שחמט - הכל על שחמט מאיך לשחק עד איך לנצח !

שלום חבר'ה

הינה לכם מדריך|מידע על שחמט,תהנו!

שחמט – מטרת המשחק:
משחק השחמט נערך בין שני מתחרים המניעים את כלי המשחק לסירוגין על לוח שחמט. מטרתו של כל שחקן היא להעמיד את המלך של המתחרה תחת התקפה באופן כזה שלמתחרה לא תהיה כל תגובה חוקית.
מטרת המשחק היא להכות ולהכריז שחמט על המלך של המתחרה. השחקן שהוכרז שחמט על המלך שלו, מפסיד במשחק.
משחק שחמט יכול להסתיים בלי הכאת המלכים, אבל אלו מקרים נדירים שיוסברו בהמשך.


כלי השחמט:
לוח:
לוח השחמט מחולק לששים וארבע (64) ריבועים.
אם אתה משחק את הכלים הלבנים, האותיות (עמודות) מאורגנות בסדר אלפאביתי: א – ח.
אם אתה משחק את הכלים השחורים, האותיות מאורגנות בסדר אלפאביתי הפוך: ח – א.
המספרים בצד הלוח נקראים שורות.
אם אתה משחק את הכלים הלבנים, הם נספרים בסדר עולה: 1 – 8.
אם אתה משחק את הכלים השחורים, הם נספרים בסדר יורד: 8 – 1.


המלך:
המלך יכול לנוע בשני אופנים שונים :
לכל ריבוע גובל אשר לא הותקף על ידי כלי אחד או יותר של המתחרה.


הצרחה המלך מועבר מהריבוע המקורי שניים או שלושה ריבועים לכיוון הצריח, ואז הצריח מועבר לריבוע אותו המלך חצה זה עתה. הצרחה חייבת להיות הצעד הראשון של המלך והצריח מאותו צבע על אותה השורה. הצרחה היא המצב היחידי בו שני כלים נעים באותו הזמן. הצרחה לא יכולה להתבצע אם המלך הוא תחת התקפה.
אם הריבועים בין הצריח והמלך תפוסים, ההצרחה אינה אפשרית באופן זמני.


המלכה:
המלכה יכולה לנוע לכל ריבוע לאורך העמודה, שורה או אלכסון עליו היא נמצאת והיא אינה יכולה לדלג מעל כלים העומדים בדרכה. המלכה יכולה לשלוט במספר רב של ריבועים יותר מכל כלי אחר, מה שהופך אותך לכלי החזק ביותר בלוח.

הרץ:
הרץ יכול לנוע לכל ריבוע לאורך הקו האלכסוני עליו הוא נמצא.
הרץ לא יכול לדלג מעל כלים העומדים בדרך.


הצריח:
הצריח יכול לנוע לכל ריבוע לאורך הטור או השורה עליו הוא עומד. הצריח לא יכול לדלג מעל כלים העומדים בדרכו.

הפרש:

הפרש יכול לנוע לאחד מהריבועים הסמוכים לריבוע עליו הוא נמצא, אבל לא לאותה עמודה, שורה או לאותו אלכסון. הפרש הוא הכלי היחידי שיכול לדלד מעל כלים העומדים בדרך.
בדרך כלל, הרגלי יכול לנוע רק קדימה לעבר אחד מהריבועים המיידיים הפנויים או לחילופין:


הרגלי:
בדרך כלל, הרגלי יכול לנוע רק קדימה לעבר אחד מהריבועים המיידיים הפנויים או לחילופין:
  • וFirst move
    הרגלי יכול לנוע ריבוע אחד או שניים מהעמדה המקורית שלו לאורך אותה עמודה (בהנחה ששני הריבועים פנויים).
  • קידום
    כשרגלי מגיע לעמודה המרוחקת ביותר מהעמדה המקורית, הוא חייב להיות מקודם באותו מהלך לכלי חדש: מלכה, צריח, רץ או פרש. אפשרות הבחירה של השחקן אינה מוגבלת לכלים שהוכו קודם לכן.
  • הכאה "דרך הילוכו"
    כשרגלי נמצא בשורה החמישית שלו, הוא יכול לבצע מהלך ייחודי שנקרא 'הקאה "דרך הילוכו', במטרה למנוע מהכלים הרגליים של המתחרה להחליק מעבר אליו. כשרגלי תוקף ריבוע הנחצה על ידי רגלי של המתחרה, אשר התקדתם שני ריבועים במהלך אחד מהריבוע ראשוני שלו; הרגלי מכה את הרגלי של המתחרה כאילו האחרון התקדם רק ריבוע אחד. הכאה "דרך הילוכו" הוא מהלך חוקי אך ורק במהלך המתרחש לאחר התקדמות זו.
חוקים:
  1. השחקן שברשותו הכלים הלבנים, פותח את המשחק. .
    בטורנירים, בחירת הצבע של הכלים היא רנדומלית. *
  2. רק כלי אחד יכול לתפוס ריבוע בכל שלב במשחק.
  3. כלי של שחקן אחד יכול להכות בכלי של השחקן המתחרה על ידי הנעת הכלי לעבר ריבוע התפוס על ידי המתחרה. באותו מהלך, הכלי של המתחרה מוצא מלוח השחמט.
  4. אם אתה מעמיד את המלך של המתחרה תחת התקפה, המלך נמצא במצב של שח. המתחרה חייב להזיז את המלך, על מנת להוציא אותו מכלל סיכון. אם המתחרה לא יכול להוציא את המלך ממצב של שח, המלך נמצא במצב של מט והשחקן השני מנצח.
  5. כששחקן לא נמצא במצב של שח, אבל לא יכול לנוע כי כל מהלך עלול להוביל לשח, המשחק הוא במצב של פט ומסתיים בתיקו.
  6. אם עמדה חוזרת שלוש פעמים, המשחק מסתיים בתיקו.
  7. אם לאף אחד מהשחקנים אין מספיק כלים כדי להעמיד את המתחרה במצב של מט, המשחק מסתיים בתיקו.
  8. אם כל שחקן מבצע 50 מהלכים מבלי להניע רגלי או מבלי להכות כלי של של המתחרה, המשחק מסתיים בתיקו.
  9. הכאה "דרך הילוכו" היא אפשרית
  10. אם שחקן לא משלים את מספר המהלכים הקבוע בזמן המוקצב, השחקן יפסיד במשחק.
  11. תוספת הזמן מתווספת לזמן הראשוני אחרי כל מהלך.
  12. שחקן שרוצה להציע תיקו יעשה זאת עם סיום המהלך אותו ביצע.
  13. בסדרת משחקים, הזמן אינו נשמר מהמשחק האחרון, ולכל משחק יש אותו זמן ראשוני.
  14. כשמשחקים משחק מסוג "אפשר בטל", כל שחקן נדרש לעצור את השעון אחרי כל מהלך על ידי לחיצה על כפתור ה"בוצע".
**אם המהלך אינו חוקי, לא תוכלו לבצע אותו.**


סוף המשחק:
ניצחון
  • המשחק מסתיים בנצחונו של השחקן שהכריז מט על המלך של המתחרה.
  • המשחק מסתיים בנצחונו של השחקן אשר מתחרהו הכריז על פרישה.
הפסד
  • המשחק מסתיים בהפסדו של השחקן אשר הזמן שהוקצב לו הסתיים.
  • המשחק מסתיים בהפסדו של השחקן שעל המלך שלו הוטל מט.
תיקו המשחק יכול להסתיים בתיקו באחד המצבים הבאים:
  • כאשר לשחקן שתורו לבצע מהלך אין אפשרות חוקית והמלך שלו לא נמצא במצב של שח, המשחק מסתיים מיידית במצב של "פט" (תיקו).
  • בעמדה בה אף אחד מהשחקנים לא יכול להכריז מט על המלך של המתחרה, המשחק מסתיים ב"עמדה מתה":
  • מלך מול מלך
  • מלך ורץ מול מלך
  • מלך ופרש מול מלך
  • מלך ורץ מול מלך ורץ ככשני הרצים באותו צבע.
  • בעמדה בה מט לא יכול להתרחש על ידי רצף מהלכים אפשרי כלשהו.
  • כששני השחקנים מסכימים לסיים את המשחק בתיקו.
  • כשעמדה זהה עומדת להופיע או הופיעה על לוח השחמט לפחות שלוש פעמים. עמדה זהה נחשבת כזו, אם לאותו שחקן יש את המהלך, והכלים מאותו הסוג ומאותו הצבע התופסים את אותם ריבועים, והמהלכים האפשריים של הכלים של שני השחקנים הם זהים.
  • אם משחק נמשך כך ששני השחקנים מבצעים 50 מהלכים בלי להכות ובלי להניע אף רגלי, המשחק מסתיים אוטומטית בתיקו.
  • שחקן הרוצה להציע תיקו, יעשה זאת לאחר שביצע מהלך. הצעה כזו לא יכולה להתבטל והיא תישאר תקפה עד שהמתחרה יקבל או ידחה את ההצעה.
תיקו בטורנירים:
משחק יכול להסתיים בתיקו רק במשחקים רגילים או בטורנירי ליגה. בטורניר מסוג אירוע, כאשר משחק שחמט מסתיים בתיקו, המנצח נקבע בעזרת שובר שיוויון. החוקים של שובר השיוויון הם:
  1. החלוקה לצבעים (שחור או לבן) נעשית באופן רנדומלי. .
  2. על מנת לזכות בנצחון, הלבן נדרש לזכות והשחור יכול להגיע למצב של תיקו
  3. בתחילת המשחק, שחקן לבן מקבל תוספת של 30 שניות לזמן המשחק הכללי.
תמונות:





קרדיט לויקיפדיה על המידע,קרדיט לי על עריכת האשכול כולו.

המשך גלישה מהנה !