
נכתב במקור על ידי
DIESEL POWER
אין לכם כוח להסביר לו הא?
בכל אופן, תפקיד הקלאצ' ( המצמד), לחבר ולנתק את תיבת ההילוכים עם המנוע.
מה זה אומר?
יש את הגלגל שיניים של המנוע, שהגודל שלו לא משתנה. ויש את גלגלי השיניים של תיבת ההילוכים.
כדי שלמנוע יהיה קל יותר לסובב את הגלגלים, ישנם מספר' גלגלי שיניים כאלו. לרוב 4 או 5.
כל גלגל שיניים כזה זה הילוך.
ברגע שהמנוע עובד, הגלגל שיניים שלו מסתובב (תמיד) ולכן אם תרצה לשלב הילוך בלי קלאצ' מה שיקרה זה שהשיניים של שני הגלגלים הנ"ל ידפקו אחד את השני. (ידפקו זה לא בידיוק מונך טכני, אבל בכל זאת...).
לכן צריך את הקלאצ', הקלאץ מפריד את המנוע (הגלגל שיניים שלו) מתיבת ההילוכים, מאפשר לך לבחור איזה הילוך אתה רוצה, ולשלב בחזרה כמו שצריך.
בנוגע למתי מעבירים ומתי מורידים הילוך. לרוב את זה צריך להרגיש ברכב. אבל בכללי,
צריך לדעת קצת פיזיקה כדי להבין את משמעות ההילוכים.
גוף, כל גוף שואף להתמיד במה שהוא עושה, כלומר, אם הרכב עומד, הוא ישאף להמשיך לעמוד, אם הרכב בתנועה, הוא ישאף להמשיך לנוע.
לכן, בתחילת הנסיעה משתמשים ביותר כוח ולכן מתחילים מההילוך המתאים, הראשון. שלב הילוך חמישי ותיראה מה יקרה.
כאשר הרכב כבר בתנוע הוא לא צריך כל כך הרבה כוח כמו להתחלת הנסיעה ולכן אפשר בקלות לשלב הילוך גבוה יותר. מבין?
מתי מעביירם הילוכים? ברגע שאתה רואה שהמהירות כבר מספיק גבוהה להעביר להילוך הבא והמנוע סתם מתאמץ בהילוך הנוכחי. לרוב תיראה שיהיה מעיין גבול של סל"ד האופייני לרכב שבו כבר מעבירים הילוך.
מתי מורידים הילוך? בשני מיקירים, ברגע שאתה לוחץ על הבלם ואתה מרגיש שכל האוטו מתחיל לרעוד וכמעט ונכבה, זה כי ההילוך לא מתאים למהירות, הכוח שהמנוע מעביר דרך ההילוך לגלגלים, לא חזק מספיק, מה שגורם למנוע לדוממם.
במקרה השני, זה כשאתה לוחץ על הגז והרכב לא "סוחב" זה גם כי ההילוך לא מתאים לו. לדוגמא, סע חמישים, תכניס הילוך חמישי, ותן גז, כמעט ולא יהיה שום שינוי, לעומת זאת תכניס הילוך שלישי ותן גז והאוטו יטוס.
לכן צריך להוריד הילוך.
מקווה שעניתי לפחות על חלק מהשאלות שלך.
נ.ב, אין צורך ללחוץ על הקלאצ' בזמן שאתה לוחץ על הבלם.
את הקלאצ' יש לשלב קצת לפני שהרכב עוצר (שוב, תלוי באיזה הילוך) כדי שהמנוע לא ידומם.
מה איך, כמה ולמה כבר תלמד ותנסה בשיעורי הנהיגה שלך. בישביל זה אתה לומד ולא סתם מחלקים רישיונות נהיגה לכל אחד. (בעצם, כן סתם מחלקים אותם לכל מטומטם, אבל זה כבר סיפור אחר :-))