הריסון פורד: אחרון גיבורי הפעולה
ביום הולדתו ה-68 הריסון פורד מייצג דור של כוכבי אקשן הוליוודים שהולך ונעלם. מי ירש את מקומם של ג'ון מקליין, מרטין ריגס ואינדיאנה ג'ונס?
הריסון פורד חוגג יום הולדת ממש היום. בן 68 הבחור, נשוי טרי, ועדיין מגלם את דמותו של אינדיאנה ג'ונס, שודד הקברים האהוב מהאייטיז. אולי היה לו קל יותר לפרוש מתפקיד כוכב האקשן, לפנות את השטח לדור הבא של גברברי הוליווד - לו היה קם דור כזה. אבל האמת היא שפורד ובני דורו הם אחרוני גיבורי הפעולה כפי שהכרנו אותם.
פורד עלה לגדולה בתקופה בה שלטו שמות מובהקים בסרטי האקשן תוצרת אמריקה. היו גיבורי השוליים, אשר מקצתם פרצו אל הזרם המרכזי כמו סילבסטר סטאלון וחלקם נשארו שם עד היום, ע"ע ז'אן קלוד ואן דאם. והיו הסטארים ההוליוודיים אשר אכלסו את ההפקות רבות התקציב, כמו ברוס וויליס, מל גיבסון או אפילו ארנולד שוורצנגר. לפי חתך גס זה, התמקם לו פורד כבחירה הפחות מסוקסת אך המעט יותר איכותית מעמיתיו. גיבור סרט פעולה ידע לשלב בין יריות בכלי נשק שונים, סצינות מרדף עוצרות נשימה, הטלת שורות מחץ כלפיי החבר'ה הרעים והסתבכות בתתי-עלילות רומנטיות. אצל פורד העירוב הזה נדמה טבעי יותר מאשר אצל אחרים, שהצטיינו יותר באחד או שניים מן התחומים הללו, בעוד הוא ידע לבצע בהצלחה סבירה את כולם.
הכל התחיל אי שם בסוף שנות השבעים, עת יצר את דמותו האיקונית של האן סולו בסרט הראשון של "מלחמת הכוכבים". אחר כך הגיעה טרילוגיית אינדיאנה ג'ונס, וסרטים כמו "בלייד ראנר", "הנמלט" ואפילו "אייר פורס 1". בזה האחרון שיחק פורד את נשיא ארה"ב, אשר נאלץ לנטרל בעצמו צוות טרוריסטים אשר חטף את מטוסו הנשיאותי. כנראה בגלל ששומרי הראש שלו לא היו מספיק קשוחים למשימה, ממש כשם שהוליווד כשלה להצמיח דור חדש של כוכבי אקשן מתמידים.
"אינדיאנה ג'ונס ושודדי התיבה האבודה"
שני סמלים חדשים בלבד הומצאו ומותגו בעשור הנוכחי. הראשון הוא ג'ייסון בורן, כוכב טרילוגיית "זהות" (כפולה, במלכודת ואבודה, כך לפי הסדר). הפופולריות של מאט דיימון נסקה בזכות הסרטים של פול גרינרגראס, שאף המציאו מודל חדשני ותזזיתי לסרטי אקשן, אותו ניסו לחקות ללא הצלחה במאים רבים בשלוש השנים שחלפו מאז יציאתו. אפילו ג'יימס בונד האחרון, "קוונטום של נחמה", העתיק בלי בושה. הסמל שני הוא ג'ק באואר, האיש עם סדר היום הכי עמוס בטלוויזיה. כן, בטלוויזיה. בכל הקשור לקולנוע, הניסיון למתג את קיפר סאתרלנד ככוכב סרטי אקשן זניחים ("המאבטח") הוכתר בעיקר ככושל.
מלבד שני אלה, ממשיכי דרכם של גברברי הדור ההוא מבוששים לבוא. זו הסיבה בגינה נוצר חלק רביעי לכמה טרילוגיות מובהקות מסוף האלף הקודם. ברוס וויליס המקשיש שב להיות השוטר ג'ון מקליין בעוד סרט בסדרת "מת לחיות", שהכותרת שלה הופכת רלוונטית יותר ככל שוויליס מזדקן. את הפרק הבא אפשר לעשות על מאבקו של מקליין בתחלואיי הזקנה ובבתי החולים המודרניים. סטיבן ספילברג וג'ורג' לוקאס החזירו את פורד לתפקיד אינדיאנה ג'ונס, במקום להתמקד ביורש הפוטנציאלי אותו בראו בסרט הרביעי, דמות אשר גילם שעיה להבף. למרות "רובוטריקים" ו"לכודים ברשת", קשה להאמין שאותו להב יצדיק את התקוות שתולה בו עיר הסרטים. בכלל, קשה מאוד למצוא יותר מאשר תקיעת יתד או דריסת רגל ראשונית מצד שחקן הוליוודי זה או אחר, בכל הנוגע לאקשיונרים. קלייב אואן אמנם כיכב בסרטים "הילדים של מחר" ו"לירות כדי להרוג", אבל הוא לא יזנח לחלוטין את הדרמות בכיכובו ("קרוב יותר","להתחיל מחדש"). ג'רארד באטלר שזכור כמלך ליאונידיס הרועם מן הסרט "300", הפך לתפוד הכי לוהט דווקא בשוק הקומדיות הרומנטיות לאחרונה. דווין "דה רוק" ג'ונסון ביצע מעבר יפה מזירת ההיאבקות המקצועית אל מסכי הקולנוע עם "המומיה 2" ו"מלך העקרבים", אבל מנסה להפוך לכוכב סרטי ילדים בשנים האחרונות ("המרוץ להר המכשפות").
[COLOR=rgb(0, 0, 0)]קרדיט לעכבר העיר[/COLOR]






ציטוט ההודעה