אז...מה באמת ידוע לכם על האבולוציה? מה באמת אתם יודעים, ומה נכון, ומה לא נכון. באשכול הזה אני אפרסם הסבר מדויק על האבולוציה ואביא לכם סיקורים מהשטח, על הוכחות האבולוציה. מקווה שתשכילו.
לרוב אנשים טועים וחושבים שאבולוציה היא הסבר על איך החיים נוצרו. זאתי היא טעות, אבולוציה היא הסבר ל'איך' החיים התפתחו, לא התחילו. מדע תחילת החיים נקרא אביו-גנזה והוא לא קשור לנושא האבולוציה.
אז מה בעצם 'טוענת' האבולוציה?
אבולוציה טוענת שחיים מתפתחים עם הזמן. אבל, למה זה קורה, ואיך זה קורה? אני אסביר את זה בהמשך.
כבר מהיווצרות החד-תא הראשון, תמיד היה קיים ה'צורך' ההתרבות. וכאשר קיימים כל כך הרבה, כל אחד בפרט היה צריך להיות יותר טוב מהשני על מנת להתרבות ולהעביר את הגנים הלאה. ככל שאתה יותר מותאם לסביבה, כך תשרוד יותר טוב, וכך הסיכוי שהגנום שלך יעבור הלאה, יהיה יותר גבוה. אז מה, מה עשו התאים על מנת לשרוד יותר טוב? הם השתנו, הם התפתחו. אבל איך? מה, יום אחד הוא החליט להתפתח סתם כך? ממש לא. הוא התפתח ע"י שינויים גנטיים. שינויים גנטים אלה נקראים 'מוטציה'. ישנם כמה סוגים שונים של מוטציות אך לכולם אותה השפעה - שינוי גנטי.
אז מהו בעצם הגנום שלנו? ועל מה הוא 'אחראי'? הגנום שלנו בנוי מרצף של נוקליאוטידים, כאשר כל שלשה של נוקליאוטידים, 'מכתיבה' לחומצות האמינו איך להיבנות. כל זה נעשה ע"י תהליכים מורכבים שאותם מסבירים בפיזיקה, ההסבר אינו חשוב לאשכול זה למה כל קשר וקשר נעשה, המטרה היא להראות מהי המשמעות של אותם קשרים, אז נמשיך? יאללה.
אז אמרנו...שלשה של נוקליאוטידים --> מכתיבה לחומצות אמינו איך להיבנות. ככה נוצר רצף של מיליארדיי נוקליאטידים, אשר מהווים צופן גנטי, כמו בתוכנת מחשב, איך להיבנות.
עכשיו אנו יודעים איך מתבצע השינוי הגנטי. אבל מה ההשפעה שלו? טוב...אם שיניתי את הצופן הגנטי, מין הברור שאותו תא ישתנה כי הריי הצופן הוא שונה, וההוראות לבניה שונות.
עכשיו, כפי שידוע לנו, ישנם שניי דרכיי התרבות. בדרך האל-מינית ובדרך המינית. בדרך האל-מינית,התא משכפל עצמו, והגנום מועתק לתא החדש שנוצר, בלי שום שינוי בצופן. בדרך המינית, התא 'מחלק' את הגנום לשניים(במקרה של האדם 23 מתוך 46) ו'מזדווג' עם תא אחר אשר כל אחד מהם נותן חצי מהכרומוזמים שלו. במקרה זה, מקרה של מוטציה אפשרי בהחלט. לרוב, השינוי הגנטי 'רע'. קחו למשל את המפגרים וחולי הנפש, הצופן הגנטי שלהם שונה, ולכן הפקודות לחלבונים שונו, ומשם נובעות כל הבעיות.
אך לפעמים, מדיי כמה מיליוני שנים ולפעמים מיליארדים(במקרה של רב-תאים, אך לא חד-תאים), השינוי בצופן הגנטי גורם לתא הנולד, להיות יותר מותאם לסביבתו. דבר זה נקרא ברירה טבעית - החזק והמותאם ביותר שורד. כבר לפניי כמה שנים, יכלו לראות דבר זה תחת המיקרוסקופ, כאשר לקחו קבוצה של תאים הרגילה לסביבה A והעבירו אותה לסביבה B, הם התחילו את ההתרבות המינית, במקום ההתרבות הרגילה שלהם האל-מינית, ותאי הבת שלהם היו מותאמים לסביבה B. האם זה לא פלא? לאלה שרוצים מקור, אני לקחתי את זה מספר הלימוד שלי הנקרא "תהליכים ביוטכנולוגים".
עכשיו, אחריי שהסברתי על איך מתבצעת האבולוציה, לאתרצו הוכחות? כמובן! אז איפה בדיוק אפשר לראות את האבולוציה אצל האדם? בואו נראה:
הוכחות בגוף האדם:

לחץ כאן על מנת לצפות בתמונה בגודלה המקורי.

לוח זמנים של שושלת האדם על פי מיני הומינידים מאובנים (פסים כהים). המינים מסודרים אנכית על פי דמיון כללי ביניהם, אך קשה לקבוע במדויק איזה מין התפצל מאיזה מין אחר. מינים שמהם נמצאו מאובנים רבים יותר מסומנים בפסים יותר רחבים אנכית. העץ הפילוגנטי (ירוק) משחזר את יחסי הקרבה ותאריכי הפיצול על פי רצפי ה
גנום של אדם מודרני, שימפנזה מצוי, שימפנזה ננסי, גורילה ואדם נאנדרטלי (מיצוי דנ"א מעצמות מאובנות).
הוכחה ראשונה: התוספתן-התוספתן גדול במידה ניכרת אצל בעלי חיים שתזונתם עשירה בבתאית (לדוגמה: אוכלי עשב), בהם הוא משמש לעיכול התאית באמצעות חיידקים המפרישים אנזימים לפירוקהּ. עובדה זו הביאה לביסוסה של סברה, שלפיה אצל יונקים קדמוניים שמהם התפתח המין האנושי, שימש התוספתן לפירוק רב סוכרים (כמו התאית), על פי סברה זו התוספתן של האדם הוא שריד למעי עיוור מפותח שהיה לאותו יונק קדמון.
הוכחה שניה: 'עור ברווז'- עור הברווז נוצר כאשר שרירים קטנטנים בבסיס כל שערה, מתכווצים וגורמים לשיער להזדקף. הרפלקס נוצר על ידי מערכת העצבים הסימפתטית, אשר בדרך כלל אחראית לתגובת
הילחם או ברח בגוף.
למה זה קורה? כי כאשר היינו קופים, היה לנו 'פרווה' וכאשר היה קר היינו משתמשים בתהליך זה על מנת להתחמם.
הוכחה שניה:העיניים- ובכן, למה יש לנו שתי עיניים? האם זה בגלל שהאל רצה שנראה יותר טוב? אז לא, יש לנו שתי עיניים למטרת הישרדות, כאשר אם היתה לנו עין אחת לא היינו מסוגלים לראות 3D וגם לא לזווית של כ-180 מעלות. במצב כזה אנו, האבולוציה דאגה שהגוף יתאים את עצמו ע"י יצירת שתי עיניים.
כמובן שביימנו אנחנו לא נמצאים תחת סכנה שנמר ינסה לטרוף אותנו אבל לפני 2 מיליון שנה? אכן כן.
הוכחה שלישית: האוזניים- ובכן, למה יש לנו שתי אוזניים? התשובה לכך טמונה לפני כמה מיליונים של שנים, תקופה בה שתי אוזניים היו משמשות מקור הגנה. דוגמה לכך היא שאם היה נמר מאחורינו, היינו מסוגלים לא רק לשמוע אותו, אלא גם לשמוע מאיפה בא הצליל, וככה לרוץ לצד השני.
הוכחה רביעית: רפלקסים של תינוקות- למה התינוק נוטה לאחוז בכל דבר אשר נפל לחיקו? למה דבר זה קורה בעצם? ההסבר הוא פשוט מאוד, לפני כשתיים וחצי מיליון שנה, כשעוד היינו קופים, האמא תמיד אחזה בתינוק לא משנה מה. וכאשר התינוק נפל, הוא ניסה לאחוז בשיערותיה כדי שלא יפול חס וחלילה, והרפלקס הזה נשאר איתנו עד היום.
חשוב לציים כי מבנה ה-DNA של האדם דומה ב-98.9 אחוז לזה של השימפנזה.
גולגולות:
תמונה 1: השוואה בין גולגולת של שימפנזה, של ההומיניד הומו-ארקטוס ושל אדם בן-זמננו
תראה את רכסי הגבות שאט אט נעלמו בגלל התפתתחות המוח.
ניתן לראות בתמונה זו את היציאה של עמוד השידרה, על כך אנו למדים שההומו-ארקטוס, כבר עמד על שתי רגליים בגלל מיקום עמוד השידרה.
הפוראמן מאגנום (Foramen Magnum) הוא הפתח בגולגולת, דרכו מתחבר המוח שבקופסת הגולגולת למוח שבעמוד השדרה. זהו גם מקום החיבור שבין הגולגולת לחוליות הצוואר. מיקומו של הפוראמן מאגנום יכול לענות על השאלה - האם אותו בע"ח התהלך זקוף, על שתיים, או על ארבע. תמונות 3א ו-3ב מדגימות ומדגישות את מיקומו המשתנה של הפוראמן מאגנום, הנראה כפתח גדול בחלק האחורי של תחתית הגולגולות בהולך על-ארבע (שימפנזה), וככל שבעל- החיים הזדקף והלך על שתיים, נמצא הפתח יותר ויותר בתחתית הגולגולת בא' אפריקנוס, וממש בתחתית בגולגולת האדם בן זמננו.
תודה אם קראתם, ואם כל דבר, משהו, אינו ברור אנא ממכם! פנו אלי פה באשכול או בהודעה פרטית.