Deus Ex 3
עודכן 10:59 15/02/2010
שחר לנגבהיים
הכותר הראשון בסדרת דאוס אקס נחשב לאחד הטובים בהיסטוריה, אך השני לא הותיר רושם חיובי במיוחד. האם הפעם יש לנו למה לחכות? כל הפרטים בפנים
![]()
כדי להבין את ההתרגשות הגדולה סביב דאוס אקס 3, צריך להכיר את ההיסטוריה. בשנת 2000 יצא דאוס אקס למחשב האישי וסיפר את סיפורו של ג'יי סי דנטון, סוכן בעל השתלות ביוניות ב-UNATCO, הברית האנטי-טרוריסטית בראשות האומות המאוחדות. העלילה מתרחשת בשנת 2052, כאשר דנטון מתחיל את עבודתו בסוכנות אחרי פיגוע בו פסל החירות נהרס. ככל שהוא נכנס לעומק חקירת הפיגוע, הוא מגלה כי הכוחות הפועלים מאחורי הקלעים מרובים ובעלי שלל מטרות נסתרות.
מעבר לעלילה הנפתלת (שהיו שטענו שדומה קצת יותר מדי לאירועי ה-11.9 שקרו כשנה לאחר יציאת המשחק), שילב דאוס אקס משחק יריות ותפקידים בצורה שאפשרה לעבור כל שלב במספר דרכים שונות, והעניקה לשחקנים חופש פעולה יוצא דופן יחסית לאותה התקופה.
פרסום
המשחק זכה לשבחים ועד היום הוא מופיע בעשירייה הפותחת של רשימות "משחקי המחשב הטובים של כל הזמנים" המתפרסמות פה ושם. ההמשך, Deus Ex: Invisible War, לעומת זאת, אכזב. הוא גם לא הציג שיפור טכנולוגי מרשים במיוחד, וגם רידד את עומק המשחק, ובהתאם, זכה לביקורות מאוד פושרות. אי לכך, הציפיות למשחק השלישי מהוססות קמעה - קשה לקוות שהוא יהיה טוב כמו הראשון בסדרה, וקל מדי להחליט מראש שהוא יהיה סתמי כמו השני.
אבל קיים בסיס מוצק להאמין שיש למה לצפות. כהתחלה, הצוות מודע לכך שהכיוון של דאוס אקס 2 לא היה מוצלח, והוציא הצהרה רשמית שדאוס אקס 3 יהיה משחק תפקידים מלא, עם מערכת יחסית דומה לזו של המשחק הראשון בסדרה. חשוב מכך, הם מחדשים את העלילה לחלוטין.
רנסנס לעלילהעלילת המשחק תתחיל עשרות שנים לפני אירועי המשחק הראשון, ב-2027, כאשר החברה מפולגת סביב פערי מעמדות קיצוניים - העשירים לא רק משמעותית יותר עשירים משהם היום והעניים יותר עניים, אלא שהערים מפולגות ממש - העשירים גרים בצריחים נישאים, מעל העם שגר בתחתיות הבניינים ובסמטאות המוזנחות. אל תוך החברה המפולגת הזו נזרק גפרור בוער: תחילת השיפורים הביוניים, שמאפשרים לאדם משופר להיות חזק, מהיר וחכם יותר מכל אדם אחר.
השנאה לאנשים שעברו ניתוחים ביוניים הופכת לסוג חדש של גזענות, והחברה בוערת. כל זה קורה ברקע של חיי אדם ינסן, גיבור המשחק ואחראי אבטחה בחברה שמייצרת התקנים ביוניים. יום אחד פורצים לבניין החברה בה הוא עובד שכירי חרב, מצוידים בתוכנית שככל הנראה הוא כתב - ומשם כבר לא נמסר מידע כיצד העלילה תמשיך, מלבד העובדה שאדם יזכה בהתקנים ביוניים, יקח חלק בהקמת UNATCO ויכנס לעומקן של קנוניות נסתרות העוסקות בהמשך התפתחות האדם ובחלוקת השלטון בין ההמונים למעטים בעלי הכוח.
כל הפרטים האלה מאוד מזכירים את עלילת דאוס אקס, ובצורה מאוד מבטיחה. אותו עיסוק מלומד באבולוציה של האדם בעידן הטכנולוגי ובפער המעמדות נותן תקווה למשחק שיספר סיפור מעניין, מעבר למשחקיות עצמה. המפתחים מבינים שחלק חשוב מאוד מתחושת המשחק בא מהסגנון, והם מקפידים לפתח מראה מאוד סייבר-פאנקי, בשילוב עם הרנסנס, כהקבלה בין התפתחות האדם אז ומה שיקרה בעתיד.
גוף חדש ומשופר
![]()
מעבר למראה החיצוני, גם גוף המשחק נראה מבטיח. נראה שהשחקן יוכל לבחור לשפר את תכונות הדמות בארבעה תחומים - לחימה, התגנבות, פריצת-מחשבים ודיפלומטיה, וגם להשתמש בשיפורים ביוניים מתאימים. כל שלב יבטיח דרכים שונות לעבור אותו בהתאם להתמחות הדמות. הלחימה תדמה פחות למשחקים הקודמים, ותשאב הרבה מהאופנות הנוכחיות בשוק משחקי הפעולה - מערכת מחסה מורכבת תאפשר להפעיל גם את הכוחות הסבוכים ביותר בזמן שקבוצת אויבים תוקפת אותו, ודמות פגועה תתרפא כעבור זמן, בדומה למערכת של Halo, כדי למנוע מצב בו בחירות השחקן מושפעות מכמה ערכות עזרה ראשונה זמינות לו.
האויבים, כך מובטח לנו, יהיו חכמים יותר וידעו להגיב גם על בחירות של השחקן, כמו באיזה נשק להשתמש. בנוסף, הם יאופיינו בתכונות של צוות - לכל קבוצת אויבים יהיה מפקד ברור, שחיסולו יפגע ביעילות הצוות בצורה משמעותית, עד כדי שצוות עלול לברוח אם המפקד נפגע.
כל אלה הם פרטים ראשוניים, ומעט מאוד מידע קונקרטי יצא מצוות הפיתוח. עם זאת, בהחלט נראה שהמפתחים מבינים מה עשה את דאוס אקס הראשון למשחק כל כך מיוחד, ומה היו הטעויות בפיתוח המשחק השני בסדרה. הם רוצים שדאוס אקס 3 יהיה שונה מקודמיו במראה, בסגנון ובתחושת המשחק, אבל נאמן להם בחדשנות, עומק ואיכות. לחזון כזה קשה להתנגד.





ציטוט ההודעה

