בס"ד
רשום במסכת שבת דף קי"ט עמ"ב שיחיד המתפלל ערבית, צריך לומר "ושמרו"...
כלומר, מצד הדין צריך לומר 2 לפחות ושמרו, משום שמעידים על הקב"ה...
אבל במקרה שהוא מתפלל יחיד, לכאורה אי אפשר להעיד ביחיד שנאמר "ע"פ 2 יקום דבר...", ע"כ חייב זוג לפחות... אז הגמרא מחדשת לנו שניתן לומר אפי' ביחיד... משום שיש עוד עדים, השמים והארץ, ואפשר לסמוך עליהם במקרה הצורך...
הגמ' לאחר מכן אומרת, "כל האומר ושמרו, נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית שנאמר ויכולו, אל תקרי ויכולו אלא "ויכלו"" - כלומר שניים כלו במעשה בראשית...
המהרש"א מעיר במקום, וכי אמירה בעלמא עושה אדם שותף?! ועוד הרי כמו שאמרנו לעיל, זו רק עדות שהקב"ה נמצא, לא היווצרות העולם...
ניתן דוגמא להמחיש את הדבר...
נניח אדם יוצר רובוט, ניתן לומר שהרובוט יצר את עצמו עם האדם?!?!?!
אותו דבר פה...
ויותר גרוע, שידוע שהאדם נברא בסוף, והגמ' בסנהדרין אומרת למה נברא האדם אחרון?! משום שהי'ה אומר בגאוותו "אני יותר חשוב ממך"... ע"כ נברא לבסוף ואם הוא נברא לבסוף איך זה ייתכן שאפשר לומר שהוא ברא את החיות?! ברא את השמש?! וכו'??????
המהרש"א מבאר שם...
כל העולם הרי נוצר ע"י אמירה, ויאמר ויה'י אור וכדו'..
וכן נאמר במשנה באבות, "בעשרה מאמרות נברא העולם", אז גם פה באמירה בעלמא האדם יכול לבראות את העולם "ושמרו" בעדותו שהוא מעיד על הקב"ה...
ואם כן, ברגע שהוא מעיד, הקב"ה ברא את הכל, אז הוא נעשה שותפו למעשה בראשית...
ואם נשא'ל על הדוגמא עם הרובוט, אז לולא שהאדם יעיד על מעשה בראשית, אז לא נודע בעולם שהקב"ה ברא את העולם...
ואם לא נדע שהוא ברא את העולם...
אז אין "אדם" לרובוט... וכי הרובוט יצר את עצמו?!?!?! אם לא האדם שברא אותו?!?!
אלא זה ידוע לכל שברא אותו האדם, והרובוט לא צריך להעיד על כך..
אך הקב"ה והגמ' יודעים... שזה מה שקורה בעולם כעת...
אתם לא יודעים במציאותי, לא מאמינים כ"כ, ע"כ מי שמעיד עליי, אז כאילו הוא שותף שלי בכל מעשה בראשית...
בזכותינו שאנו מעידים על המצאות הקב"ה... הגמ' אומרת שאנו שותפים, כי בלעדינו, רחמנא ליצלן, אף אחד לא מבין מי ברא את העולם...






ציטוט ההודעה





