לא כולם מודעים לחשיבות קרירות המארז להארכת חיי הרכיבים הנמצאים בתוכו, ולרוב מסתפקים במאוורר 80 מ"מ אשר בקושי מקרר את פנים המארז.
בתחילה נדבר על מארז הפול טאוור, הגדול יותר, אשר בו מספר יותר של מקומות למאווררים בגדלים שונים, ומקום רב יותר לסרקולציה נכונה במארז.
אחד הדברים החשובים ביותר בקירור מארזים הינו יצירת סרקולציה נכונה, כלומר סיבוב האוויר בתוך המארז מנקודה כלשהי לנקודה כלשהי אחרת, אחרי שהאוויר התחמם\ התקרר.
ישנה גם אופציה של מנהרת אויר שבה האוויר הכנס ע"י מאוורר אחד ומוצא ע"י השני אחרי חימום האוויר. מאוחר יותר נדבר על יתרונות כל שיטה בכל מארז.
הבדיקות נעשו בטמפרטורת חדר קבועה של 26 C, וטמפרטורת לוח אם של בקירוב 32 C, כל בדיקה נערכה 20 דקות בשני מקומות שונים במארז אשר נעשה בניהם ממוצע.
במהלך הבדיקות ניסיתי לבדוק כ4 קומבינציות שונות של אוורור ושל סידור מאווררים, מהסטנדרטי ביותר עד המורכב ביותר.
המצב הראשון הנמצא ברוב המחשבים הנמכרים כיום, בעל מאוורר אחד המוציא אויר או מכניס אותו.
ההבדל בין מצב זה למצב ללא מאווררים היה כמעלה, הפרש נחות לכל הדעות.
תמונה של מאורר יחיד.
תוספת של עוד מאוורר תחתון למשל המכניס אויר, כאשר העליון מוציא אותו, יוריד את הטמפרטורה בכ 3-4 מעלות. ישנה חשיבות לחוזק המאוורר, ואם רעש זאת לא הבעיה שלכם קחו מאוורר חזק לדחיפת אויר פנימה, אשר ישפר בעוד מעלה שתיים את המצב.
יש לציין כי כאן אנחנו נמצאים במצב של סרקולציה חלקית.
הוספת מאוורר נוסף באזור הסידירומים (מצב 3) אשר ידחוף את האוויר כלפי המאוורר אשר דוחף את האוויר החוצה ישפר את המצב בכ6-8 מעלות, ואת טמפרטורת לוח האם בכ-5 מעלות חשובות מאד.
כדי להגיע לסרקולציה מלאה אני ממליץ בחום על מצב 4, מצב אשר בבדיקה אחת הראה שיפור מדהים של 12 מעלות בתוך פנים המארז! ושל כ8 מעלות בטמפרטורת לוח האם.זהו מצב ששל סרקולציה מלאה.
*יש לציין כי את הישגים אלה קל מאד להשיג ע"י מאוררים פשוטים מכל ספק ישן (ראה מדריך באתר!) או בכ-50 ₪ בחנות, או כמובן לקנות מאורר יקר. של אנטק, למשל.
*יש עוד לציין כי כל הפרעה של חוטים לזרימת אויר חופשית במארז תעלה את הטמפרטורה בו ותפגע בכושר הקירור והסרקולציה של המאוררים, על כן יש למנוע כל הפרעה כזו!
מארז MIDI:
מארזים אילו קשה יותר לקרר, מהסיבה הפשוטה כי הם קטנים הרבה יותר,ף ובדרך כלל עמוסים הרבה יותר יחסית לשטח הפנוי בהם, דבר הגורם למארז להתחמם הרבה יותר מהר ולשמור על חום זה לאורך זמן, ללא אוורור מתאים.
אם לא דיי בבעיה זו, ישנה בעיית המקום, כאשר פשוט אין מספיק מקום במארז כזה להצבת כמות של מאווררים. מארז זה אינו טוב כל כך לOC, אך בעזרת כמה שינויים קטנים במארז יהיה אפשר גם לקרר אותו!
אחד הדברים החשובים ביותר, הוא סדר החוטים במארז, אם החוטים יפריעו למעבר חופשי של האוויר המארז לא יתקרר ביעילות.
ישנן שיטות שונות לארגון החוטים כך שיפריעו כמה שפחות:
אזיקונים קטנים תמיד יבצעו את העבודה ביעילות
דבק בד מיוחד, שיודבק על גבי החוטים יהיה טוב אף יותר...
כפי שאנחנו רואים בתמונה הבאה מצאתי דרכים רבות לקירור המארז כמה מהן טובות יותר וכמה מהן טובות פחות:
1. המצב הגרוע ביותר אין שינויי טמפרטורה, ישנה אף עלייה איטית בטמפרטורה.
2. מצב טוב מעט יותר, ירידה של כשתי מעלות, כאשר האזור העליון חם מאד, בעיקר באזור המעבד.
3. ירידה של 2-3 מעלות אך ישנו קירור מעט יותר אחיד, החלק העליון קריר מעט יותר מאשר זה התחתון.
4. אחד המצבים המומלצים ביותר, שינויי של כ7 מעלות עם קירור מסיבי וטוב בכל חלקי המארז.
5. עוד מצב טוב ומפתיע, ירידה של כ6 מעלות, אפשר להסביר זאת בפשטות, המאוורר מכניס אויר קריר מלמטה, האוויר מתחמם ועולה למעלה ונזרק ע"י המאוורר העליון, קירור טוב, אך יש הצטברות חום מעטה בחלק העליון.
6. ממצב דומה ל-5, אך טמפרטורת לוח האם צנחה ב-3 מעלות!!! יותר מאשר במצב.
עוד בדיקה מעניינת שערכתי הייתה בקשר להפרעת החוטים במארז MIDI:
* כאשר החוטים לא היו מאורגנים וחסמו את אחד המאווררים הייתה עלייה משמעותית בטמפרטורת המארז, כ-4 מעלות!
* כאשר החוטים היו מאורגנים ע"י אזיקונים נתקבלו הטמפרטורות הרגילות.
* וכאשר כל החוטים היו מכוסים בדבק הבד, הייתה ירידה של מעלה אחת מכל בדיקה ובדיקה.
* הבדיקות במארז המידי נעשו באותם תנאים של מארז הפול טאוור.
קרדיט לקובי חסון, כותב המדריך לhwzone .










ציטוט ההודעה












