בס"ד
אם נשים לב כל שנה תמיד לפני תשעה באב אנחנו קוראים בשבת את פרשת דברים.
בתשעה באב קראו הרבה אסונות לעם היהודי,אחד מהם היה חרבן בית המקדש הראשון והשני.
חורבן בית המקדש הראשון היה על גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה לאחר שבעים שנה בני ישראל תיקנו את מעשיהם ונבנה בית המקדש השני,בית המקדש השני נחרב על שינאת חינם.
מה הכוונה שינאת חינם?הרי זה לא סתם יהודי שונא יהודי בלי סיבה,לכל אחד יש סיבה למה הוא שונא את חברו,הכוונה שעצם העובדה שאנחנו העם המאוחד,העם היהודי ,שיש בינינו שונאים,זה כבר לחינם,הרי כולנו כאיש אחד אז לא צריכה להיות שנאת חינם בכלל.
כבר 1943 שנה לא נבנה בית המקדש השני,זה אומר שעדיין לא תיקנו את מעשינו ועדיין יש בינינו שינאת חינם.
כמו באמרו חז"ל : "כל דור שלא נבנה בו בית המקדש כאילו נחרב בו"
כי כל דור שלא נבנה בו בית המקדש זה אומר שלא תיקנו את מעשינו ,אז כאילו נחרב בית המקדש גם בדורנו.
בתשעה באב אנחנו מתאבלים על בית המקדש השני(גם על הראשון אבל בעיקר על השני) כי על בית המקדש הראשון התאבלו תיקנו את המעשים ונבנה בית המקדש השני,אבל בדורנו עדיין לא נבנה בית המקדש השלישי(שיבנה במהרה בימנו אמן!!),אז אנחנו מתאבלים על בית המקדש השני.
עכשיו נחזור לפרשת דברים ,רשום "ואלה הדברים ..." אומר רש"י,שמשה הוכיח את בני ישראל על כל החטאים שהם חטאו במדבר,אבל משה נזהר לא לבייש אותם,אלא משה מוכיח את בני ישראל בדרך רמז,משה מזכיר לבני ישראל את המקומות שבהם הם חטאו ואז בני ישראל ניזכרים שבמקום הזה הם חטאו וכו'...,משמה מלמד אותנו איך צריך להוכיח כמו שצריך.
מספרים את הסיפור בגמרא על קמצא ועל בר קמצא,היה אדם אחד שהיה חבר מאוד טוב של קמצא אבל היה שונא מאוד את בר קמצא.
יום אחד אותו אדם ערך חתונה ואמר לשליח להזמין את קמצא(החבר שלו) והשליח התבלבל והזמין את בר קמצא(השנוא שלו),בר קמצא חשב שאם הוא מזמין אותו לחתונה אז הוא רוצה לפייס אותו.
בר קמצא בא לחתונה וישב,פתאום ראה אותו השנוא שלו ואמר לו"מה אתה עושה כאן?!תסתלק!!" בר קמצא התחנן אליו שלא יבייש אותו בפני כולם והוא ישלם על המנה שלו "תסתלק!!" אמר לו השנוא שלו,בר קמצא אמר שהוא ישלם על חצי מההוצאות של האירוע רק שלא יבייש אותו "תסתלק!!" אמר לו השנוא שלו,"אני ישלם לך על כל ההוצאות של האירוע רק אל תבייש אותי" אמר בר קמצא,"תסתלק!!" אמר בעל האירוע ובר קמצא היה צריך ללכת,תחשבו איזה בושה!ובאותה חתונה היו חכמי שראל וראו את כל מה שקרה ולא הגיבו,זה היה דבר נורמלי בירושלים אחד שנא את השני.אותו בר קמצא אמר לעצמו "ככה ,אף אחד לא אמר כלום" ובר קמצא הלך להלשין על היהודים לקיסר רומא,בר קמצא אמר לקיסר רומא שהיהודים בגדו בו ואמר לו אם אתה רוצה הוכחה תביא קורבן שיקריבו ותראה שהם לא יקריבו,הקיסר הביא קורבן ובר קמצא לקח את הקורבן ליהודים ובדרך עשה בו מום כידי שיהיה פסול,היהודים ראו את הקורבן ואמרו שהוא פסול ,ואי אפשר להקריב אותו ,היו כאלה שאמרו מפני כבוד המלכות נקריב והיו כאלה שאמרו לא להקריב,בסוף לא הקריבו ואז הקיסר ראה שבגדו בו ושלח צבא לירושלים וחרב בית המקדש השני.
בגלל שינאת חינם,הבן אדם רצה לשלם על כל האירוע כידי שלא לבייש אותו ,אבל האגו של האדם,בגלל שהוא שנוא שלו,אז לא זהו,לא יכל לוותר.ובגלל זה תמיד נסמכת פרשת דברים לתשעה באב,כי בפרשת דברים משה מלמד אותנו להוכיח את האדם בצורה שהוא לא יתבייש,משה מלמד אותנו כמה חשוב כבוד האדם ולא לשנוא אחד את השני.
אנחנו עם ישראל צריכים להיות מאוחדים ולאהוב אחד את השני ובעז"ה שכולם יאהבו את כולם ונתקן את החטא של שינאת החינם בעז"ה כל אחד ואחד צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו ולקבל עליו לאהוב כל אחד מישראל כמוהו!!"ואהבת לרעך כמוך!!זה כלל גדול בתורה!!" ובעז"ה ששנה הבאה ניזכה לראות בבנינה של ירושלים !אמן!!!



ציטוט ההודעה