קהילות פורומים, הורדות, יעוץ ותמיכה


אשכולות דומים

  1. [הורדה] צביקה אברהם-לנצח אלך אחרייך
    על ידי eitanpp0 בפורום מזרחית ודיכאון להורדה
    תגובות: 0
    הודעה אחרונה: 25-09-2007, 18:36
  2. רמיקס|צביקה אברהם-לנצח אלך אחרייך (חדש)
    על ידי &*riquelme*& בפורום מזרחית ודיכאון
    תגובות: 1
    הודעה אחרונה: 23-09-2007, 18:52
  3. [הורדה] צביקה אברהם - לנצח אלך אחרייך * חדש איכות הקלטה *
    על ידי סטלן16 בפורום מזרחית ודיכאון להורדה
    תגובות: 0
    הודעה אחרונה: 07-08-2007, 23:22
  4. 9Elef | 9K | 9000 בקיצור יש לי 9 אלך הודעות :]
    על ידי AvixTz בפורום דיבורים
    תגובות: 33
    הודעה אחרונה: 15-11-2006, 05:01
  5. הכל קרה בשביל שאני לא אלך היום...
    על ידי Taimors בפורום דיבורים
    תגובות: 69
    הודעה אחרונה: 26-09-2006, 00:44
+ תגובה לנושא
מציג תוצאות 1 עד 4 מתוך 4

גם כי אלך בגיא צלמות - לא אירע רע, כי אתה עמדי; שבטך ומשענתך המה ינחמני.

  1. #1
    בעלים
    תאריך הצטרפות
    08/2004
    גיל
    35
    הודעות
    14,445
    לייקים
    233
    נקודות
    1,090
    משפט מחץ
    אם אין אני לי, מי לי.
    מין: זכר

    ברירת מחדל גם כי אלך בגיא צלמות - לא אירע רע, כי אתה עמדי; שבטך ומשענתך המה ינחמני.

    פעם שאלו פה על הציטוט הזה מתהילים, אני אישית ממש אוהב אותו..

    יש פה כמה פרשנויות מעניינות שווה לקרוא..

    עם דמדומי חמה של יום השבת, לאחר קריאתנו בתפילת מנחה "מנוחת אהבה ונדבה, מנוחת אמת ואמונה,
    מנוחת שלום ושלוה והשקט ובטח", יושבים אנו סביב שולחנות ערוכים בסעודה שלישית ושרים: "מזמור לדוד,
    ה' רעי לא אחסר". ראש הישיבה וכלל התלמידים מנגנים בנועם "נפשי ישובב, ינחני במעגלי צדק למען שמו",
    וכך, בשמחה ובהתעלות, ממשיכים ושרים, ממשיכים ומנעימים.
    אלו הם ששה פסוקים נפלאים ומרוממים, אשר יוצרים ביחד מזמור אותו כינה אבן עזרא בראשית פירושו "זה
    המזמור נכבד":
    "מזמור לדוד, ה' רעי לא אחסר!
    בנאות דשא ירביצני, על מי מנחות ינהלני,
    נפשי ישובב, ינחני במעגלי צדק למען שמו.
    גם כי אלך בגיא צלמות - לא אירע רע, כי אתה עמדי; שבטך ומשענתך המה ינחמני.
    תערך לפני שלחן נגד צררי, דשנת בשמן ראשי, כוסי רויה,
    אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי ושבתי בבית ה' לארך ימים". (תהילים כ"ג)

    מזמור זה רווי כולו אווירת ביטחון בה'. האדם יודע שיש מישהו שמלווה אותו בשעת צרותיו, מגן עליו ומספק
    לו מאכל, משתה ומגורים. אותה תחושה של אושר וביטחון מובילה להבעת תודה כלפי שמיא, ולבקשה להמשך
    של טוב וחסד.
    אם נתבונן במזמור, נגלה שהמשורר מתאר את עצמו בעזרת שני דימויים. הדימוי הראשון הוא שה בתוך עדר,
    כאשר הרועה הוא הקב"ה והשה הוא האדם. הרועה מנחה את עדרו לעבר כרי דשא רעננים וירוקים, אל
    מעיינות מים שופעים, ומובילו בדרך הנכונה והבטוחה. גם במציאות של גיא צלמוות, מציאות של סכנות
    ואסונות - בטוח השה ברועה הנאמן שנמצא עמו תמיד ושומר עליו מפני הרעות המתקרבות.
    הדימוי השני בו משתמש המשורר הוא של אורח המתארח בביתו של הקב"ה. בעל הבית מספק את כל צרכיו
    של אורחו - מעניק לו הגנה כנגד צורריו, מספק לו אוכל ושאר תענוגים ודואג לכל מחסורו. בדימוי זה רוצה
    המשורר להביע את שלוותו וביטחונו בקב"ה, כאותו אורח, שנאמן עליו המארח שידאג לו ויעזור לו.
    ב.

    ישנם שני סוגי ביטחון. ישנו סוג אחד שבו אדם בוטח באדם אחר באופן מוחלט, ביודעו שהאדם אשר איתו
    ישמור ויגן עליו. זהו ביטחון נקודתי וישיר, שכן ברגע שאותו האדם השומר ומגן על האדם הראשון עוזב אותו
    - הרגשת הביטחון נעלמת. נראה שביטחון מעין זה מודגם במשל הרועה והצאן: בשטח נמצאים רק השה
    והרועה, אין לשה התמים שום דבר שיגן עליו חוץ מהרועה, ולכן הוא מרגיש את תלותו בו בצורה מקסימלית.
    כך גם בנמשל: דוד סומך על הקב"ה, ביודעו שרק הוא נמצא איתו בשטח, ולכן תלותו בקב"ה היא מוחלטת.
    אך ישנו סוג אחר של ביטחון. זהו הביטחון המרחבי, כאשר אדם נמצא במקום שמגן עליו באמצעות ארבעת
    קירותיו, מבצריו ואף סגולותיו. אדם המצוי בסוג זה של ביטחון חי בהרגשת ביטחון, אשר משרה עליו תחושת
    שלווה ורוגע. אין הוא חושש ממה שאורב לו היום או הלילה (כפי שחושש האדם הבודד בשטח הפתוח), ויש בו
    שלווה נינוחה ומתמשכת. סוג כזה של ביטחון בא לידי ביטוי במשל האורח, כאשר דוד מתאר את הרגשת
    ביטחונו ושלוותו של השוהה בבית ה', היושב סביב שולחן ערוך בכל טוב. כמובן שגם בדימוי זה, מי שבסופו
    של דבר מספק את הביטחון אינו הבית עצמו, אלא בעל הבית שמרשה לאורחו לשהות בביתו ומספק לו את כל
    מחסורו.
    בשני המשלים שבמזמור מבקש דוד להתייחס לשני סוגי הביטחון - הן לביטחון הישיר בקב"ה, והן לביטחון
    המרחבי המרגיע.
    ג.

    ניתן להבחין בין שני הדימויים שבמזמור בצורה נוספת. נראה, ששני דימויים אלו מבטאים שני אספקטים
    קיומיים בעמידתנו לפני הקב"ה. הרועה המשתמש במקלו כנגד עדרו מבטא את הקב"ה כבעל מידת הדין, ואת
    האדם העומד למולו כנדרש לעבוד את בוראו במידת היראה. הרועה מוביל את עדרו במכות ובגערות, וכך גם
    עלינו לעמוד מול בורא עולם - כאדון וכמלך, אשר מולו אנו עומדים כעבדים וכנתינים השומרים על מרחק ניכר
    בינם לבין מלכם בידיעה שביכולתו להעניש ולהכות.
    אך ישנה עוד עמידה בפני הקב"ה - אותה עמידה של אהבה וקירוב המתבטאת בשקיקה וברצון תמידיים
    להתקרב אליו. אותה עמידה מתבטאת בדימוי האורח ובעל הבית, כאשר האורח מרגיש קירבה גדולה למארחו
    המטפחו ודואג לו מעל ומעבר לצרכיו הבסיסיים. אותו אורח חש רגשות אהבה למארחו וחפץ להישאר
    במחיצתו. במקביל לכך, במידת האהבה עומדים אנו מול ריבונו של עולם כבנים לפני אביהם, כאנשים
    המשתוקקים ושואפים לקירבה ולדבקות בבוראם.
    במקביל לשתי צורות עמידתו של האדם נוכח ה', גם תחושת הביטחון יכולה לנבוע משני מצבים שונים. אדם
    יכול להגיע לביטחון מתוך הרגשה שנמצאת מעליו ישות בעלת אופי סמכותי וחזק, המנחה את דרכו ללא פשרות
    וויתורים[1]. ביטחון כזה מיוצג במשל הרועה, המתאר את הקב"ה כבעל מידת הדין, אשר מנהיג את נתיניו
    בתקיפות ובנחישות, ובעקבות כך, כאמור, נתיניו בוטחים בו.
    אך "במקום שבו אתה מוצא גבורתו, שם אתה מוצא ענוותנותו" - ישנו מצב נוסף המוביל לביטחון. כאשר אדם
    יודע שיש מעליו מישהו שאוהב אותו, דואג לו ומרחם עליו - הוא בוטח בו ושלו[2]. את הפן הזה רוצה דוד
    לבטא במשל האורח, המעמיד אותנו מול מידות החסד והרחמים שמגלה כלפינו הקב"ה.
    ד.

    ניתן לחלק את המזמור לשלושה חלקים, על פי לשון המשורר בדבריו אל הקב"ה. בשלושת הפסוקים
    הראשונים מתייחס המשורר אל ה' בגוף נסתר: ה' רועי, ירביצני, ינהלני, ינחני וכו'. בשני הפסוקים שלאחר מכן
    פונה המשורר אל ה' בגוף נוכח: כי אתה עמדי, שבטך ומשענתך, תערוך לפני וכו'. בפסוק האחרון מגיעה מגמה
    זו לשיא, כאשר המשורר מתאר את עצמו כנוכח בבית ה'.
    הדיבור בלשון נסתר מבטא מרחק ויראת כבוד כלפי הקב"ה. ריבונו של עולם מוצג כטראנסצדנטאלי, מרוחק
    ומרומם. לעומת זאת, דיבור בלשון נוכח מבטא קירבה. במצב כזה, הפחד מעומעם והדיבור חופשי יותר. שוב,
    בולט במזמור השילוב בין הריחוק והיראה ובין הקירבה, הדבקות והאהבה.
    בשלב השלישי משתמש המשורר בגוף מדבר. פה כבר ישנה עמידה עצמאית של האדם המקבל אל מול הקב"ה.
    ישנה פה, כביכול, מערכת יחסים סימביוטית בין הקב"ה לאדם, כאשר האדם רואה את עצמו בדרגת קירבה
    עצומה כל כך לקב"ה, עד שיכול הוא לדרוש אפילו לשהות בבית ה' כל ימיו.
    נראה שהמשורר מביע את היחס בין העמידות השונות ע"י חלוקת הפסוקים:
    מדבר ו
    נוכח ד ה
    נסתר א ב ג


    הבסיס חייב להיות מידת היראה - המסגרת והגבולות שהאדם מציב לעצמו ביחס לבורא ולמצוותיו. האדם
    צריך להכיר את מקומו כבן אנוש, מוגבל ומצומצם אל מול הקב"ה השלם והבלתי מוגבל. לאחר שניצקו יסודות
    איתנים - יש מקום למידת אהבה, לשקיקה ולתשוקה להתקרב לקב"ה. בתוך המסגרת יש מקום לעבודה
    האישית של האדם, לשאיפותיו ולרצונותיו. קירבה כזו היא בבחינת "ואל יבוא בכל עת אל הקודש" - רק ביום
    אחד בשנה, ביום הכיפורים, רשאי הכהן להתקרב לקודש הקדשים, אל מקום השראת השכינה.
    רק לאחר ששני השלבים הושלמו, ניתן להגיע לבקשה האדירה, לרצונו של האדם לשבת בבית ה' - לחיות
    בחוויה אימננטית עמוקה המתבטאת בישיבה במקום השכינה לאורך ימים.
    ה.

    בית ה' במובנו המקראי כבר לא קיים היום. זבול בית מקדשנו חרב, ומצפים אנו לבנייתו כבר למעלה מאלפיים
    שנה. אך נחמה גדולה נתן לנו הקב"ה:
    " 'ואהי להם למקדש מעט' - אמר רבי יצחק: אלו בתי כנסיות ובתי מדרשות שבבבל...".
    (מגילה כט.)

    בית המדרש מהווה מעין תחליף לבית המקדש, ואולי הוא משמש כיום אף כמקום דירה לנותן התורה.
    מסיימים אנו בימים אלו את שנות לימודנו בישיבה - חמש שנים של חוויות משותפות, ידידות אמיתית ואהבת
    נפש. ההישג העיקרי שעליו נצביע בחמש שנים אלו הוא עצם השהות בבית ה'. היו אלו שנים של שקיעה בתוך
    עולם רוחני רחב ומקיף, שנים של התמסרות לתורה בכל הכוח ובכל הזמן, ושל השתעבדות לבורא העולם בתוך
    משכנו ודירתו. נראה שתפילתו של דוד המלך לשבת בבית ה' התגשמה אצלנו בפרק זמן זה של חיינו.
    ו.

    " 'אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי' - אני מודה לך בטובה שנתתה לי עד היום". (רד"ק)
    מלאים אנו רגשות תודה לריבונו של עולם על ששם חלקינו מיושבי בית המדרש, ועל שנתן לנו את הזכות לשבת
    באוהלה של תורה, להידבק בתלמידי חכמים וליהנות מהטוב והחסד הרוחניים שספגנו בישיבה. התודה מופנית
    למרומים, אך עמוסים אנו ברגשות הוקרה גם לתחתונים - לראשי הישיבה, רבניה, עובדיה ותלמידיה, על
    שסייעו בידינו לגדול ולהתרומם במשך חמש שנים אלו.
    "אך זה אני מבקש ממך, שירדפני טובתך וחסדך כל ימי חיי, ולא יטרידוני מלחמות ועסקי העולם, שאוכל לנוח
    בבית ה' לאורך ימים...". (שם)

    נושאים אנו תפילה לבורא העולם שיסייע בידינו, וישפיע מטובו ומחסדו עלינו גם מחוץ לכותלי הישיבה - בתוך
    השיגרה הסואנת של החיים. מקווים אנו שגם במשך החיים השוחקים תורגש ישיבתנו בבית ה' - "אך טוב

    (מתוך האתר של ישיבת ציון "מדרש הר הציון")

  2. קישורים ממומנים

  3. #2
    משתמש כבוד האוואטר של AvixTz
    שם פרטי
    אבי
    תאריך הצטרפות
    11/2004
    הודעות
    11,282
    לייקים
    2
    נקודות
    279
    משפט מחץ
    הכל לטובה :)
    מין: זכר

    ברירת מחדל

    אור - חזק מאמץ .
    אתה לא מתאר לעצמך כמה פירושים יש למזמור הזה .
    זה אחד המזמורים הכי הכי מוכרים בעולם .

    מזמור זה נאמר על דוד המלך ע"ה שאמר שגם שרע לו והוא ממש על כף המוות הוא מאמין שבוטח בה' .
    גם אם זה יקרה לו הוא יהיה באותה אמונה כי הוא מאמין כל כך הרבה .
    אבל !
    כל חייו טוב וחסד היה לו ואז הוא שב לבית ה' - מה שאומר שהיה לו הרבה יותר קשה .

    "אין מאמין יותר מעני - מפני שהוא לא מאמין בישועת הכסף .
    אך עשיר - קשה באמונתו מפני שכספו קורא לישועתו ."

    __________________________________________________
    "עַיִן בְּמַר בּוֹכָה וְלֵב שָׂמֵחָ:"
    __________________________________________________
    בובית יש רק אחת

  4. #3
    משתמש כבוד האוואטר של Xanax
    תאריך הצטרפות
    10/2004
    גיל
    35
    הודעות
    6,997
    לייקים
    16
    נקודות
    -20,439
    משפט מחץ
    PickupHome.com - המקום שלך להצלחה.
    מין: זכר

    ברירת מחדל

    יפה ... קוראים גם בערבית של שבת(יום שישי בערב בבית הכנסת)

  5. #4

    ברירת מחדל

    יפה אחי
    ''השם נתן והשם לקח - יהי שם ה' מבורך''
    משפט נכון ה' נותן ולוקח וכל מה שקורה לכם ואתם הכי עצבניים
    תדעו ה' נתן ולקח אבל תמיד תזכרו ה' מבורך לא משנה מה יקרה

+ תגובה לנושא


הרשאות פרסום

  • אין באפשרותך לפרסם נושאים חדשים
  • אין באפשרותך לפרסם תגובות
  • אין באפשרותך לצרף קבצים
  • אין באפשרותך לערוך את הודעותיך


כל הזמנים הם לפי GMT +3. השעה כרגע היא 01:48.
מופעל על ידי vBulletin™ © גרסה 4.1, 2011 vBulletin Solutions, Inc. כל הזכויות שמורות.
פעילות הגולשים
אומנות וגרפיקה
מוזיקה
ספורט
סדרות טלוויזיה
סרטים וקולנוע
קנייה ומכירה
רשתות חברתיות
הבורר 3
פורומי פנאי ובידור
סרטים
סדרות
משחקים
דיבורים
אקטואליה
בעלי חיים
בדיחות והומור
משחקי ספורט
הבורר
מחשבים וטכנולוגיה
תמיכה טכנית
חומרה ומודינג
תוכנות להורדה
סלולארי וגאדג'טים
רקעים למחשב
ציוד הקפי למחשב
אבטחת מידע
תכנות ובניית אתרים
כסף ברשת
אייפון
בריאות ואורח חיים
כושר ופיתוח גוף
דיאטה
צבא וגיוס
יעוץ מיני
מה שבלב
אומנות הפיתוי
יהדות
מיסטיקה ורוחניות
אתאיזם ודתות

נושאים: 2,450,530 | הודעות: 8,151,112 | משתמשים: 315,603 | המשתמש החדש ביותר: upizijoj | עיצוב גרפי: סטודיו עודד בביוף | קידוד: rellect