מסמך פנימי של רשת: שלמו 8,000 שקל - קבלו ראיון מפרגן
במסמך ששיגרה חברת פרסום ללקוחות פוטנציאליים הוצע להם "להשתלב" בתוכניות של זכיינית ערוץ 2 תמורת תשלום הולם. הרשות השנייה הזמינה לשימוע את זכייניות הטלוויזיה המסחרית בחשד כי נמכרו אייטמים ששודרו בתוכניותיהן"הנדון: השתלבות במגזין ‘שאלה משפטית' ובתוכנית ‘סוד החיים הטובים' (ברשת, ערוץ 2)" - כך נפתח מסמך הכולל הצעה ששיגרה חברת פרסום ללקוחות פוטנציאליים מהתחום המשפטי. ההצעה פשוטה: דיל של חבילת שיווק הכוללת פרסום במגזין שיווקי וראיון מכור בתוכנית טלוויזיה המשודרת בשעות הבוקר. המחיר: 8,000 שקל, לא כולל מע"מ.

במסמך נכתב כי אורך האייטם יהיה 3-4 דקות, ויאוזכר בו שם עורך הדין ותחום התמחותו. "תוכן האייטם ייבנה במשותף עם עורך הדין", נכתב בהצעה. במסמך עצמו אמנם מצוין כי "הנ"ל כפוף לכללי הרגולציה של הרשות השנייה", אבל הכללים במקרה הזה מאוד ברורים: איסור ברור על מכירת אייטמים ותשלום תמורת תוכן בכל תוכנית.

המסמך לא יוצא דופן. בתקופה האחרונה פורסמו בתקשורת לא מעט מקרים שבהם הועברו הצעות ללקוחות פוטנציאליים לרכישת אייטמים בתוכניות טלוויזיה, בעיקר כאלה המשודרות בשעות הבוקר או עוסקות בלייף סטייל ובייעוץ. כך למשל, במכון אברהמסון הודו ל-TheMarker כי יש להם עסקת תוכן שיווקי עם זכיינית ערוץ 2 קשת לגבי שילוב אייטמים על נגמלים. מכון גמילה אחר, תומר סקר, זכה לסיקור נרחב בתוכניות בזכייניות הטלוויזיה. רק לאחרונה החליטה רשת להוריד משידור את הסדרה "האיש הירוק" עם גדי סוקניק, לאחר פרסומים בעיתונות כי נמכרו בה אייטמים.

לאחר הישנות של המקרים והחשיפות בתקשורת, הרשות השנייה - הגוף הרגולטורי שאמור למנוע מקרים כאלה - החלה לפעול. אתמול הודיעה הרשות כי הזמינה לשימוע את זכייניות הטלוויזיה המסחרית - קשת, רשת וערוץ 10 - בחשד כי נמכרו אייטמים ששודרו בתוכניותיהן.
השימוע ייערך בנוגע לתוכניות בוקר ולייף סטייל. בקשת מדובר על התוכניות "יופי של יום", "תהיו בריאים" ו"תוכנית הבראה". ברשת, התוכניות הבעייתיות הן "לחיות טוב", "סוד החיים הטובים", "שאלה משפטית" ו"החיים על פי אודטה". בערוץ 10 חוששת הרשות כי נמכרו אייטמים בתוכניות "איזה יופי עם נעמה", "משפחה 10", "המקצוענים עם שירה פליקס" ו"בריאות 10".
ברשות אומרים כי בשבועות האחרונים נאספו מסמכים הנוגעים להסכמי התקשרות של הפקת התוכניות וחוזים נוספים. הרשות הקימה צוות מקצועי שבדק את העניין בראשות סמנכ"לית טלוויזיה ברשות, איילת מצגר.

"בכוונת הרשות לטפל ביסודיות בתוכניות ובמקרים של מכירת אייטמים בתוכניות כדי להילחם בתופעה ולמגר אותה", אמר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה. "הרשות אף תשקול להוריד תוכנית מהאוויר, בנוסף לסנקציות שיינקטו בהתאם לסמכותה". סמירה מסר כי הנושא יובא לדיון בפני מועצת הרשות השנייה.

ברשות מבהירים כי מכירת אייטמים אינה חוקית בכל העולם, גם במדינות שמותר בהן תוכן שיווקי מסוים. "הדבר מהווה הטעיה של ציבור הצופים ואפליה בין האפשרות להופיע בפני הציבור עבור מי שידו משגת לשלם עבור כל הופעה בטלוויזיה. ציבור הצופים בתוכניות לא יכול לדעת כי התוכן שבו הוא צופה בטלוויזיה נרכש בכסף ולפיכך אמינותו ומהימנותו של המידע מוטלת בספק", מסרו ברשות השנייה.

ברשת מסרו בתגובה: "רשת פועלת על פי חוקי הרשות השנייה באופן מלא ומוקפד". בערוץ 10 מסרו: "אנו פועלים על פי החוק והכללים". מקשת נמסר: "אנו פועלים על פי כללי הרשות השנייה. אנו מתנהלים ישירות מול הרשות ולא באמצעות התקשורת".
בנוגע למסמך ההצעה לרכישת אייטם בתוכנית "סוד החיים הטובים" נמסר מרשת: "אנו לא מכירים את הדברים. הם נמצאים עתה בבדיקה של רשת".

http://shivuk.themarker.com/resize_i...68&w=205&h=142
http://shivuk.themarker.com/news/index.dot?id=116870
עוד מאמר על ערוצי טלוויזיה מושחתים בישראל