך נאמר בדברי מיכה הנביא 4 : "מי אל כמוך נושא עוון ועובר על פשע לשארית נחלתו", ופירש המצודת דוד: "לשארית נחלתו אותם שישארו מחבלי המשיח, אינו עומד על הפשע להשגיח בו, לשלם עליו גמול, אלא עובר על הפשע והולך להלאה, כאילו לא יראנה". וכן פירש הרד"ק 5 : "לא יפנה לעד אל מעשיהם, כי חפץ חסד הוא... וחסדו יגבר על חטאיהם כשיגיע זמן הגאולה" 6 .
אולם עדיין הדברים דורשים בירור: איך יתכן "דור שכולו חייב". האם מציאותי הדבר שיהיה קיים דור שכל כולו רק רע, ללא קורטוב של טוב. האם יתכן הדבר שיהיה קיים דור שאין בו לומד תורה אחד, דור שלא יקיימו בו מצוה אחת?
כמו כן יש לשאול איך יתכן "דור שכולו זכאי", הרי רק "לעתיד לבוא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו" 7 . הרי רק באחרית הימים יקויים: "והסירותי את לב האבן מבשרכם ונתתי לכם לב בשר" 8 . כלומר: הרע לא יעלם מן העולם אלא לאחר הגאולה, כאשר יקויים "את רוח הטומאה אעביר מן הארץ" 9 . איך יתכן איפוא "דור שכולו זכאי"?
הרד"ק בפירושו על הפסוק בישעיה 10 : "וירא כי אין איש, וישתומם כי אין מפגיע, ותושע לו זרועו" מבאר, כי אמנם לא יתכן "דור שכולו חייב", שכן "לא יתכן שלא יהיה איש ואנשים בישראל צדיקים וטובים", אלא הכוונה היא לכללות הדור. כלומר: יהיו צדיקים, אך הדור בכללותו יהיה רשע.
לדעת המהרש"א, שתי האפשרויות דור שכולו זכאי או דור שכולו חייב מקבילות לשתי אפשרויות הגאולה שהוזכרו בגמרא 12 : "רבי אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה נגאלין". זהו דור שכולו זכאי, בו עם ישראל חוזר בתשובה מרצונו הטוב ונהיה זכאי, ולכן הוא זוכה מיד לגאולה. לדעת רבי יהושע: "הקב"ה מעמיד להם מלך שגזירותיו קשות כהמן, וישראל עושים תשובה". זהו דור שכולו חייב, שכן עם ישראל מצד עצמו נמצא בשפל המדרגה, והקב"ה מאלץ אותו לשוב בתשובה ולהיות ראוי לגאולה. המהר"ל מפראג 13 מבאר, שביאת המשיח היא מציאות חדשה ושלמות חדשה בעולם, ולכן אין היא יכולה לבוא כאשר העולם נמצא במצבו הרגיל, אלא רק באחת משתי האפשרויות הבאות: או שהדור נהיה "דור זכאי", מגיע אל פיסגת השלמות ונעשה ראוי לביאת המשיח; או שהוא נהיה "דור חייב", מידרדר לשפל המדרגה, לאפסיות מוחלטת, דבר המאפשר לבנות את העולם החדש של ימות המשיח יש מאיין.




ציטוט ההודעה



בובית יש רק אחת 




