פרשת תולדות - הרב כפיר ברוך מבורך דדון

הבאר בזמן קדמון הייתה מקום מרכזי לשם נאספו כולם כדי לשאוב מים, ומשום כך חפר אברהם אבינו בארות מים, וכל מי שהיה בא לשם לשאוב מים היה משפיע עליו להאמין בה', וכך הכניס גרים תחת כנפי השכינה.

כשנפטר אברהם אבינו באו פלשתים וסתמו את הבארות שחפר אברהם אבינו כדי שלא ימשיך יצחק בדרכו זו של אברהם לגייר אנשים, אולם יצחק אבינו שב וחפר את הבארות שחפר אביו וסתמו פלשתים וקורא להם שמות כשמות אשר קרא להן אביו.

וכך מבאר רבנו בחיי, שהבארות הללו הן רמז לגרים שנתגיירו בימי אברהם, שכמו הבארות קלים לקבל מים, כך הגרים שנתגיירו היו קלים לקבלת האמונה, ופתיחת הלב הסתום באמונה יכנה הכתוב בשם חפירה, ובאו פלשתים וסתמו את ליבם והחזירום לסורם, ובמקום אמונת ה' באו פלשתים ומלאום בעפר אמונות רעות, ויצחק אבינו התגבר עליהם והחזירם למוטב וקרא להם באותם שמות שקרא להן אברהם אביו כדרך המתגיירים שנקראים בשם חדש.

ובספר בית אברהם ביאר, ששלושת הבארות, מרמזים על דרך בעבודת ה', בתחילה מתגבר יצר הרע ומתעסק לפתות בכל מיני תחבולות וזהו עשק, אח"כ כשמתגבר עליו מתייצב נגדו לשטן ומכשיל במכשולים כדי להכניס רפיון בעבודת ה' וזהו שטנה, ואם גם מתגבר עליו אז הקב"ה מקיים בו רחובות, "כי הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ", ולכן בארו של יצחק נשארת קיימת, כי יצחק התגבר לקיים את הבארות וכל מה שיהודי משיג מתוך עבודה ויגיעה קשה נשאר קיים לעולם, ובזה רימז שמות הבארות עשק שטנה רחובות ראשי תיבות רשע וגם שער שע"י ההתגברות על היצר הרע מהפכים אתו מרשע לשער בעבודת ה' וזה השער לה' צדיקים יבואו בו !
"כל המשמר שבת אחת כתקנה, מעלה עליו הכתוב כאילו שימר שבתות מיום שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו עד שיחיה מתים" (מכילתא דרבי ישמעאל, כי תשא לא).

שבת שלום לכולם