בס"ד
את החידוש שמעתי היום בשיעור של הרב של בית הכנסת שלנו.
בפרשתנו מסופר שיעקב אומר ליוסף ללכת לראות מה מצבם של אחיו של יוסף,יוסף הולך וראה את האחים האחים מתכננים להרוג אותו ואז ראובן אומר:
"וַיִּשְׁמַע רְאוּבֵן וַיַּצִּלֵהוּ מִיָּדָם וַיֹּאמֶר לֹא נַכֶּנּוּ נָפֶשׁ: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן אַל תִּשְׁפְּכוּ דָם הַשְׁלִיכוּ אֹתוֹ אֶל הַבּוֹר הַזֶּה אֲשֶׁר בַּמִּדְבָּר וְיָד אַל תִּשְׁלְחוּ בוֹ לְמַעַן הַצִּיל אֹתוֹ מִיָּדָם לַהֲשִׁיבוֹ אֶל אָבִיו"
ראובן אומר לאחיו שלא ישפכו דם ולא יהרגו את יוסף אלא יזרקו אותו לבור,כוונת ראובן הייתה לבוא אחר כך ולהוציא אותו מהבור.
אבל אם נסתכל בהמשך מה התורה כותבת:
"...והבור ריק אין בו מים" דרשו חז"ל מים אין בו אבל נחשים ועקרבים יש בו.
אז מה הקטע פה?מה ההבדל אם יהרגו את יוסף או שישליכו אותו לבור עם נחשים ועקרבים והם יהרגו אותו?
מלמד אותנו דוד ואומר :"נפלה נא ביד ה' כי רבים רחמיו וביד אדם אל אפולה"
בעצם אומר לנו דוד המלך טוב שאני יפול בידו של הקב"ה מאשר בידו של אדם,כי אדם לא תמיד רחום ולפעמים הוא יכול להיות אכזר, אבל הקב"ה הוא רחום וחנון והוא מחפש את המצווה הכי קטנה כידי לזכות אותנו בדין אז טוב שניפול בידו של הקב"ה מאשר בידו של אדם.
זה בעצם מה שמתכוון ראובן,האחים של יוסף יכולים להרוג אותו בלי רחמים,אבל ראובן רצה להציל אותו ואמר טוב שיוסף יהיה בידו של הקב"ה ושההחלטה אם הוא ימות או לא תיהיה בידו של הקב"ה ולא בידו של אדם.
תיזכו למצוות
חג שמח![]()




ציטוט ההודעה