שלום שלום..ראיתי הרבה מדריכים על "איך ליכתוב שיר"...ולמען האמת אני רציתי גם לתרום מעצמי..להראות שיש גם דרך אחרת חוץ מלחשוב על ליריקה, לפעמים הכל יוצא יפה!
נתחיל מהמושג שיר:
שיר - כמה שפחות מילים כמה שיותר רגש!
תתחילו מהתחתית..חרוזים כמו זיכרונות > כישלונות - אל תצפו מימכם להיות כותבים בצורה מקצועים תוך 3 טקסטים..
ככל שתיתנסו יותר בכתיבה...ככה יהיה לכם יותר ניסיון..
תבטאו תחושה ליריקאלית, ושוב - לא לחשוב לפני הכתיבה..תוציאו הכל!
Vזה יהיה מסורבל..מבולגאן..קצת מצחיק..ויגידו לך את זה..אבל זה משתלם - בסופו של דבר אתה תדע לשלוט בפריקות ליראקליות במדרגה ראשונה לעומת כולם!
בנוסף, עוד משהו חשוב - אל תנסו ליכתוב בשביל הקהל...רק בשביל עצמכם...כשאנשים ייראו שאתם עומדים בדרך האישית שלכם..אל תדאגו
אם תיהיו מספיק שקועים במוזיקה וכתיבה...אתם תדעו לנתב את עצמכם בצורה יפה מאוד ללבבות של המאזינים...כמובן שגם צריך לשמוע לתגובה בונה מידי פעם...
קצת דוגמה ממני:
כשאני התחלתי ליכתוב..לפני שנה אנשים פשוט היסתכלו לי בצורה מוזרה על הטקסט אחד מהתגובות:והיו יותר גרועים..שאמרו שהליריקה שלי שווה לשקל ואני צריך לשקול לפרוש..(כתבתי גם על זה שיר אגב חחח)יש לך המון המון חרוזים מאולצים אין לך זרימה בכתיבה ובמיוחד לא בשירה אתה תוקע את עצמך ואין לך את הגישה למילים של השיר
לא פרשתי המשכתי פריקות אחרי פריקות..על הכל..חיים אהבה..נקודת מבט..
והכי חשוב...תכתבו קודם כל מהלב, ולמשפטי מחץ תיהיו קצת עם ראש פתוח..
איך 'יוצרים' משפטי מחץ?
קודם כל..זה משהו קצת יותר שנוגע לראפ..דוגמה קטנה מטקסט דיי חדש:
"ומישהו למעלה עליי יודע שהייתי רציני
ואת הורדת אות אחת וזה ניהיה ציני"
מומלץ להגיע להבנה..שכשאתה כותב טקסט אתה יכול ליכתוב על הכל! אף אחד לא יגיד לך על מה ליכתוב ואיך ליכתוב!
שוב, תזכרו - זה רק עניין של זמן עד שתלמדו לשלוט ברגשות בצורה ליריקאלית
קצת קשה להגיע לרמה של משפטי מחץ...אבל שוב זה רק עניין של זמן אז אל תיהיו לחוצים בעניין הזה..
עכשיו הגענו לחלק ממש ממש חשוב - מטאפורה ודימויים..
אני לא יסביר מה ההבדל בין מטאפורה לדימוי..כי גם אני לא ממש מבין בהבדלים..אבל הם דיי דומים אז זה לא אמור ליצור בעיה...
בכל מיקרה הינה הפירוש של מטאפורה:
לקיחת מילה מעולם אחד (טבע לשם הדוגמה) לעולם שני..
לדוגמה:
האיש הזה עומד כמו ארז.
זה לא בעיה ליכתוב במטאפורות! תוציאו מהראש שלכם שזה קשה..אתם מדברים במטאפורות בצורה יומיומית!
לדוגמה:
מכונית מדליקה, מחר הולך להיות פיצוץ, הכל אש וכו' וכו'...
שוב - אל תיכתבו שיר עם מטאפורות בשביל המאזין תכתבו בשבילכם..
למען האמת אני ייגלה לכם סוד...90% מהמטאפורות שלי ניכתבות בלי חשיבה..אני פושט מוציא את המילים...
אחת המטאפורות החזקות שכתבתי שרק שחשבתי עליה אח"כ זה:
"בכביש זרוקים פייטים" - כמובן אני בטוח בעצם העובדה שאף אחד לא מבין מה הקשר כביש פייטים
אם תעשו ניתוח קצר כביש שחור - מסמל מהלך חיים.. פייטים - נצנצים שכמובן הם לא מקובעים הם עפים ברוח ביום מין הימים..
וזה אחרי הרבה פריקות ליריקאליות...בכ"מ זאת הייתה הדרך שלי להגיע למצב הכתיבה שלי כיום...ואני סתם יביא דוגמה של 4 ארבע שורות מהשיר הראשון שלי...לעומת ארבע שורות מהשיר האחרון שלי (פריקות)
א.
ביגלל שהכל שם זיכרונות שגורמות לי רק סבל
את הפנים שלי מפנה אל העתיד
ואני מתעורר ליום אחר חדש שיתחיל
לדרך החיים הארוכה שאותי תוביל...
ב.
השיברון של הדיקטטור , ניגמר חשמל לסטטור
,לשעבר מניפולטור , מייצר לי אינקובטור
קיבלתי מכתב פיטורין מליבך כאינספקטור
לוחם מלמות נפשיות עד מוות - מרגיש כגלדיאטור
ועוד משהו, רק כשתדעו לפרוק ליריקאלית יפה מאוד...ואומרים לכם את זה..
תתחילו להיתקדם לחרוזים יותר מיוחדים! יותר אישיים
קונבנציונאלי - פנומנאלי , אינטלקטואלי
סופר נובה - כובע , שובע
זה רק עושה את הטקסט יותר מיוחד ויותר עמוק
קטע אחרון!
אחד הדברים החשובים בעת הכתיבה זה הסביבה ..איפה אתם נימצאים? איך אתם מרגישים לגבי היום שעבר?
ואיך נישמעים הקולות שבחוץ...
אני ממליץ לכולם לכתוב בשעות של הלילה יותר..יש יותר שקט..קצת קריר..ויש לך אחלה מוזה...
תעשו תהחלטה שלכם איך אתם בוחרים ליכתוב
ושיהיה לכולנו שנים טובות מרובות במוזה !
*נ.ב
פעם ראשונה אני כותב מדריך..אבל אני מקווה שזה מספיק יעזור..![]()




ציטוט ההודעה
,







