בס"ד
אתרוג,יש בו טעם וריח - כך אצל ישראל יש תורה ומעשים טובים
כפות תמרים(לולב),יש בו טעם ואין בו ריח - כך חלק מישראל,יש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים
עץ עבות(הדס),אין בו טעם אבל יש בו ריח - כך חלק מישראל,אין בהם תורה אבל יש מעשים טובים
ערבה,אין בה לא טעם ולא ריח - כך חלק מישראל,אין בהם תורה ואין בהם מעשים טובים.
ומה עושים אם אלו הנמשלים לערבה?לאובדן אי אפשר,אלא אמר הקב"ה נחבר את כולם יחדו וכולם יקשרו לאחד,ואחר מכפר על השני.
אנחנו לומדים מכך מוסר עצום!!כי בעם ישראל יש כמה 4 סוגים של קבוצות ובמשך השנה כל קבוצה מופרדת,ולא מתחברת אחד עם השני במשך השנה,אלה שנמשלים לאתרוג לא יצליחו להסתדר עם הערבה או כל כל אחד מהמינים וכנ"ל הערבה לא תצליח להבין את האתרוג או את האחר...מה עשה הקב"ה?אמר ניקח את כל הסוגים בבני ישראל ונחבר את כולם יחדו!שיהיה אחדות בין עם ישראל וכשכולם יהיו אגודה אחת,מאוחדים!אז כל אחד יוכל לכפר אחד על השני!!
ולא רק שעם ישראל יהיו מאוחדים,כל סוג בעם ישראל יוכל לתרום לאחר,האתרוג שיש בו תורה ומעשים טובים,יוכל ללמד את הערבה שאין בה כולם את שניהם,הלולב יכול להשלים את החסר אצל ההדס וכן הפוך,שעם ישראל מאוחד כל קבוצה יכולה לתרום לקבוצה השניה!!וזה המוסר שלומדים מארבעת המינים,וגם במגילת אסתר אנחנו רואים את כוכה של האחדות,שאסתר אמרה למרדכי "לך כנוס את כל היהודים..." והמן אמר לאחשוורוש "ישנו עם אחד מופרד ומפוזר מכל העמים" המן ידע שברגע שישראל לא מאוחדים אפשר לפגוע בהם,אבל ברגע שמרדכי כנס את כל היהודים והם התאחדו (כמו בארבעת המינים) אז לא יכולים לפגוע בהם!"
והנושא גם מתקשר לנו לאבלות על תלמידיו של רבי עקיבא,למה הם מתו?כי הם לא נהגו כבוד זה לזה,ולמה?כי הם לא היו מאוחדים,אם הם היו מאוחדים הם היו נוהגים כבוד זה לזה.ועוד באיזה מחלה הם מתו?באסכרה(שלא נדע),וחז"ל אמרו שבמחלה הזאת מתים רק מי שמדבר לשון הרע ומי שגורם לביטול תורה נענש במיתה הזאת,שהמיתה הזאת היא מיתה נדירה וקשה מאוד,ואפשר להגיד שתלמידיו של רבי עקיבא גרמו לביטול תורה?הרי הם היו צדיקי הדור!הם למדו רק תורה,איך זה יתכן?
הרי אם לא נוהגים כבוד זה לזה,התנהגות כזאת היא ביזיון כבוד התורה והרי זה ביטול תורה.
כמה האחדות בעם ישראל חשובה!!



ציטוט ההודעה