פרשת וישלח - הרב כפיר ברוך מבורך דדון
יעקב אבינו וחינוך הילדים
אחר שיעקב אבינו יוצא מביתו של לבן ומתפיס עם עשו הוא הולך לגור בשכם "ויחן את פני העיר"(ל"ג י"ח), ובגמרא בשבת (ל"ג סע"ב) דרשו את הפסוק אמר רב מטבע תיקן להם ושמואל אמר שווקים תיקן להם ור' יוחנן אמר מרחצאות תיקן להם.
ומרן החיד"א בספרו פתח עינים (שם) הביא בשם ספר כתנות אור שיעקב אבינו תקן מטבע כדי להפריש את אנשי העיר שכם מצורת עבודה זרה שהיו רגילים לשים על המטבע ובמקום זאת תקן שיכתבו שם המלך על המטבע, ותיקן שוקים כדי שיאכלו מהפירות ויוד לה' יתברך, ותיקן מרחצאות כדי שילכו הנשים לטבילה ולא תלכנה למרחוק. והקשה מרן החיד"א על פירוש זה שהרי כל הדברים הללו לא שייכים באנשי שכם שהרי כולם עובדי עבודה זרה, ולא יודעים להודות לה', ונושתיהם אינן שומרות טהרה, וביאר בזה שיעקב אבינו עשה דברים אלה בשבילו ובשביל בניו, שאם יהיו מטבעות עם שמץ עבודה זרה והוא ובניו ישתמשו בהם, נמצא שמשתמשים בעבודה זרה, ולכן השפיע עליהם שזהו הכבוד והחשיבות לכתוב שם המלך על המטבע, ועל ידי כך לא יגעו בניו בצורות עבודה זרה, וכן שוקים שאמר לאנשי שכם לעשות שוקים כי ע"י זה יתעדנו במאכל, וכוונתו בזה היתה שהוא ובניו יברכו לה' על המאכל, וכן המרחצאות, לאנשי שכם אמר יעקב אבינו שע"י המרחצאות יהיו נקיים ויהיו בריאים, והתכוון בזה לטבילת הנשים לטהרן.עד כאן לדבריו.
והדברים אמורים גם אלינו, כמה חובה כפולה ומכופלת עלינו לשמור עצמינו ובני ביתנו מכל שמץ של איסור, ולדאוג שלא יהיו בני ביתנו חשופים לדבר איסור, ולדאוג לחינוכם כדי שיהיו זרע קודש, וה' יזכנו לחנך בנינו בדרך התורה והמצוות !
"אלמלא משמרין ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים" (תלמוד בבלי, שבת קיח, ע"א.).
שבת שלום לכולם



ציטוט ההודעה