
נכתב במקור על ידי
הפילוסוף
אם אתם כבר שואלים משהו על השואה, הווי אומר שאתם באים לטעון על ההנחה שאלוהים קיים, ואם כן הרי שבהכרח הוא שאין חושינו מסוגלים לתופסו בשום בחינה שהיא, שאם לא כן הרי איננו אלוהים.
[אין כאן התחמקות מהדיון בהתנהגויותיו של אלוהים, מכיון ששאלה כמו זו (על השואה) מניחה בהכרח שאלוהים הוא דבר הנתפס ומושג בשכלינו. נמצא אם כן, שטענת השלילה של כח עליון רוחני - הנרצית משאלה זו - מקורה בהכרח בתפיסה יסודית, באקסיומה, המונעת את הדיון או המחשבה על דברים בלתי נתפסים בחושינו. הטיעון שהאדם יכול לתפוס את כל הקיים, מניח בהכרח שהמציאות תלויה בקיומו של האדם. כי לולי תלות זו מה יכול לחייבה להיות נתפסת בעיני האדם, לפיכך דוקא האמפיריציזם המתמקד רק בתופעות, מניח באופן אבסורדי כי יש קשר מסתורי בין המציאות ובין התודעה האנושית המחייב יחסי גומלין של הבנה ותפיסה. תפיסה זו, אם כן, סותרת את עצמה...]