ספר התורה מעיד על עצמו כמאה עדים כי כולו נכתב ונחתם בדור המדבר:
כל הפרשיות בתורה החל ממתן תורה פותחות ב"וידבר ה' אל משה" (91 פעמים). על חלק מה"דיבורים" מצויין כי היו בהר סיני, וחלק במדבר סיני. אך ברור מתוכם כי הם נאמרו ע"י ה' למשה במדבר. ותוכנם מוסב בצורה ברורה לענינים הנוגעים לחיי המדבר, ועל חלק מהמצוות מצויין "כי תבואו אל הארץ" (7 מקומות).
מיד לאחר מתן תורה כותב משה את המצוות ששמע: "ויכתב משה את כל דברי ה'.. ויקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע" (שמות כד ד).
מסעי בני ישראל נכתבו על ידי משה: "ויכתב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה' ואלה מסעיהם למוצאיהם" (במדבר לג ב).
"שום תשים עליך מלך.. והיה כשבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנה התורה הזאת על ספר מלפני הכהנים הלוים והיתה עמו וקרא בו כל ימי חייו למען ילמד ליראה את ה' אלהיו לשמר את כל דברי התורה הזאת ואת החקים האלה לעשתם" (דברים יז טו).
"והיה ביום אשר תעברו את הירדן אל הארץ אשר ה' אלהיך נתן לך והקמת לך אבנים גדלות ושדת אתם בשיד וכתבת עליהן את כל דברי התורה הזאת" (דברים כז ב).
"אם לא תשמר לעשות את כל דברי התורה הזאת הכתובים בספר הזה ליראה את השם הנכבד והנורא הזה את ה' אלהיך והפלא ה' את מכתך" (דברים כח נח)
"ויכתב משה את התורה הזאת ויתנה אל הכהנים בני לוי הנשאים את ארון ברית ה' ואל כל זקני ישראל ויצו משה אותם לאמר מקץ שבע שנים במעד שנת השמטה בחג הסכות בבוא כל ישראל לראות את פני ה' אלהיך במקום אשר יבחר תקרא את התורה הזאת נגד כל ישראל באזניהם" (דברים לא ט)
ויכתב משה את השירה הזאת ביום ההוא (דברים לא כב).
"ויהי ככלות משה לכתב את דברי התורה הזאת על ספר עד תמם ויצו משה את הלוים נשאי ארון ברית ה' לאמר לקח את ספר התורה הזה ושמתם אתו מצד ארון ברית ה' אלהיכם והיה שם בך לעד" (דברים לא כד)
אין ספק כי ספר התורה כולו מספר על כתיבתו וחתימתו במדבר על ידי משה. על כך מעיד גם יהושע:
"ויכתב שם על האבנים את משנה תורת משה אשר כתב לפני בני ישראל וכל ישראל וזקניו ושטרים ושפטיו עמדים.. ואחרי כן קרא את כל דברי התורה הברכה והקללה ככל הכתוב בספר התורה לא היה דבר מכל אשר צוה משה אשר לא קרא יהושע נגד כל קהל ישראל והנשים והטף והגר ההלך בקרבם" (יהושע ח לב).
השאלה היא איפה, לא שאלה פרשנית בספר התורה, אלא שאלת נכונות הנתונים המובאים בספר, שהרי הספר כולו מתחלתו ועד סופו מראה בצורה ברורה כי נכתב כולו במדבר על ידי משה. מי שקיבל את הספר, האמין בהכרח בכך שכולו נכתב במדבר ע"י משה.
אם אכן נכתב ספר התורה בזמן המאורעות, תוך שהוא מספר על שידוד טבע בלתי נתפס שארך ארבעים שנה ויותר, ונגע לעמים רבים בצורה משמעותית ביותר. וכן מספר על טקס מתן תורה שהקיף יותר ממליון בני אדם, ולמן טקס זה והלאה החלו כל העם לקיים מאות מצוות מיוחדות.
ספר הטוען בתוקף:
"אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים ואשא אתכם על כנפי נשרים" (שמות יט ד).
"אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם" (שמות כ יח).
"ויקרא משה אל כל ישראל ויאמר אלהם אתם ראיתם את כל אשר עשה ה' לעיניכם בארץ מצרים לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו המסות הגדלת אשר ראו עיניך האתת והמפתים הגדלים ההם.. ואולך אתכם ארבעים שנה במדבר לא בלו שלמתיכם מעליכם ונעלך לא בלתה מעל רגלך לחם לא אכלתם ויין ושכר לא שתיתם למען תדעו כי אני ה' אלהיכם" (דברים כט א).
"שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך למן היום אשר ברא אלהים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמהו השמע עם קול אלהים מדבר מתוך האש כאשר שמעת אתה ויחי או הנסה אלהים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי במסת באתת ובמופתים ובמלחמה וביד חזקה ובזרוע נטויה ובמוראים גדלים ככל אשר עשה לכם ה' אלהיכם במצרים לעיניך, אתה הראת לדעת כי ה' הוא האלהים אין עוד מלבדו" (דברים ד ה).
"ויקרא משה אל כל ישראל ויאמר אליהם שמע ישראל את החוקים ואת המשפטים אשר אנכי דבר באזניכם היום ולמדתם אותם ושמרתם לעשותם: ה' אלהינו כרת עמנו ברית בחורב, לא את אבותינוכרת ה' את הברית הזאת כי אתנו אנחנו אלה פה היום כלנו חיים, פנים בפנים דיבר עמכם ה' בהר מתוך האש" (דברים ה ג).
אם ספר המכיל טיעונים אלו, ודורש בשמם מאות מצוות מיוחדות, התפרסם ונכתב בזמן המאורעות עצמם - במדבר סיני, וגם הופץ בעתקים רבים - אל הכהנים ואל הזקנים, ואכן התקבל כספר אמין ומוסמך וגם השתמר ע"י המסורת עד לדורינו. אזי אין ספק שכל האירועים הללו הם חלק מן ההיסטוריה שאף אדם שפוי לא מנסה להתווכח עמה.
ה'אפשרות' היחידה העומדת בפני מי שמנסה להכחיש את אמינות המסורת היא לטעון כי ביום מן הימים קם זייפן וזייף ספר שלם כאלו נכתב כולו על ידי משה בדור המדבר מתחלתו ועוד סופו. (ניתן גם לומר כי אותו אדם נטל חומר קיים והוסיף עליו ענינים אלו, אך מכיון שרוב רובו של הספר מרוכז ביציאת מצרים ומתן תורה והשלכותיהן על דור כתיבת התורה, הרי שבעצם זוייף כאן ספר שלם, ואין משמעות רבה לשימוש בקטעים מסויימים שהיו עתיקים יותר). ואת שלילת אפשרות זו ניתן להוכיח בדרכים רבות, אפשר לומר כי מכל היבט מחקרי או היסטורי שניגש לשאלה זו נראה כיצד היא משוללת ומופקעת עד שניתן להגדירה בפשטות כבלתי אפשרית.



ציטוט ההודעה