בס"ד
בעז"ה בלי נדר אני יפרסם פה פירושים ברורים כמה שאני יכול למשניות(לא לכולם).
נתחיל...
ברכות - פרק א'
משנה א
מֵאֵימָתַי קוֹרִין אֶת שְׁמַע בְּעַרְבִית. מִשָּׁעָה שֶׁהַכֹּהֲנִים נִכְנָסִים לֶאֱכֹל בִּתְרוּמָתָן , עַד סוֹף הָאַשְׁמוּרָה הָרִאשׁוֹנָה, דִּבְרֵי רַבִּי אֱלִיעֶזֶר. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים, עַד חֲצוֹת. רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר . מַעֲשֶׂה שֶׁבָּאוּ בָנָיו מִבֵּית הַמִּשְׁתֶּה, אָמְרוּ לוֹ, לֹא קָרִינוּ אֶת שְׁמַע. אָמַר לָהֶם, אִם לֹא עָלָה עַמּוּד הַשָּׁחַר, חַיָּבִין אַתֶּם לִקְרוֹת. וְלֹא זוֹ בִּלְבַד, אֶלָּא כָּל מַה שֶּׁאָמְרוּ חֲכָמִים עַד חֲצוֹת, מִצְוָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר. הֶקְטֵר חֲלָבִים וְאֵבָרִים, מִצְוָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר. וְכָל הַנֶּאֱכָלִין לְיוֹם אֶחָד, מִצְוָתָן עַד שֶׁיַּעֲלֶה עַמּוּד הַשָּׁחַר. אִם כֵּן, לָמָּה אָמְרוּ חֲכָמִים עַד חֲצוֹת, כְּדֵי לְהַרְחִיק אֶת הָאָדָם מִן הָעֲבֵירָה:
פירוש:
מאמיתי קורין את שמע בערבית המשנה מתחילה בשאלה ממתי קוראים את ק"ש בערבית,ולא מציינת שיש חיוב,ביארנו בגמרא(ברכות ב.) שהתנא לומד את החיוב מהפסוק "בשכבך ובקומך":משעה שהכוהנים נכנסים לאכול בתרומתן כוהנים שהיו טמאים ורצו לאכול מהתרומה היו צריכים לטבול לפני אכילת התרומה,זמן אכילת התרומה הוא צאת הכוכבים,ולמדנו בגמרא(שם ב.) שהתנא רשם משעה שהכוהנים,ללמדנו שאין כפרתו מעקבתו מלאכול בתרומה:עד סוף האשמורה הראשונה רבי אליעזר לומד שאפשר לקרוא ק"ש עד סוף האשמורה הראשונה מהמילה "בשכבך" זהו הזמן שהאנשים מתכוננים לשינה(שזה בערך סוף האשמורה הראשונה):עד שיעלה עמוד השחר רבן גמליאל לומד שהמילה "בשכבך" מתיחסת לכל הזמן שהאדם שוכב והלכה כרבן גמליאל:מבית המשתה חתונה:הקטר חלבים ואברים חלקי הקורבנות שהיו מקטירים על המזבח שחכמים אמרו שאפשר להקטירם עד חצות,מצוותן עש עמוד השחר:וכל הנאכלין ליום אחד קורבנות שהיתר אכילתם הוא שביום שחיטתם והלילה שאחריו כגון חטאת ואשם ותודה,כאן לא אמרו חכמים עד חצות,בא ללמד שכל הדברים שמצוותן בלילה כשרים כל הלילה:כידי להרחיק אדם מין העבירה אופיו של האדם לדחות ויכול להגיד יש לי זמן אני יחזור לבית יאכל ישתה ינוח מעט ואז תתפסהו שינה ויפסיק את המצווה או במקרה של קורבן יתחייב כרת.



ציטוט ההודעה