
נכתב במקור על ידי
הפילוסוף
הבחור מסכים עם הטיעון הטלאולוגי, ועל פיו הוא ממשיך וטוען כי אם לא תתכן ישות ללא בורא, גם לא תתכן בריאה ללא ישות מוקדמת.
על פי זה הוא מסיק כי העולם הוא קדמון.
בזה הוא בעצם סותר את עצמו, שהרי כל הטיעון שלו מבוסס על כך שהחומר איננו יכול להיות קדמון,
וזוהי בעצם הטעות הלוגית שבדבריו.
התשובה האמתית היא שהטיעון הטלאולוגי בא להוכיח כי בהכרח הוא שהיש נברא על ידי בורא, ולא כמו שהוא מכנה: "משום דבר לא יכול להיות משהו", המשהו לא נהיה על ידי שום דבר, אלא על ידי בורא, הפלא ופלא...
אם כן, איך נטען לקיומו של אלוהים קדמון ונצחי, אם הסכמנו עם הטיעון הטלאולוגי?
התשובה היא שהטיעון הטלאולוגי תקף רק לגבי החומר המוכר לנו וחוקיותו, ואת זה בדיוק הוא בא להכריח כי קיימת ישות, שהיא "ישות" גם במושגי העולם המוכר לנו, אבל אינה נתונה לחוקי הקיום של העולם המוכר לנו, שהרי היא ישות מוקדמת ונצחית בהכרח.
מעצבן שבן אדם חושב, שבכמה מילים מטופשות, המעידות על חוסר הבנת העניין עצמו, הוא מיצה את הפולמוס התאולוגי וסתם את הגולל על אלוהים...