המרגלים תשעה באב ואנחנו- הרב כפיר ברוך מבורך דדון
אחד הדברים אשר אירעו את אבותינו בתשעה באב - נגזר על אבותינו שלא יכנסו לארץ, בעקבות חטא המרגלים. עניין המרגלים מובא בפרשת שלח לך, אך בפרשתינו התפרשו היטב הדברים ”ותקרבון אלי כולכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו ויחפרו לנו את הארץ וישיבו אותנו דבר ...“.
כתב הגאון רבי יוסף משאש זצ“ל, בספרו נחלת אבות חלק ה‘ שהיה משה רבנו מוכיח את ישראל , שלא בלבד שלא האמינו בה‘, שארץ ישראל טובה, ורצו לשלוח מרגלים לראות אם דברי ה‘ אמת, זאת ועוד שנהגו עניינם בשיגעון ובעזות פנים, כי מדרך המוסר ואימת המלכות הרוצה לדבר עם אדם מכובד עומד רחוק ממנו לכל הפחות ד‘ אמות, ומדבר דבריו, וכאן לא נהגו כבוד זה במשה. אלא ותקרבון, התקרבו אל משה ללא כבוד ויקר, כולכם, בערבוביא ללא כבוד, ילדים דוחפים את הזקנים, וזקנים, את הראשים, ותאמרו, שדיברו כולם בפעם אחת ללא דרך כבוד, נשלחה אנשים לפנינו, הם ישלחו ולא משה, וישלחו מהאנשים הפחותים מן הבא לידם, ובזה הורו שמאמינים באנשים פחותים ואין מאמינים בדברי ה‘ חלילה, שארץ ישראל ארץ טובה ורחבה, וכדברי ההלצה על אדם שבא לשאול מאיש ידוע בשם ג‘וחא את חמורו למשא, יען לא רצה להשאילו אמר לו, החמור לא כאן, האיש האמינו והלך, בצאתו שמע את החמור נוער, שב אל ג‘וחא ואמר לו, כי שמע את החמור, צעק עליו ג‘וחא: הוי סכל, אתה מאמין לחמור ולא לי. הפתי נבהל ביקש מחילה ויצא, כך עם ישראל האמינו לדברי החמורים וכזבו בדברי ה‘, ועוד אמרו שיחפרו המרגלים את הארץ למצוא אוצרות ולחלק בניהם ואין צורך בארץ, וישיבו אותנו דבר, התשובה תהיה לנו ולא למשה.
עם ישראל אמנם נכנס בתום ארבעים שנה לארץ ישראל, אך הסיבות לגזירה שלא ייכנסו שייכות גם לזמננו, ועליהן יש לשוב בתשובה.
יה“ר ונזכה לבניין בית מקדשינו ותפארתנו!
ממעינה של תורה פנינים לפרשת השבוע
”אלה הדברים אשר דבר משה“ - דברי תוכחה הן שנאמרו ע“י משה, ומפני מה נאמרו ע“י? אמר ר‘ אחא בר‘ חנינא: ראויות היו התוכחות - הקללות הנאמרות בתורה ע“י משה, בפרשת בחוקותיי ולהלן בפרשת כי תבוא להיאמר לישראל מפי בלעם - שהיה שונאם וחפץ בקללתם, ואילו הברכות שנאמרו ע“י בלעם, היו ראויים להיאמר מפי משה - אוהבם של ישראל, וחפץ בברכתם. ומפני מה לא נאמר כן? אילו הוכיחם בלעם, היו ישראל אומרים: שונא מוכיחנו! שמתוך שנאתו הריהו מוכיחם ומקללם מעצמו ולא ה‘ ציווהו לומר כן. ואילו ברכם משה, היו אומות העולם אומרים: אוהבן ברכן! שמאהבתו אותם הריהו מברכם מעצמו, ואין זו ברכת ה‘. לכך אמר הקב“ה: יוכיחן משה שאוהבן וחפץ בברכתם ויברכם בלעם, ששונאן וחפץ בקללתם. כדי שע“י זה יתברר לכל שהברכות והתוכחות ביד ישראל מפי ה‘ נאמרו. ועל כן משה אוהבם של ישראל הוא הראוי להוכיח את ישראל, ויהיו דבריו נשמעים.
"אדם הראשון נברא בערב שבת כדי שייכנס למצוות מיד"



ציטוט ההודעה
