היי
למרות שניראה לי שאף אחד פה לא ממש רוצה לדעת משהו על נושא דיי משעמם שכזה, אני אכתוב על זה בכל מיקרה
כולנו שמענו על סוגי שמנים כמו שמן מינרלי, סינטטי וחצי סינטטי, אבל מישהו יודע על מה מדובר ביכלל? איזה שמן עדיף? ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד?
טוב, אז הדבר העיקרי בשמן, זה הצמיגות שלו.
רוב הסימונים על השמן הם כאלה, לדוגמא:
10W40SAE
המס' משמאל לW,ככל שזה נמוך יותר, כך השמן יתפקד טוב יותר בטמפ' נמוכות, והמס' השני, ככל שזה גבוהה יותר, כך השמן יתפקד טוב יותר בטמפ' גוהות.
משמעות האות W היא חורף, וזה אומר שהשמן נבדק והצמיגות שלו עומדת בתקן של טמפ' בחורף, כ18 מעלות צלזיוס.
דירוג נוסף שניתן למצוא על השמן, הוא דירוג הAPI, שמסמל את טיבו של השמן, ואת סוג המנוע שהוא נועד בישבילו.
S - מיועד למנועי בנזין, וC מיועד למנועי דיזל.
ברוב השמנים, יש דירוגים שונים כמו אלו:
SH,CF או SJ,CF
המשעמות היא שהשמן מתאים לכל מנועי הדיזל והבנזין.
(S- מתאים לבנזין, J מסמל את האיכות, למשל איכות H נמוכה מאיכות J)
שמנים בצמיגות נמוכה מידי עלולים להיות דלילים מידיי בטמפ' גבוהות ולכן לאבד את שכבת הסיכוך שלהם, לעומת זאת, צמיגות גבוהה מידי עלולה לגרום לשמן להיות סמיך מידי בטמפ' נמוכות, ובכך לגרום לו לא לשמן כראוי את כל החלקים הנדרשים.
"כדי שצמיגות השמן המינראלי תוכל להתגמש בהתאם לחום המנוע מוספים לו פולימרים המונעים מהשמן להפוך לדליל מדי כשהוא מתחמם, הבעיה היא שגם פולימרים אלו נשחקים ונישרפים ויוצרים משקעים שעלולים להדביק את טבעות הבוכנה והשסתומים וליצור כל מיני בעיות. כשמדובר בשמן מינראלי, תמיד מומלץ לקנות שמן שטווח הצמיגות שלו אינו גדול מכיוון שככל שטווח הצמיגות גדול יותר יש יותר פולימרים בשמן."
נתון נוסף בשמן הוא אינדקס הצמיגות, VI (Viscosity Index)..
נתון זה מבטא את קצב שינוי הצמיגות של השמן, בטווח הטמפ'.
ככל שהמס' גבוהה יותר, כך השמן טוב יותר.
מושג נוסף, הוא נק' ההצתה, FLASH POINT, זאת הנק' בה השמן משחרר אדים דליקים, ככל שהנק' הזו נמוכה יותר, כך קטן הסיכוי לשרוף שמן.
כדי למנוע צריכת שמן גבוהה, יש להתייחס ל- C 204.4
בתור נק' הצתה מינימלית בעת קניית השמן.
טמפ' כאלו יתחנו בקיר הצילינדר ובמיסבים.
נק' שריפה, FIRE POINT, הטמפ' בה ממשיך השמן לבעור, 50 C+,
נק' נזילות, POUR POINT, הטמפ' הנמוכה ביותר שבה השמן עדיין יזרום.
אחוז אפר, Sulfated Ash, הקוונה היא לכמה משקעים ישארו במנוע אחרי שריפת כל השמן. ככל שהאחוז יותר נמוך, כך חיי השסתומים מתארכים.
שמנים מינראלים- שמנים המבוססים על נפט גולמי. זולים יחסית, אבל פחות איכותיים.
שמנים סינטטים- לשמנים הסינטטים יש יתרונות רבים, למשל אין להם רגישות לקור שביגללה השמן המינראלי מעלה את צמיגותו, ואין רגישות לחום שבגללה השמנים המינראליים מתדללים.
יכולת הסיכוך שלהם טובה יותר בכל טמפ' מכל השמנים המינראליים,
מה גם שהשמן הסינטטי שומא על איכותו זמן רב יותר, מה שמאפשר מרחק נסיע גדול יותר, מאשר על שמן מינראלי.
חסרון אחד לפחות של השמנים הסינטטים הוא מחירם היקר יחסית למינראליים.
שמן חצי סינטטי- נוצר על ידי ערבוב של שמן מינראלי וסנטטי.
כך נוצר במחיר סביר, שמן העולה בתכונותיו על השמן המינראלי, אבל פחות טוב מהשמן הסינטטי.
אחוז הרכבים הסינטטים בשמנים איכותיים עומד על כ 60%, בפחות איכותיים על כ18% ובח*א של שמנים על כ 12%.
שמנים חצי סינטטים נפוצים וזולים לעיתים לא עומדים גם באחוז המינימלי (12%).
שמנים זולים ולא איכותיים עלולים להתקשות לעמוד ברמת צמיגות חד דרגתית (צמיגות לא משתנה), של שמן מינראלי חד דרגתי פשוט.
לסיכום:
חשוב להחליף שמן בזמן ולא לחסוך עליו!
לא לערבב סוגים שונים של שמנים, כדי לא לפגוע באיכותם ותכונותיהם.
מבוסס על המאמר בלינק: פה.
ניתקלתם בטעות במאמר? שלחו לי הודעה בפרטי.
באיזה שמן אתם משתמשים, ועל איזה שמן אתם ממליצים?
(למרות שאין לי ציפיות שהאשכול יתקדם לאן שהו)





)
ציטוט ההודעה




