פרשת משפטים- הרב כפיר ברוך מבורך דדון
הפרשה פותחת בעניין עבד עברי, ולימדונו רבותינו שעבד עברי גנב שנמכר בידי בית דין, ע“מ לפרוע את חובו לנגנב. הגאון רבי שלום משאש זצ"ל בספרו וחם השמש מביא בשם הסבא מקלם זצ"ל, שאילו התורה הייתה נתונה מאדם, בודאי לא היה לו להתחיל אלא בדברים חשובים, אבל מכיוון שהתורה נתונה מהקב"ה ואנחנו בניו, ואם לאב יש בן גנב בין בניו, הרי כל מחשבותיו וכל דאגותיו הם על הגנב, כיצד להטיב מצבו, כי לבניו הטובים אין מה לדאוג, לכן בתחילת פרשת משפטים מחפש הקב"ה עצה טובה לבנו הגנב, על כן אמרה תורה למכור אותו, כי כמו שבכל מלכות ושלטון, מושיבים את הגנב בבית הסוהר, ודבר זה משפיע לרעה על הגנב, שבבית הסוהר הוא נפגש עם עוד גנבים אחרים ומוסיף ללמוד מהם, וכשיצא מבית הסוהר ואין לו פרנסה מוכרח הוא להיות גנב, וגם בני ביתו בזמן שהוא בבית סוהר גונבים לפרנסתם.
אבל התורה הקדושה מלמדת שיש למכור אותו, ומן הסתם ימכרוהו בית דין לאיש הגון, ובשש שנים של עבדות ילמד שם נימוס ודרך ארץ ומידות טובות, ויהיה לו מה לאכול ולא יצטרך לגזול, ושם יכבדוהו וילמד לכבד את הזולת, ובזמן עבודתו חייב האדון לזון אשתו ובניו, כדי שלא יהיו גנבים, ואחר שש שנים, דואגת התורה עבורו כדי שלא יצא מבית האדון ויחזור להיות גנב, ועל כן אמרה התורה להעניק לעבד כדי שיהיה לו ממה להתפרנס. וכיצד יש לתקן עבד שנמכר בגניבתו, יש להחזירו בתשובה על ידי שנמכר בגנבתו לבית יהודי להיות שם עבד, שם יראה את האדון וילמד ממעשיו.
כיוצא בזה, מצאנו גם בהורג בשוגג, הבורח לעיר מקלט, אל הכהנים והלויים שמלמדים תורה לעם ישראל, ובזמן שהותו בעיר מקלט ילמד תורה מהכהנים וממעשיהם, ולא ייפול אחרי שהרג בשוגג, ולא יתחבר לרוצחים אחרים ללמוד להרע.
ה' יזכנו ללמוד וללמד, לשמור ולעשות ולקיים את כל דברי התורה !!
מעיינה של תורה
“וכי ישאל איש מעם רעהו.... אם בעליו עמו ישלם“- כל אדם קיבל את נשמתו ואת חייו בהשאלה מן השמים, על-מנת שישתמש בהם לטובה, והרי שואל חייב באונסין, ואם-כן כיצד יכול אדם לפטור עצמו מן העבירות שהוא עושה באונס או בשוגג? רק כאשר ”בעליו עמו“ - שהוא זוכר תמיד את השם-יתברך ומקבל על עצמו עול מלכות-שמים, אזי ”לא ישלם“. הוא אשר אמר דוד המלך: ”אחת שאלתי מאת ה‘ - הרי נשמה אחת ויחידה זו רק שאלתי אותה מאת הבורא, אם-כן קיים החשש פן אתחייב אפילו באונסין, אך מכיוון ”אותה אבקש שבתי בבית ה‘ כל ימי חיי“ - ששאיפתי תמיד להתקרב אל השם-יתברך ומקבל על עצמו עול מלכות-שמים, אזי ”לא ישלם“. (רבי בונם מפשיסחא)
"כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו, שנאמר, "והתענג על ה' ויתן לך משאלות לבך" (תלמוד בבלי, שבת קיח, ע"ב. ).



ציטוט ההודעה