א.אסור לספר לשון הרע גם על אמת. (סיפור שקר נקרא מוציא שם רע).ב.בדיבור לשון הרע עוברים על מספר רב של מצוות לא תעשה (ראה פתיחה).ג.אנשים מורגלים בדיבור לשון הרע נקראים בעלי לשון הרע.ד.על שלש עברות נפרעים מן האדם בעולם הזה ואין לו חלק לעולם הבא ואלו הן: עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים – ולשון הרע כנגד כולן.ה.אסור לספר מרצונו.
אסור לספר אם מכריחים אותו.
אסור לספר אם אביו מבקשו.
אסור לספר אם רבו מבקשו.
אסור לקיים שיחה שידוע שתכיל לשון הרע או אפילו אבק לשון הרע.ו.אסור לספר גם אם ע"י כך יפסיד את פרנסתו.ז.אסור לספר גם אם כבודו עלול להפגע (אם לא יספר).ח.אסור לספר בעל פה.
אסור לספר בכתב.
אסור לספר ברמז.ט.אסור לספר גם אם במהלך הסיפור מגנה את עצמו יחד עם חברו
הקדמה:כלל זה מבוסס על ההגדרה: "כל דבר הנאמר בפני שלושה עתיד להתגלות." ולכן דברים שנאמרו בפני שלושה יש מצבים מסוימים, שמותר לספר אותם הלאה.א.אסור לספר בפני יחיד וודאי בפני רבים.ב.מותר לומר בפני שלושה ויותר רק דברים, אשר משתמעים לשני פנים, לטוב ולרע. כיוון ששומעים זאת רבים אזי יש סיכוי שזה יגיע לאיש עצמו, לכן המספר נזהר מלומר דברים רעים.ג.יש אומרים (כנראה יש מחלוקת בדבר): אם אחד סיפר לשון הרע בפני שלושה והלך אחד מן השלושה וסיפר הלאה, אזי אותו אחד מן השלושה לא עובר על לשון הרע. יחד עם זאת הראשון שסיפר לשלושה עבר על לשון הרע והשומע את האחד מן השלושה גם הוא עבר על לשון הרע.
דוגמא:ד.אפילו שלאחד מן השלושה מותר לספר אזי למי ששמע ממנו כבר אסור להמשיך לספר.ה.אם סיפר בפני שלושה, אשר נזהרים באיסורי לשון הרע אסור לאחד מן השלושה לספר הלאה כיוון שהאחרים נזהרים ובלאו הכי הדבר לא יתפרסם.ו.ההיתר לגלות הוא רק באותה העיר.ז.אם המספר לשלושה הזהיר שלא לגלות אזי אסור לאחד מן השלושה לגלות.ח.לא חשוב מה לשון האזהרה, מספיק שביקש לא לגלות, כבר חל הסעיף הקודם.ט.אחד מן השלושה שסיפר חייב לדייק בסיפור כפי ששמע אותו ולא להוסיף עליו מאומה.י.כל ההיתר בפני שלושה הוא מצד האומר (אחד מן השלושה ששמע) אבל מצד השומע עדיין ישנו איסור (בדוגמא מדובר על דן).
הערה: לאחר כל ההערות, הללו אומר החפץ חיים שלמרות ההיתר לספר למי ששמע בפני שלושה עדיין טוב להיזהר ולא להיכנס לכל העניין הזה.יא.לפי הכללים הנ"ל, אסור לועדה היושבת בנושא כלשהו, ונחלקו שם רוב ומיעוט, אסור לאחר סיום הישיבה לצאת ולספר את אשר התרחש בועדה אם דובר שם על אנשים (לטוב או לרע).יב.אסור לומר על דרשן בבית הכנסת שדרשתו גרועה או הערות גנאי אחרות.יג.אם אחד גילה בענייני עסקיו לפני שלושה, למרות שיכול להיות נזק למספר מותר לאחד מן השלושה להמשיך ולספר (שהרי גילה דעתו בזה שסיפר לשלוש),קרדיט לאתר החפץ חיים



ציטוט ההודעה