קורס הטיס של חיל האוויר הישראלי מכשיר אנשי צוות אוויר, קצינים לוחמים בכלי טיס - טייסים, נווטים ומכוננים. הקורס נחשב לקורס היוקרתי ביותר בצה"ל, נמשך שלוש שנים, ונערך בבית הספר לטיסה בבסיס חצרים (ליד באר שבע). בוגרי הקורס מקבלים דרגת סגן, ותואר ראשון מטעם אוניברסיטת בן-גוריון. הבוגרים מתחייבים לשירות קבע בן תשע שנים. רק אחד מחמישה חניכים זוכה לסיים את הקורס.
שלבי הקבלה לקורס
- מבחנים פסיכוטכניים מיוחדים בלשכת הגיוס - בדיקת קואורדינציה, כושר טכני מעשי, תפיסה צורנית, הבנה טכנית עיונית וזריזות ידיים.
- מבחנים פסיכוטכניים ופסיכולוגיים ביחידת המיון של חיל האוויר - בדיקת חלוקת קשב, מבחני אישיות, תפיסה מרחבית, ראיון עם פסיכולוג ומבחנים בסיסיים לבדיקת כושר טיסה.
- בדיקות רפואיות ביחידת הרפואה של חיל האוויר (ירפ"א) - בדיקת דגימות במעבדה, בדיקות ראייה ועיניים, בדיקות שמיעה ובדיקות נוספות. הפרופיל הרפואי המינימלי לקבלה לקורס הוא פרופיל 82. הסעיפים הרפואיים הפוסלים העיקריים (בלי קשר לגובה הפרופיל): מחלת אסטמה פעילה, מיגרנות (התקפי כאב ראש כרוניים), בעיות אורטופדיות קשות ובעיות שמיעה.
שלבי הקורס
- גיבוש בן שישה ימים, שנערך לפני הגיוס, בבית הספר לטיסה - סדרת מיון מרוכזת, שכוללת מאמץ גופני מרוכז, תרגילי מנהיגות ומחשבה במצבי לחץ ועוד. מפקדי הכיתות (המ"כים) בגיבוש הם בדרך כלל חניכים בשלב מסלולים של קורס הטיס, או חניכים בקורס מדריכי-טיסה (מדר"ט).
- מכין - השלב הראשון, נמשך כשישה חודשים. כולל טירונותחי"ר (שמונה שבועות), לימודי תעופה (מתמטיקה ופיזיקה), לימודים אקדמיים (שישה שבועות), וטיסות מיון במטוס סנונית ("צ'ק סנונית", ארבעה שבועות).
- בסיסי - נמשך כחמישה חודשים. שלב קרקעי, שכולל סדרות חי"ר מורכבות (ניווט, הישרדות ועוד), קורס צניחה, סדנת מילוט, הסמכה לקצונה ולימודים אקדמיים (חמישה שבועות). בסיום השלב עוברים החניכים טיסות מבחן במטוסי צוקית, לפני החלוקה למגמות (קרב, מסוקים, נווטים ומכוננים). חניכים שמודחים מהקורס בשלב טיסות המיון, בשל רמת טיסה נמוכה, יכולים לבחור לשרת כקצינים בחיל - בתפקיד בקרים, מפעילי כטב"מ (כלי טיס בלתי מאוייש) או קציני מודיעין.
- ראשוני - נמשך כשישה חודשים. לאחר החלוקה למגמות, לומדים החניכים מיומנויות הטסה בסיסיות של המטוס.
- מבואות ומסלולים - שני שלבים בהם לומדים החניכים את מרבית המכסה להענקת תואר ראשון. שני שלבים אלו, הנקראים "שנת ההשכלה", נמשכים כשנה. לימודים אקדמיים רצופים לתואר ראשון, מטעם אוניברסיטת בן-גוריון. שנת הלימודים האינטנסיבית (לא מקבילה לשנת לימודים רגילה באוניברסיטה) מורכבת משלושה סמסטרים, בני 13 שבועות כל אחד. ארבעת מסלולי הלימוד לתואר: מתמטיקה ומדעי המחשב, ניהול טכנולוגיות מידע, כלכלה וניהול, פוליטיקה, ממשל וניהול. בנוסף, לומדים החניכים נושאים צבאיים, נושאים תעופתיים ושלושה קורסים באנגלית.
מגמות הקורס
- מתקדם - השלב האחרון. רכישת מיומנויות ההטסה המתקדמות של המטוס, וסיום הלימודים האקדמיים. בסיום השלב מקבלים הבוגרים דרגת סגן, כנפי טיס ותואר ראשון. הנווטים והמכוננים מוצבים בטייסות, והטייסים עוברים לקורס האימון המבצעי (קא"מ) - קורס שמתבצע בתוך טייסת מבצעית, נמשך כחצי שנה, ותפקידו להכין את הטייסים למשימות המבצעיות של החיל. קא"מ קרב נערך על מטוסי סקייהוק ועל מטוסי נץ, קא"מ מסוקים נערך על מסוקי ינשוף, קא"מ מסק"ר (מסוקי קרב) נערך על מסוקי קוברה, וקא"מ תובלה נערך על מטוסי צופית.
- טייס קרב - בשלב הראשוני על מטוס צוקית: הפעלת והטסת המטוס, תרגילי אירובטיקה, טיסות ניווט, לילה, מבנה ונוהלי חירום. בשלב המתקדם על מטוס סקייהוק: טיסות קרביות, תקיפת מטרות וקרבות אוויר.
- טייס מסוקים - בשלב הראשוני על מסוק סייפן: יסודות ההטסה, טיסות מיוחדות ותרגילים. בשלב המתקדם (מסוקי סער) על מסוק ינשוף: טיסות ומשימות בסיסיות ומורכבות (לרבות נחיתה לחילוץ, הנחתת כוחות, והתמודדות עם בעיות ואיומים). בשלב המתקדם (מסוקי קרב) על מסוק קוברה: טיסות ומשימות שונות, לרבות משימות תקיפה.
- טייס תובלה - בשלב המתקדם, על מטוס צופית (מטוס דו-מנועי מבצעי מתקדם). תפעול והטסת המטוס בתנאים שונים, תרגול מצבי חירום, אימוני חירום במדמה טיסה (סימולטור) והכשרה לתפקיד קברניט (מפקד מטוס).
- נווט קרב - בשלב הראשוני על מטוס צוקית: טיסה קרבית, ניווט, תקיפה במבנים, קרבות אוויר ועבודת צוות. הנווטים יושבים במושב האחורי של תא הטייס. בשלב המתקדם על מטוסי צוקית וסקייהוק: גיחות מורכבות, קרבות אוויר, תרגול מצבי חירום בסימולטורים, יירוטים ושימוש במערכות נשק מתקדמות.
- נווט תובלה - בשלב הראשוני על מטוסי צופית והרקולס: ניווט, הכרת הארץ ופתרון בעיות. בשלב המתקדם על מטוס הרקולס: משימות מורכבות, לילה, מודיעין ומצבי חירום.
בסיום הקורס, מתקיים מסדר כנפיים שבו מוענקים לבוגרים כנפי טייס[אפשר לראות איך נראות הכנפיים בחתימה שלי] וגם מתקיים מפגן אוירי.
- מכונן אוויר - איש צוות חיוני במיוחד במטוסי תובלה, שאחראי על הפעלת מערכות המטוס השונות (דלק, חשמל, מנוע ועוד). מבצע טיפול, בקרה וניתוח בעיות. שמו האזרחי של המקצוע הוא "מהנדס טיס". בשלב הראשוני: הכרת והפעלת המערכות, טיפול בתקלות ומצבי חירום. בשלב המתקדם: סדרות אימון מורכבות, ומצבי חירום מורכבים.
לסיכום:
הקורס הוא הקורס הארוך ביותר בצה"ל [3 שנים], הוא גם בין הקורסים הקשים ביותר והטובענים ביותר.
הסיכוי של כל "פרח טיס" [כך נקראים מי שמתחיל את הקורס] הוא 10% לסיים את הקורס.
עוד קצת ידע על הקורס:
המטוסים העיקרים שאיתם טסים הפרחים הם:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...9px-Snunit.JPG - סונונית, שלב ראשוני
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ly_skyhawk.JPG- סקיהוק שלב קרב מתקדם.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/he/7/74/Zukit.jpg- צוקית, של ראשוני קרב, המטוס העיקרי שאיתו מתאמנים ולומדים לטוס.
קרדיט: לויקופדיה, והוספתי עוד הרבה ממה שאני יודע.












