אם תמיד חלמתם להיות טייסים ולשייט בין שמיים וארץ אך לא ידעתם כיצד להתחיל, כאן תוכלו למצוא תשובות לכל שאלותיכם. זהו. החלטתם שאתם הולכים על החלום. אתם לומדים טיס. לא תאמינו אצל כמה אנשים החלום הזה...
אם תמיד חלמתם להיות טייסים ולשייט בין שמיים וארץ אך לא ידעתם כיצד להתחיל, כאן תוכלו למצוא תשובות לכל שאלותיכם.
זהו. החלטתם שאתם הולכים על החלום. אתם לומדים טיס. לא תאמינו אצל כמה אנשים החלום הזה קיים בלי שהם יעיזו ויממשו אותו במהלך חייהם. ההגשמה דורשת פינוי זמן רב, כח רצון, התמדה וכן - גם כסף.
במאמר זה, אנסה להקל עליכם את תחילת הדרך על ידי מענה לשאלות הנפוצות:
היכן יש בארץ בתי ספר לטיסה?
שדה התעופה הרצליה:
בשדה נמצא לב ליבה של התעופה האזרחית בארץ, ובו נמצאים רוב בתיה"ס לטיס:
1) חברת א.י.מ http://www.flyaim.com/
טלפון: 09-9550148
2) חברת אף. אנ. תעופה http://www.fna.co.il/ :
טלפון: 099577717
3) חברת מונאייר http://www.moonair.co.il/ :
טלפון: 099587280
שדה התעופה חיפה:
1) חברת כנפי פז:
טלפון: 048476188
מנחת מגידו:
1) מגידו תעופה http://www.megido-air.co.il/ :
טלפון: 046528847
מנחת באר שבע (שדה תימן):
1) חברת עיט http://www.ayit.co.il/ayit/ :
טלפון: 086104488
מנחת תנובות (בי"ס לטיסה באולטרלייט):
1) בי"ס אומני הורייזן:
טלפון: 098986187
שדה תעופה דב הוז (ת"א):
1) שפירית (לימוד טיסה במסוקים):
טלפון: 036996115
כמה שעות טיסה יש לטוס לפני קבלת רשיון הטיס?
רשיון הטיס הבסיסי אותו מקבלים, נקרא רשיון טיס פרטי.
על מנת להיות כשיר לגשת למבחן ולהוציא רשיון פרטי, עליך לטוס מינימום של 40 שעות טיסה, מתוכן, לפחות 15 שעות טיסת יחיד (סולו) בה אתה מטיס את המטוס לבדך, ללא נוכחות מדריך.
עם זאת, מעטים המקרים בהם חניך מקבל את רשיון הטיס בפחות מ 50 שעות טיסה.
מהן הדרישות המקדימות ללימוד טיס?
על חניכי הטיס לעבור בדיקה אצל רופא תעופתי מוסמך ולקבל תעודה, המעידה כי בריאותם תקינה. הפנייה לרופאים התעופתיים, ניתן לקבל בכל בי"ס לטיסה.
יש להוציא תעודת יושר מהמשטרה. הסבר על ההליך תוכלו לקבל ממנהל התעופה האזרחית או מבתי בספר לטיסה.
לפני קבלת רשיון הטיס, יש לעבור מספר בחינות תאוריה. על כך בתשובה הבאה...
אילו בחינות תאוריה יש לעבור וכיצד לומדים לקראתן?
תלמיד לרשיון טיס פרטי, המבקש להוציא רשיון טיס, נדרש לעבור תוך כדי הקורס אותו הוא מבצע, 7 בחינות תאוריה. הבחינות הן:
ידע טכני, מטאורולוגיה, עקרונות הנווטות, חוקת אויר, ספר מטוס פתוח, ספר מטוס סגור, רדיו טלפון.
כל הבחינות נערכות ע"י מנהל התעופה האזרחית מלבד בחינת הרדיו טלפון, הנערכת ע"י משרד התקשורת. יש לעבור את כל הבחינות לפני שחניך הטיס מעוניין לצאת לניווט בטיסת יחיד (לקראת סוף הקורס המעשי).
לבחינות תוכלו ללמוד, בד"כ, בבתי הספר לטיסה או לקבל מהם הפנייה לבית ספר לתאוריה המומלץ על ידיהם. אין הכרח ללמוד לבחינות התאוריה ולבחינות המעשיות באותו בית ספר. עירכו מחקר משל עצמכם והחליטו.
הלימוד לבחינות אורך כחצי שנה (בהנחה של פגישה פעם בשבוע) ועולה כ3000 עד 3500 ש"ח.
נוסף על בתי הספר לטיסה המלמדים תאוריה, ישנם גם בתי ספר עצמאיים לתאוריה:
1) בי"ס כנפיים (Wings Ground School):
טלפון: 099572497
אתר: www.wings-gs.co.il
2) בי"ס שירגל:
טלפון: 099516864
אתר: www.shirgal.co.il
כמה בחינות מעשיות יש?
יש שתי בחינות מעשיות: בחינה באזור שדה התעופה ובחינת ניווט טיסה.
כמה יעלה לי קורס הטיס כולו?
מחיר שעת טיסה הוא כ 700-600 ש"ח ומחיר שעת הדרכה הוא כ 180-200 ש"ח.
מקובל לומר כי עלותו הכוללת של הקורס (כולל הלימוד לבחינות התאוריה, אגרות למיניהן וכו´) מסתכמת בכ 40,000 עד 50,000 ש"ח.
תוך כמה זמן אני יכול לסיים את קורס הטיס?
כתלות בזמן אותו תקדיש לטיסות. בד"כ מה שמעכב את ההתקדמות הוא הלימוד הארוך לבחינות התאוריה, אך ניתן לומר שהזמן הממוצע הוא כשנה. ישנם רבים שסיימו את הקורס גם בחצי שנה.
האם ניתן ללמוד טיסה גם בחו"ל?
ניתן לעשות זאת.
המדינה הפופולרית ביותר לכך היא ארה"ב, בגלל מחירי הטיסה הנמוכים (חצי מעלות הקורס בישראל ואף פחות), הזמן הקצר בו ניתן להשיג רשיון והאפשרות לשלב את לימוד הטיסה בטיול מהנה.
על מנת לקבל את זכויותיו של טייס בעל רשיון ישראלי, צריך בעל הרשיון הפרטי האמריקאי לבצע שתי בחינות תאוריה (חוקת אויר ורדיו טלפון) ואת הבחינות המעשיות.
בית ספר ללימוד טיס בארה"ב המתמחה בלימוד ישראלים:
Washington Flying Club הנמצא ליד וושינגטון הבירה, ואתר האינטרנט שלו:
www.fly-club.com
סיכום:
הינכם רואים כי לימוד הטיס הוא עניין מורכב, אך אל תתנו לכך להרתיע אתכם, כי ברגע שתאחזו בהגאי המטוס לבדכם ותביטו מטה על נוף מדהים, לא תחשבו כלל על הקשיים הללו...
שאלות נוספות תוכלו לשאות בפורום של הקהילה או לשלוח אל:
zurb@netvision.net.il
המטוסים הפופולארים ביותר לרשיון הטייס הם:
ססנה 152:
ססנה 152 הוא המטוס הפופולארי ביותר ללימוד לרשיון פרטי בארץ עליו בגלל מחירו
ססנה 172:
הוא המטוס הפופולארי ביותר בעולם (בעיקר בארה"ב) ללימוד בגלל הנוחות והגודל שלו.
פרטים טכנים:
קוד:כוח סוס: ססנה 152 -110 כ"ס ססנה 172 - 160 כ"סרשיון אז"מ:קוד:מרחקים: ססנה 152 - טווח של עד 400 מייל ימי. ססנה 172 - טווח של עד 550 מייל ימי.
אזמ"ים (אווירון זעיר משקל), או בשמם האחר אולטרליט (Ultralight - Lighter Then Air), הם מטוסים, או טרקטורנים מעופפים אשר נותנים ביטוי אחר לתעופה.
הנה תמונה של אז"מ מסוג ג'ט פוקס:
מכיוון שאחרי הוצאת הרשיון על אז"מ (הדרישות הם אותם דרישות מלבד השעות, 16 שעות מודרכות מהם 6 בטיסת יחיד) לא ניתן לשכור אותו לכמה ימים או להשכיר לשעות, חייבים לקנות אחד או מה שרוב האנשים עושים; קונים עם שותפים.
היתרון המוחץ של האז"מים בישראל הם שישנם שטחים שבהם אין צורך של האז"מ לשמור על קשר עם המגדל פיקוח, ובנוסף, הם יכולים לנחות כמעט על כל משטח ישר ומחירם הזול מאוד: בין 250 ש"ח לשעת טיסה.
תעופה ספורטיבית.
תעופה זו דורשת סיבולת וכוח לב חזק.
המטוסים המשמשים למטרות האלו הם בדר"כ מטוסים אשר מבנם האווירודינמי מאפשר להם למשוך אף למצב של 90 מבלי להזדקר.
הנה תמונה של המטוס Extra 300s, המטוס של אלופת העולם בתעופה זה שלוש פעמים ברציפות פטי ווגסטאף:
אגב, זה אכן מטוסה של האלופה שהיא אכן מטיסה אותו בצילום זה.
הדרישות לתעופה זו הם גם אותם דרישות. הדרישות הרפואיות יכולת להיות מחמירות יותר.
אין הרבה אתרים בנושא התעופה הספורטיבית אבל ישנם בארץ אנשים שימחו לעזור לכם בנושא. שמות : מיקי גולן - הטייס היחיד בארץ שברשותו Extra 300a...
ההבדל היחידי בין הExtra 300a שרשותו של מר. מיקי גולן לבין הExtra 300s שברשותה של פטי ווגסטף הוא שגירסת ה-s היא גירסה חד משובית באילו הa ושאר הגירסאות הם דו מושביות.
עכשיו נשאלת השאלה "האם יש מקום בחו"ל בו ניתן לעשות את הרשיון"? אכן יש כזה מקום והמדינה הפופולארית ביותר לכך היא ארה"ב בשל המרחבים העצומים, המחירים הזולים והזמן הקצר מאוד שניתן לעשות בו את הרשיון (בין 30-40 יום לעומת שנה בישראל).
יתרונות הרשיון האמריקאי
היתרון הוא שרשיון אמריקאי דורש מבחן תיאוריה אחד עם 60 שאלות כשלכל שאלה 3 תשובות אפשריות. כמו במבחן הישראלי, גם פה השאלות ידועות מראש.
גם מחברי ספרי התיאוריה לרשיון האמריקאי מסכימים ביניהם שאין הרשיון מספיק על מנת לדעת את כל מה שצריך בתור טייס פרטי. האמריקאים מלמדים (או יותר נכון אתם תלמדו למבחן לבד.. זה לא נכלל בבתי הספר הרגילים בדר"כ) אותכם רק את מה שקריטי וחייבים לדעת.. הם מניחים שאת השאר תשלימו לבד מתוך סקרנות.. וכך קורה ברוב המקרים..
תעודה רפואית ניתן להוציא בארץ על ידי רופא המוסמך לכך מטעם הFAA (רופא התעופה הראשי הוא המקובל ללכת אליו - דר' אבינועם בר לב).
הדרישות הנוספות בארה"ב הם 40 שעות טיסה, מתוכם; 20 שעות סולו מתוכם 10 סולו ניווט ועוד 10 שעות לימודי קרקע.
במבחן המעשי האמריקאי, בשונה מהישראלי, נשאלים 20 שאלות בע"פ שגם אותם אתה יודע מילה במילה מה יאומר, אחרי שעברת בהצלחה אתה עולה אוויר. זה מבחן שמתחלק לשניים; חצי שאלות בע"פ וחצי טיסה.
אחרי שאתם תשמעו את אנאבל (הבוחנת של ביה"ס WFC) אומרת לכם: "Congratulations You passed!" או "Well done you passed!" אתם תהיו בשמיים.
חנות שתוכלו לקנות בה את כל ציוד הטייס שלכם היא Sporty's, חנות מאוד מומלצת שאנוכי קנה ממנה את הספר תיאוריה לרשיון פרטי..
מקווה שעזרתי לחלק מכם.
אם יש שאלות, כתבו כן ואשמח לענות.
אם אתם רוצים לדעת יותר על השלבים או על איך הם מבוצעים בארץ, כיתבו\שאלו ואענה לכם.
המשך יום שקט,
Jay.








