זכרון ההפסד (מתוך הספר "ומתוק האור" של הרב לוינשטיין
שליט"א)
"והיה כי יבאו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה
אשר נתתי לפניך...ושבת עד ה' אלהיך" (ל, א-ב)
הכתוב אומר כי מה שיכול
להביא את היהודי למצב של "ושבת עד ה' אלהיך" הם "הברכה והקללה אשר נתתי לפניך",
ומקשה על כך הרב ארנרייך בספרו "אבן שלמה.": העובדה שקללות וצרות משיבות את האדם
למוטב ידועה ומפורסמת היא, אולם כיצד אומרת התורה שגם הברכה תביא את האדם לתשובה,
הלא דרכו של שפע להביא בעליו לידי חטא, כמו שנאמר (דברים לב, טו) "וישמן ישרון
ויבעט שמנת עבית כשית ויטש אלוק עשהו..."?
בכדי להבין את תרוצו של הרב ארנרייך
נקדים במעשה הבא:
רבי שאול אובין היה יהודי מבני ברק שכיהן כשראש כולל בעפולה.
באחד הימים פגש בארוע כלשהו באחד ממפקדי השב"ס, התפתחה בינהם שיחה, ותוך כדי כך
סיפר לו המפקד אודות בעיה כלשהי המטרידה אותו ביותר: באחד מבתי הכלא בארץ מוחזק אדם
אחד במשך שנים ארוכות, משום שאינו מוכן לתת לאישתו גט, ולמרות זאת הוא עדיין מתעקש
על כך, אולי יש לרב עצה לפתרון הענין המוזר הזה?- שאל המפקד.
"אני מוכן לפגוש
אותו"-השיב הרב. עד מהרה אורגנה הפגישה, ולאחר מכן הגיע הרב למפקד השב"ס ואמר
לו:"אדם זה לא ייתן גט לעולם, משום שבכלל לא רע לו בכלא, ואם תשאל כיצד יתכן הדבר?
התשובה היא שהשנים הרבות שהוא עשה שם, גרמו לו שישכח את טעמו של החופש, והוא כלל
אינו סובל אצלכם. אם אתם רוצים שהוא ייתן לאישתו גט, הוציאו אותו לחופש של חצי שנה,
אחר כך תכלאו אותו שוב- ותראו שיתן".
המפקד קיבן את הדברים והתחיל להפעיל ועדות
שונות על מנת לאשר את השחרור היוצא דופן הזה, הענין הגיע עד הכנסת, ובסופו של דבר
ניתן לכך אישור, ואותו סרבן גט התבשר להפתעתו המרובה שהוא יוצא לחופשי.
לאחר חצי
שנה- שוב עצרו אותו, ולא חלפו ימים אחדים עד שנתן גט... כעת,כאשר זכר את הימים
הטובים בחוץ, היה לו ענין לשוב אליהם.
כך אומרת התורה- אומר הרב ארנרייך- הקב"ה
יתן לך צרות כדי להשיבך אליו, אולם כדי שלא תתרגל לרע, הוא גם ישפיע עליך ברכה מפעם
לפעם, וכשתיזכר במה שאתה מפסיד, כשאינך עושה את רצונו, יגרום לך הדבר לשוב בתשובה
שלמה.
יהי רצון שנזכה
כולנו להבין את הרמזים של ה' ובזכות הברכות והקללות שהוא משפיע עלינו נשוב אליו
בתשובה שלמה לפני יום הדין! שבת שלום לכולם!



ציטוט ההודעה

