לא היו לנו הרבה ציפיות מפורטל. הוא היה משחק נסיוני כזה. הרפתקה קצרה של שלוש שעות ששוחררה לציבור הרחב בתוך "הקופסה הכתומה", מתהלכת לה ליד ענקים כמו Half Life 2: Episode 2 ו- Team Fortress 2. הקונספט נראה מגניב, וכולנו אהבנו את הקטע הזה ש- Valve מאמצת לחיקה סטודנטים עם רעיונות מגניבים ונותנת להם את המשאבים לבנות משחק מחשב בסדר גודל רציני יותר.
ואז הוא התגלה כמשחק מושלם.
פורטל 2 מתחיל בעמדה בעייתית יותר. הוא לא סתם המשחק הנסיוני הזה, שהגיח לחיינו במפתיע. הוא משחק ההמשך המבטיח. משחק שמגיע לקהל שהשתוקק במשך יותר משלוש שנים למשחק המשך. משחק המשך למשחק נפלא שאיכותו רק הועצמה במשך השנים ע"י כמויות מרשימות של נוסטלגיה. מחברה שהביאה לנו כמה מהמשחקים הכי טובים בכל הזמנים. האתגר הכי משמעותי איתו צריך להתמודד פורטל 2 הוא רמת הציפיות המטורפת והלא-סבירה בעליל שיש לכל העולם מפורטל 2. והמחמאה הכי טובה שאני יכול לתת למשחק הזה היא שהוא עומד בכולן.
אותו דבר, אבל יותר טוב
פרסום
קשה לי להגיד לכם למה. לא בגלל שאני לא יכול לנסח את עצמי, או בגלל שאני לא בטוח בדיוק מה גורם לפורטל 2 לעבוד כל כך טוב. אם תתנו לי חופשה בתשלום במשך שבועיים, אני כנראה אוכל לנסח מניפסט של כמה עשרות עמודים על למה פורטל 2 הוא משחק כל כך טוב. הבעיה היא שכל פרט קטן מהמשחק הזה עלול להחשב כספוילר - הפתעה קטנה שאני לא רוצה לגזול מכם, או בדיחה שאני לא רוצה להרוס.
אז נתחיל מהתיאורים הכלליים יותר: כמו קודמו, פורטל 2 הוא משחק פאזלים מגוף ראשון, בו "כלי הנשק" היחיד שעומד לרשותכם הוא רובה פורטלים. אתם יורים פורטל כחול על קיר א', פורטל כתום על קיר ב', ואז אתם יכולים לעבור דרכם, לא משנה עד כמה הם רחוקים זה מזה. קחו את הרעיון הזה, הוסיפו לו כל מיני אלמנטים כמו "כוח משיכה", "שימור תנע" ו"בריכות חומצה", ותקבלו את המכניקה של פורטל: משהו פשוט, שהולך ומסתבך בהדרגה בשעה שאתם לומדים על דרכים חדשות ויצירתיות לנצל את רובה הפורטלים שיש לכם.
אבל המכניקה הזו, עד כמה שהיא נפלאה, לא היתה זו שהעניקה למשחק הראשון את מעמד הקאלט שהוא זכה לו. זו היתה הכתיבה שלו. החזות התמימה שלו של בחורה בשם צ'ל שעוברת שורה של "מבחנים" הסתירה מאחוריה מאבק אימתנים בינה לבין GLaDOS, האינטליגנציה הממוחשבת הסאדיסטית ששולטת במתקן בו מתרחש המשחק. הכותבים של פורטל עשו עבודה מדהימה כשהם העניקו אישיות לעולם המינימליסטי של המשחק: GLaDOS היתה קרירה, בעלת חוש הומור ציני במיוחד ותשוקה בלתי-מתפשרת למדע שהלכה יד ביד עם אפס מוסר. ולמרות שהיא הדמות הכמעט-יחידה שדיברה אליכם במהלך המשחק, הכותבים של פורטל הצליחו להעניק חיים כמעט לכל פרט במתקן בו אתם נמצאים. לעזאזל, אחת הדמויות האהובות ביותר מהמשחק היתה קוביה עם לבבות ורודים שמופיעה למשך מסך אחד. לא משהו שאפשר לזלזל בו.